Mjäll, svamp och exem, huskurer eller liknande?

Sv: Mjäll, svamp och exem, huskurer eller liknande?

När vi har tagit träckprov på det förra stallet var det med varierande resultat, vissa hästar hade 0 medan andra hade massor med mask. Att de går på samma marker spelar ingen roll, för utslaget kan ändå vara olika. Av ca 20 hästar behövde 10 avmaskas medan de andra 10 hade 0 eller så lite att avmaskning inte krävdes. För några få krävdes 2 st avmaskningar efter varann.

Mjäll kan hästen få i samband med pälsfällning, vad är det för raser vi pratar om?

Senast ändrad:

det där va intressant.
det är ett litet dartmoor/exmoorsto. vet inte riktigt vilken av dem :angel:
hon har haft MYCKET päls och har fortfarande väldigt mycket kvar, nästan onormalt mycket päls kvar. mjäll har hon haft länge innan de började tappa pälsen, och nu pratar jag om mycket mjäll med stora flagor på ca 0,5cm tillsammans med MASSA stöv.
när jag badade henne blev hon mycket bättre över hela kroppen, men rumpan är fortfarande illa. badade henne och skrapade av henne ordentligt med en svettskrapa och det kändes som om det låg grus på hela rumpan.

hm, jag läste men fick känslan av att det inte var de? ska dock prata med stallägaren för skulle det vara det så lät det ju inte så speciellt trevligt :/

Det där låter också som om det skulle handla om Streptotrikos, läs mer här.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=564

hmmm hmmm.... undras däremot om det är något sådant min häst haft de tre senaste somrarna... Den är jättefin i pälsen vintertid och ser välvårdad och välfodrad ut. Sen kommer våren och den börjar fin-fint fälla sin vinterpäls och ser glansig och fin ut. Sen *pang bom* avstannar det hela, det börjar bli grönt gräs i hagarna, hästarna runt omkring börjar se fin-fina ut, även de som sett eländiga ut under vintern, medans min... ja... ehum... inte alls längre ser det minsta välvårdad eller välfodrad ut utan snarare maläten. Långhårig och totalt glanslös hela sommaren. Någon enstaka liten krusta enligt beskrivnignen i dokumentet kan hittas. Hästen i övrigt pigg, glad och trevlig och verkar inte det minsta medtagen eller ömmande. Sen kommer hösten, och vartefter månaderna går återfår jag min fin-fina välvårdade häst med glänsande hårrem. *mysko* Tre senaste somrarna har han sett maläten ut. Sommaren innan det var den första sommaren hos mig och då var han fin-fin.

Jag har försökt diverse "inifrån", dvs mååånga liter linfröolja, rapsolja, rikligt med mineraler, enbart fin-fint (dyrt) fullfoder vintertid, rikligt med B-vitamin från vår till höst mm, men börjar så smått ha gett upp. Kanske skall ta och pröva med rejält med tvättning och schamponering den här sommaren istället och se vad som händer.

Förslag mottages tacksamt!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 548
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka