MJ och sånt...

majola

Trådstartare
Hej!

Jag vet ju att flera här läser Hästens näringsbehov och utfodring och nu skulle jag behöva hjälp med ett stycke i den.

Det står att man i England och Tyskland beräknar MJ på ett annat sätt än i Sverige, nämligen ME (metabolizable?) istället för DE (digestable, eller om det nu var tvärtom). I alla fall så motsvarade ett svenskt MJ-värde ungefär 86% av ett tyskt, eftersom de bara räknar bort energiförluster i gödsel, medan vi också räknar bort energiförluster i urin och gas. So far, so good.

Men hur applicerar man detta i praktiken? Gäller det såväl behov som innehåll i fodermedel? (Vilket ju verkar rimligt.) En svenska häst som står på 86 MJ bör alltså i Tyskland få 100 "tyska" MJ?
Om det är så - fine, jag fattar... Är detta i så fall orsaken till att de rekommenderar en kvot smb rp/MJ på 5 istället för 6 som vi har? (86 MJ * 6 = 516 g smb rp, 100 MJ * 5 = 500 g smb rp: Det stämmer ju ganska bra)

Men, nu till mitt dilemma. För att kolla detta så jämförde jag näringsinnehållet hos två fodermärken som finns både i Sverige och Tyskland. Båda uppgav samma näringsinnehåll på sin tyska respektive svenska hemsida!

Så nu fattar jag ingenting. :confused: Kan någon vara snäll och reda ut begreppen?

/Majola

PS: Jag har alltså en förestående (om än inte omedelbart) flytt med häst till Tyskland, så jag vill absolut få grepp om detta...
 
Jag tycker du bör ta kontakt med den Svenska importören och kolla om de har räknat om värdena.

Förmodligen känner de inte till att det finns en skillnad. Jag har själv varit med om att importörer har uppgivit fel värden därför att de inte vet att det är en skillnad.

Dåligt??? Ja, visst är det.. I övrigt så har du fattat rätt, det är det som skiljer de olika åt. det skall också nämnas att olika länder kan ha lite olika rekommendationer på olika näringsämnen och likn. därför att det inte finns någon 100%-ig "sanning" Det finns t.ex. en norm som heter NRC-normen, som används mkt t.ex. i USA. Den visar de absoluta minimivärdena en häst behöver av de olika ämnena. Här i Norden har man kommit överens om att löigga lite över NRC normen i sina rekommendationer för att undvika att folk underutfodrar ..ungefär så där är det :) :)
 
Jag har mejlat den svenska återförsäljare av det tyska märket och frågat. Kanske ska jag slå till och mejla det svenska märket också. (*oj, vad jag är hemlig*)

Men har jag fattat rätt om jag tror så här:

*Mitt hö*
Sverige:
8,4 Mj
61 g smb rp
Kvot: 7,3

Tyskland:
9,8 MJ
61 g smb rp
Kvot: 6,2
 
*put, putt*

Det är ju flera här som fodrar med utländska foder, och därvid räknar och har sig. Hur tänker ni?

Eggersman och Dynavena har t ex samma uppgifter angående MJ i Sverige och i Tyskland. 15 % skillnad i energi (i genomsnitt) är ju faktiskt ganska mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver bollplank. Beroende på vilka rekommendationer man går efter baseras ju uträkningen av hästens proteinbehov på olika saker. I...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: SaraXX
·
S
Foder & Strö behöver mineraltips, har nu Hippomineral vitlök hemma, men har inte kvar analysgarantin så jag vet inte alls om det passar foderstaten i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp