Mjällig i pälsen

E

Express_Pearl

Våran lilla valpcavalier (15 veckor) Kliar sig i pälsen och är väldigt torr. Hon duschades först med "fint hundscahmpo" som kostade en halv förmögenhet, det var då hon började klia och mjällen kom, tvättade efter det med grönsåpa+balsam för att kunna reda ut pälsen, blev bättre men efter en vecka kom mjällen tillbaka och hon kliar sig fortfarande. Antog att det berodde på balsamet så vi tvättade henne igen med bara grönsåpa denna gången..(idag) Vad kan man göra mer?
//Nybliven hundägare

Sv: Mjällig i pälsen

Det kan ju ha vartit så att hon har duschat med ett annat shampoo innan och nu hel plötsligt till erat. Så brukar jag på i håret ibland när jag bytit shampoo helt plötsligt..
Sedan sk amn ju inte tvätta en hund för ofta, det torkar ut detar skinn och tar bort det behövliga fettet i pälsen. Hunden vi har henna tvättas max 1 gång om året, om inte ngt intfäffat och han måste duschas..

Sluta tvätta med grönsåpa. Det torkar ut huden och är inte bra att schamponera med.

Har du kollat om valpen har mjällkvalster?

Nej, hon har aldrig varit duschad förut. Nej vet om detta, men ville duscha "bort" det gamla schampot å sen blev hon mjällig igen..Blir farbror veterinären sen tror jag..:crazy:

Nix, inte kollat upp ngt än men vi ska..:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 055
Övr. Hund Förtvivlad,ledsen,arg och förbannad. Idag ska min älskade hund få komma till änglarna och jag vet inte vad jag ska ta vägen med mina...
Svar
16
· Visningar
2 737
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras