Mjäll under täcket

S

speedygirl

Har en liten shettis kille som går med täcke på sig både inne och ute. Men nu är det som så att det ligger som ett tunt lager med mjäll på ryggen och rumpan på han. Finns det någon som jag kan göra så detta försvinner. Vill inte ta han av täckerna då han är så fin i pälsen. Och jag inte kan inte bada han då vi inte har varmvatten i stallet.

Vill ha bort detta från han!!!

Sv: Mjäll under täcket

Är han klippt? Annars ta av täcket han är nog för varm.Jag har också en liten shettis, som är vit och han har aldrig täcke, däremot har han päls som en isbjörn. Min stora ponny blir också stövig när hon har haft täcke. Hon har bara täcke vid kraftig nederbörd. De står i kallstall båda två och trots att det ibland har varit -30 så har de aldrig frusit. Om du är rädd att shettisen ska bli lerig eller smutsig så är det väl bättre än om han får klåda och eksem för att han är för varmt "klädd". Tänk dig själv att gå i termobyxor dygnet runt!!!

Det går förmodligen bort om han får gå utan täcke ett tag, åtminstone inne.

Att han är så fin i pälsen låter förresten som ett ganska dåligt argument för att ha hästen täckad dygnet runt, speciellt en shettis... :o

pinky skrev:
Att han är så fin i pälsen låter förresten som ett ganska dåligt argument för att ha hästen täckad dygnet runt, speciellt en shettis... :o

Tycker inte jag. shettisar är grymt svåra att få fin kort päls på och så fort dom blir kalla i typ två minuter sätter dom björnpälsen direkt(i alla fall min)! Och varför ska inte en shettis kunna gå täckad dygnet runt?

Jaha, fin var lika med kort! Det fattade inte jag... :D

Jag trodde hon menade att den var ren, och inte skulle smutsa ner sig. Men shettisar har ju ganska tjock päls från början, är det inte bättre att klippa dem då? :confused:

Ärligt talat är jag i princip emot att ha vilken häst som helst täckad dygnet runt, men speciellt lite härdigare raser (som just shetlandsponny). Får ponnyn mjäll av att ha täcket hela tiden så finns det väl ändå bara ett alternativ, AV med täcket.

Men då gör jag som så att han får gå med täcke på sig ute. Och ta på täcket inne de gånger som han har blivit riden.

Låter det rimligt eller??

Vill inte ta av det helt och hållet med tanke på att de går i en lerhage. Och låta en liten ryttare gör ren han e lite taskigt.

Så det är inte taskigt mot hästen då att aldrig få låta pälsen bli luftad och nersmutsad just för att hålla sig i skick?? :devil:
Shettisar är gjorda för hårt klimat o endast låta ha hästen täckad dygnet runt för att hålla den kort är ett uruselt argument.Hästar är hästar o kan man (orkar) inte borsta hästen så ska man nog se sig om efter ett mindre krävande djur! :mad:
Annars klipp den stackarn o låt honom ha täcke ute men helt täckes fri nattetid. Vill du förstöra huden på honom så ska du vara taskig som du är nu! :cool:

Ja, det kanske var ren hon menade...Jag tycker det är stor skillnad på en klippt päls och en "riktig" päls. Och ska man ha en "riktig" päls och samtidigt kunna jobba hästen måste den va ganska tunn ju. Alltså behövs täcken. Behövs ju ändå när hästen väl är klippt. Men har man en häst som inte behöver jobba så mycket tycker även jag att man kan låta bli täcken. oavsätt ras...om hästen i sig inte är mycket känslig.

Bättre att klippa om man regelbundet använder hästen.För då kan den hålla värmen bättre med övrig päls som är kvar än tunnpälsad över hela kroppen.Hon skrev att lill tjejen ska slippa borsta när hon ska rida. Då kan väl ägarinnan föregå med gott exempel och borsta av hästen noga istället för låta den stackaren gå täckad dygnet runt! :smirk: Enligt min mening rör det sig om ren lathet. :devil:

Tyvärr så är det inte av lathet som hästen går med täcke på sig. Det är inte som jag är med i stallet och hon ska rida själv, hur roligt är det för henne att borsta i över en timme innan hon ska behöva rida hästen. För hellre låter jag han gå med täcke än att han ska få skvar av sadeln om hon inte får bort all smuts.

Han är även en utställningsponny och en sådan får man inte klippa om den inte tävlas. Och så mycket tävlas han inte, så klippning är inte att tänka på. Har sett på många utställningar hur hästarna ser ut. Antingen är de fina i pälsen eller så är de tjocka och helt tilltuffsade. Hur kul är det att komma med en sådan häst egentligen!!!!

Nä jag tar nog av täcket på natten och låter han har kvar sitt regntäcke ute.

Shettisar skrev:
Bättre att klippa om man regelbundet använder hästen.För då kan den hålla värmen bättre med övrig päls som är kvar än tunnpälsad över hela kroppen.Hon skrev att lill tjejen ska slippa borsta när hon ska rida. Då kan väl ägarinnan föregå med gott exempel och borsta av hästen noga istället för låta den stackaren gå täckad dygnet runt! :smirk: Enligt min mening rör det sig om ren lathet. :devil:

såklart. det ska ju vara av rätt anledning.

Ja,Ja ,var och en gör som den vill,personligen tycker jag det är skamligt att inte låta hästen få vara häst! :mad:
Jag har lärt min son att före nöje kommer det arbete.Han ser ryktningen som en del av hästens skötsel och anser att det är en trevlig stund att rykta.Sen kommer nöjet dvs ridningen. :banana:
Men jag förstår inte varför du då undrar hur man ska få bort mjäll, det är ju en del av hudens "svar" på att aldrig få luftas och bli smutsig dvs självrengöring.Du är ju orsaken till hudens/pälsens reaktion på att alltid ligga nerpackad under ett täcke. :angel:
Det är många som ställer ut shettisar i naturligt skick, och jag anser att man får följa naturens lagar dvs även en hårboll till shettis.För det är ju utifrån shettisens naturliga look som den bland annat bedöms. :eek: Därav får den ej klippas om den inte tävlas som du skrev.

Jaha, jag tycker då att han ska få vara utan täcke, en shettis måste ju få vara det. En sak om han inte reagerat alls på det, men eftersom han nu gjorde det tycker jag man ska låta hästens bästa gå först!!! :cool: Tycker du att det är bättre att hästen far illa än att du ska ha en snygg utställningshäst. Inte shysst tycker jag..:P

Behöver shettisen täcke då eller är det bara för att han ska hålla sig ren?

speedygirl skrev:
Men då gör jag som så att han får gå med täcke på sig ute. Och ta på täcket inne de gånger som han har blivit riden.

Låter det rimligt eller??

Vill inte ta av det helt och hållet med tanke på att de går i en lerhage. Och låta en liten ryttare gör ren han e lite taskigt.

Står han med utetäcke på även inne? Kolla isåfall noga andas funktionen på ditt täcke - har du dålig sådan bidrar det säkert till problemet. Det blir ju lite skillnad om man har ett stalltäcke man byter till inomhus, de brukar andas på ett helt annat sätt än ett ute täcke, tillochmed de ute täcken som har bra andasfunktion.
Rent allmänt tycker jag inte heller att en shettis ska stå täckad så mycket, men det har du redan hört ett antal gånger nu.

Har varit med om hästar som pga. att de varit för varma fått mjäl och svamp.

Nu lägger jag mig i men har läst inläggen, håller med om att hästar speciellt shettisar o alla hästar som sätter björn päls inte ska ha täcke speciellt inte inne.
Det handlar nog mer om bekvämlighet o om den lilla tjejen som rider inte kan borsta av hästen så ska hon nog lära sig, det handlar ju hästens skötsel.
Det har vi nog alla fått lära sig, det är ju ingen ursäkt för att hästen är liten o ryttaren är liten alla hästar ska skötas om stor som liten
Kan man inte det ska man inte ha häst det är inte bara att rida det har jag fått lära mig som liten.

Jag håller med om att täcke inne är för varmt o att det är huden som säger till att den inte mår bra.
Det säger sig självt det är ponnyer som är utrustade för att klara hårt väder o istället för att täcka stackarna så klipp hästen istället lite på bogen (är lite emot att klippa) men om hästen går mycket så är det bättre, än att ha täcke inne!
Du behöver nog inte ha täcke även hästen är lite klippt om det inte är jätte kallt ute flera minus grader. :smirk:

:banana:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka