Mixtetrastim och ta bort syreblås i akvarium?

Mabuse

Trådstartare
Har två akvariefrågor, som jag gärna skulle vilja ha åsikter om!

Det ena är en idé jag fick om att sätta ihop ett mixat tetrastim på sammanlagt tio individer ungefär, som förhoppningsvis då kommer stimma ihop. Vad tror ni om det? De tre arterna jag hade tänkt mig är:

images
(den är inte så grön i verkligheten, utan mer silver/opalfärgad.)

images

images

Ganska lika varandra således, så jag tänkte att det förhoppningsvis inte blir kaos av det hela färgmässigt, men ändå lite variation.

Den andra frågan gäler luftpumpen. Måste man ha den på egentligen, eller kan man lika gärna köra pumpen utan att också pumpa in luft? Tänkte att det dels för växterna skulle vara bättre om man inte syresatte vattnet så mycket, dels att akvariet blir ju bra mycket tystare utan luftpump. Eller kommer fiskarna (pansarmal, tetra, clownpleco och siamesisk algätare) att döden dö?

Sv: Mixtetrastim och ta bort syreblås i akvarium?

Prianobraman och Aphyocharaxen kommer absolut vara snälla mot varandra, och blir de tillräckligt skrämda går de nog ihop i grupp. Är allt lugnt kommer de snarare sprida ut sig.

Den extra luftgrejen kan du absolut strypa/ta bort, den vädrar ur koldioxiden i akvariet, och det vill du ju inte med tanke på växterna.

Vad bra, rätt skönt att ha en tyst pump, måste jag säga! Dessutom tänkte vi byta pumpen till en större så småningom, och då vore det trevligt att slippa en liten luftbubbelkanon i akvariet!:D

Just nu har vi bara aphyocharax anititsi, och de beter sig ungefär sådär: är det lugnt sprider de sig, blir de rädda stimmar de. Så då låter det ju inte som att det blir nån jätteskillnad på det viset. Går det månne att byta in några av dem vi har mot de andra arterna i lämplig akvariebutik?

Blir det snyggt att blanda på det viset månne?

De blir inte olyckliga av att vara så få av sin art då? Hade en förhoppning om att de skulle uppfatta varandra som lika och finna trygghet i varandra, men det kanske de inte gör?

Prianobraman och Aphyocharaxen kommer absolut vara snälla mot varandra, och blir de tillräckligt skrämda går de nog ihop i grupp. Är allt lugnt kommer de snarare sprida ut sig.

Den extra luftgrejen kan du absolut strypa/ta bort, den vädrar ur koldioxiden i akvariet, och det vill du ju inte med tanke på växterna.

Gaah!:eek:

Har fått blågrönalger i akvariet! :cry: Varför och vad kan man göra åt det?

Angenämnt problem. Fel i balansen mellan kväve och fosfor. Slamma bort dom alger du har, alt vänd ner dem i sanden, skaffa mer fisk och mata mer. Byt inte vatten som en tok. Bakvända världen med dessa algliknande bakterier.

Aha, då kanske det finns ett samband mellan blågrönalgernas framväxt, att växterna börjat ta ordentlig fart, och att jag gjorde ett större vattenbyte än normalt i fredags, satte in fler växter och tog bort syret?

Mata mer och fler fiskar låter ju trevligt, förståss!:D Jag ökar inte på fosforhalten i samma takt också då?

Liknande trådar

Övr. Djur Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig...
Svar
11
· Visningar
4 817
Senast: Mysgrisen
·
Övr. Djur Många frågor blir det...:o Har alltså då ett 100-liters akvarium, med måtten 50x50x50, som varit igång i någon månad. Till det har vi...
Svar
2
· Visningar
1 233
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 302
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar