Mjäll, svamp och exem, huskurer eller liknande?

Apollo 13

Trådstartare
Hej hopp alla visa bukefalister.
Det är så här att en bekant till mig har ett litet Bponny sto som har lite otur med predcis allt just nu. ¨
Hon har välldigt mycket stöv och är mjällig. Dessutom så har hon åkt på och fått svamp i pälsen på rumpan. Hon har nämligen inte tappat pälsen ordentligt och eftersom hon har exem så måste täcket åka på. Varmt + fuktig + smutsigt = svamp.
Så jag undrar om det är någon som har några bra huskurer mot alla de här hemskheterna? hur har ni gjort med era exem hästar, har ni hittat något som har funkat extra bra?

Tack. / Helen

Sv: Mjäll, svamp och exem, huskurer eller liknande?

Ett bad med Hexocil och klipp ner hennes ställen som är utsatt för eksem/fukt. Smörj med Probolja.Låt henne torka till ordentligt innan täcke läggs på.Bör torka till och smörjas dagligen.

Okej, så vi borde klippa henne trotts att det är så pass sent?
Hur mycket av Proboljan ska man lägga på ung?

Tusen tack!

edit: hon har exem i man och svans. den bör väll inte klippas?

/helen som har noll erfarenhet av exem.

Man kan klippa en häst året runt... Många i världseliten gör det- och de hästarna mår inte dåligt....
Om du tror att det kan vara en lösning hade jag absolut provat.
Svampen kommer ju garanterat att få mindre fäste...
Täcke på en svamphäst är inget bra... Men det visste du ju redan. Varför täcke nu? Är det redan så mkt knott och sol att den få eksem???
Hexocil är verkligen jättebra. Min arbetskamrat hade en skäck som hon behandlade med ASVH eller nåt heter den. Hästen var fin hela tiden men det är mkt jobb- och kankse inte funkar för alla... Såg hästen förra sommaren (såld) utan man och en halv svans... Trist...

Vinäger i tvättvatten har jag hört är bra. Men inte om eksemen är öppna sår skulle jag tro. Det dödar ju lite av svampsporerna.

Man och svans är väl synd at klippa av om det inte är katastrof. Men jag hade haft lite tvättmani och sett om det blev bättre. Mjällschampoo som fungoral kan ju vara värt ett försök...

täcket åkte på för att vi först trodde att hon börjat klia av eksemen, men vi har listat ut att det är svamp som gör henne illa. hon kliar sig ca 25 cm ovanför svansen... hur hon lyckas kan jag inte svara på.

ska väll prata med ägaren och höra om hon vill klippa henne. huruvuda världseliten gör det eller ej kvittar, vara för att man kan rida bra så betyder inte det att man någon om hästhållning :devil: :p

men hur mycket av allt klägg ska man smeta på i man och svans för att undvika/lindra eksemen?

Hihihi- du gillar inte världseliten.... Men en del saker gör dom bra!
En del säger att pälsen inte blir glansig om den klipps för sent- det är bara en myt. Min är jättefin på sommaren och jag brukar klippa till april. Jag tror att det kan vara ett lätt sätta att bli av med problemen snabbt.

Ganska mkt klet blir det. Men det är jättedrygt. Har det gått jättelångt med det i man och svans kan det hjälpa att klippa av dom...
Vilken ras har hästen?

haha nej nu missuppfattade du mig, jag har inget mot eliten, men att lita blint på att "eliten gör så, så därför är det bra" är fel tycker jag.

grejen är den att hon inte vart klippt innan och jag har hört att det kan rubba pälssättningen om man klipper efter typ dec?

hur pass svårt är det att komma in till svansroten bland allt tagel? finns det någon speciell teknik? :p

jag behöver så mycket råd och tips jag kan få så jag kan hjälpa min vän med hennes sto.. som föresten är ett dartmoor sto... eller eh, exmoor?:angel:

Jag hade nog även tittat över hennes foderstat för att utesluta att svamp och mjäll kom från överskott av något i fodret.

berätta berätta berätta *hoppa upp och ner*
vad kan vara fel menar du?

min häst hade också svamp för ett par månader sedan jag köpte vanligt head o shoulders mjäll-shampoo o massera in rejält på de utsatta ställena på morgonen o duscha av på kvällen o det hjälpte o hon har inte fått tillbaka det...25:-kosta det.

jaaahaa lät du det sitta hela dagen och tog bort det på kvällen alltså?
satte du på utan vatten? räkte det med en "kur" bara?

jaaahaa lät du det sitta hela dagen och tog bort det på kvällen alltså?
satte du på utan vatten? räkte det med en "kur" bara?

jag satte på det på morgonen utan vatten o tvätta av det noga på kvällen.
jag behövde endast göra det en gång o det har inte kommit tillbaka igen.

LYCKA TILL!!!

Hihihi- jag kanske lät lite så gör världseliten o då måste jag de me... hahaha. Men varför inte lära ut tipsen jag lärt mig där???
Det kanske kan rubba pälssättningen lite men det lär ju iofs svampen också göra... :(

Vad det gäller krämen om nu det inte fungerar att tvätta bort med mjällschampoo (fungoral är ju oxå det men lite dyrare- finns på apoteket) Så iaf kan man kamma in den med att kamma på fel håll och samtidigt massera med andra handen.
Hmm- förstod du???

Men jag hade absolut börjat med att tvätta jättenoga!!! Gärna ett par ggr.

svampen verkar mest sitta på röven på henne, inte i svansen, och på röven kan det ju inte vara så svårt att få in shampoot, men jag tänkte på eksemklägget som ska in i svansen. de måste ju ääända in för att göra någon nytta väll? nu har hon ju iof inte så jätte mycket svans, kanske tio cm + längst upp men jag tänkte om det fanns något bra knep att få in det hela vägen utan att slösa så mycket :p

Låter lite som det min häst har det här.. Är det konstaterat av vet. att det är svamp?

Ang att få in grejer i svansen (salvor mm) så tycker jag det lättaste är att göra benor i svansroten, en i taget, på olika ställen. Tar tid, men det blir inget överskott och "spill". kan vaar lättare om man är två, en som gör benorna o en som häller på/ smörjer ut, medlet.

Jag paratde med en hudspecilaist om min häst, frågade om det var ngan ide att helklippa nu, men hon avrådde från det då det var så sent o skulle rubba balansen.. Men att klippa bara där det är som mest utsatt kan ju vara en ide, om man inte är rädd för att hästen ska lite knasig ut..

nej det är inte konstaterat av vet. men tittar man i pälsen så ser det allt annat än trevligt ut. om det skulle vara så att det inte är svamp så dör hon ju inte av behandlingarna som rekommenderats här så. :p

vi ska försöka klippa henne på rumpan, problemet är att hon är sjukt rädd om röven, varför vet jag inte, och hon flippade också ut när vi försökte spraya pälsglans på henne för en tid sedan, så att klippa med maskin är uteslutet. men eftersom vi bryr oss mer om hästens hälsa än hennes utseende så får vi gå på med sax och göra det bästa av situationen.

Är det bara i svansen? Iså fall kanske du skulle kolla hur det står till med mask om inte det är gjort, det behöver inte alls vara svamp.
Att enbart säga att hästen är avmaskad räcker inte, ett träckprov krävs för att veta om allt är borta och att man inte behöver avmaska igen.

Svamp ger vätskande blåsor, de blöder inte alltid men vätskar enormt. Om det börjar blöda så kan det bero på att hästen varit och kliat sig väldigt mycket på samma ställe, jag har en sådan häst som lätt få svamp vintertid. Men den sätter sig på de ställen som blir fuktiga såsom bog och hals där han blir svettig, han blir därför hygienklippt höst/vinter för att hålla pälsen kort på de utsatta ställena Jag har inte upplevt att han haft klåda i samband med dessa utslag, snarare tvärtom de gör förbannat ont i och på blåsorna som kan anta olika storlekar.

nej hon kliar sig som attans ovanför svansen. inte i själva svansen.
hästen har vart grymt skitig och jag badade henne, vet inte om kliandet blivit något bättre efter jag badade henne. träffar henne inte varje dag.

Har sett många exempel på hästar som kliat ovan svans vid magparasiter, så man får nog inte utesluta det.
Annars är lera/damm och annat en bra grogrund för klåda i kombination med svett kan det bli lite besvärligt.

kollas magparasiter med täckprov?
står en annan häst i samma stall som inte har några symptom av klådan. däremot så hade den tydligen börjat få mjäll i manen.
borde den andra hästen bli smittad på något sätt?

edit: jag är jätte tacksam! tack!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 548
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka