mittstrålfåran!

P

pika

Vad ska jag göra,mittstrålfåran går ända upp till ballarna. Så ska det väl inte vara ?

Sv: mittstrålfåran!

Svamp gissar jag på. Behandla med något att alla de teorier som finns om det här ;) Jag kör just nu med Virkon S och häller på lite varje dag.

Fast mittstrålfåran ska ju inte alls vara djup och ska bara ligga mitt i strålen, om den är djup och sträcker sig långt bakåt (och gör så att ballarna ser ihoptryckta ut) är det med största sannolikhet svamp. Skadar ju inte att behandla och se om de blir bättre.

Intressant att se så många gissningar...

Vissa hästar HAR en djup mittstrålfåra, som går ända upp mellan ballarna. Oftast handlar det om hästar osm har väldigt trånga hovar (baktill i alla fall), vanligt exempelvis på travare.
Håll bara lite extra koll så att det inte blir strålröta i fåran, eftersom den är såpass djup. Men i övrigt är det helt normalt, inget att oroa sig för.

Hon har strålröta som jag behandlar med trush buster. Kan det vara därför den går ända upp till ballarna,kommer det att ändra sig när rötan är borta tror du.Jag trodde att det var rötan som gjorde det ,men tydligen så kan det vara så ändå.....bra att veta så behöver man inte oroa sig för det då :-)

Be hovslager titta på det.Ev så måste lite skäras bort så att frisk "hov" kommer fram.Jag har haft en häst med srålröta och det tar lång tid att få bort det om det sätter sig djupt!

Min häst har början till strålröta. Är det ngn som vet om man kan lägga nått bandage (natt) för att få ur smuts ur mittfåran?

Han gillar inte när man är där och pillar och petar men har endås varit hyffsat duktig...och just för att fåran ska få vila ifrån smuts lite grann?? Grus och skräp ligger ju och riktigt skaver :(

Och vad anser ni? Ska man sätta på sulor? Har fått för mig att hästar som gått med sulor kan ha lite dåliga hovar?

//nickan

Nej, INGA sulor! Då stänger du ju in rötan i strålen! Det bästa är om det kan vara helt öppet. Hovarna är ju trots att gjorda för att klampa fram på alla tänkbara underlag!

Behandla gärna med Thrush Buster (heter numera "Rengör strålen") enligt anvisning på förpacknungen. Om inte det räcker, be hovis verka bort det påverkade hornet och fortsätt behandlingen. Möjligen kan du peta i en bomullstuss i strålfåran efter att du haft i nämnda medel, om du nu tycker att det är nödvändigt att skydda fåran från grus och skräp.

pika skrev:
Hon har strålröta som jag behandlar med trush buster. Kan det vara därför den går ända upp till ballarna,kommer det att ändra sig när rötan är borta tror du.Jag trodde att det var rötan som gjorde det ,men tydligen så kan det vara så ändå.....bra att veta så behöver man inte oroa sig för det då :-)
Så trodde jag också, när mitt första halvblod fick strålröta strax efter att jag köpt henne... (1986... :p)
Utan att se hästen kan jag inte ge dig ett exakt svar, men jag tror inte att fåran blivit djupare av rötan, utan snarare att du uppmärksammat hur det ser ut nu, tack vare rötan.
Prata med din hovis nästa gång och be denne verka bort kanterna på mittstrålfåran (försiktigt!!) så underlättas rengöringen och risken för ny röta minskar.

Min hbl-valack hade en djup mittstrålfåra på ena fram som han hade/fick strålröta i. Han fick riktigt ont!

Jag diskade ur hoven med vatten varje dag, sprutade i väteperoxid som fick koka ur och stoppade i bomull inför natten så att han inte skulle få in gödsel och urin.

Detta gjorde jag VARJE dag. 1-2 gånger per vecka tog jag även i trush-buster. Höll på med detta i flera månader - tills jag inte fick i bomull längre tack vare att strålfåran växt ut och igen. Fortsatte då med väteperoxid dagligen ett tag till.

Efter ca 4-5 månader hade strålfåran växt ut helt och han har nu helt normala strålar utan någon djup mittstrålfåra. Gjorde ingenting med det under vår/sommar. Nu på hösten när det är blött ute igen och han står inne mer så har jag "hovvård" en gång per vecka då jag diskar ur hovarna ordentligt - tvättar alla strålar med väteperoxid och sätter på thrush buster i sido- och mittstrålfåror på alla hovar. Brukar också passa på att sätta i lite thrush-buster när hovslagaren precis är klar och det är helt rent.

Viktigast är nog att man är oerhört konsekvent och verkligen gör rent VARJE dag - gärna med väteperoxid som dödar just anaroba bakterier.

Fåran är inte så djup,men den går upp till ballarna.

När vi hade tappskokurs för vår hovslagare förra hösten, såg vi bl.a. på film om hovvård (som var jättebra - har tyvärr glömt vad den heter!). I den filmen menade man att mittstrålfåran kan bli för djup av att man skor för trångt, eller för sällan, så att hoven "trycks ihop" när den växer. Och om fåran är djup, blir det lättare strålröta. Botemedlet mot detta är givetvis att lägga ut skorna lite mer i samband med skoning, behandla strålrötan så som flera här redan beskrivit, samt att hovslagaren verkar strålen, så att fåran blir bredare och på sikt inte så djup. Min hovslagare brukar verka lite kring strålen varje gång han skor, och vi har hittills inte haft några problem med strålröta. Så prata med din hovslagare - han/hon är utbildad för att hjälpa till med sånt här!!!

Vilket underlag är bäst vid strålröta? Någon som har nån erfarenhet? Har problem med min häst, men jag mockar noggrant varje dag, och lägger alltid på ny torv. Men jag är lite inne på att byta till tex halm... vad tycker Ni=?

Min barfotatrimmare (eller vad man ska kalla henne) sa att halm tydligen har bra ph-värde, dvs säga ett ph-värde så nära neutralt som möjligt.
Hade jag aldrig hört förrut.
Men vi pratade om det i samtidigt som vi pratade hovproblem och röta, så jag drog slutsatsen är halm är bra, i det avseendet.

Sen är väl det allra viktigaste att hästen har det torrt och rent.
Kanske lite mer stå-i-boxen just nu, när underlaget i hagarna är som det är...?

MVH/

Josefine

Jodå, jag har ställt henne på halm och rötan är ett minne blott.
det är som du säger att det är blött ute, och sen in in på torv och torven är ju inte direkt torr. Även fast man gör ordentligt rent och fyller på med ny torv varje dag så verkar det som rötan trivs tillsammans med torv. Nu var det inget extremt fall av röta, jag är närmast panisk när det luktar lite illa i hoven... hehe
Tack för inlägget dock, visste ej heller att halmen hade neutralt ph-värde! Alltid lär man sig nåt!

/cj

Fick du bort rötan enbart genom att byta underlag och hålla torrt?
Eller vad gjorde du mer?

MVH/

Josefine

Nä... glömde tillägga att jag blandade ut kopparsulfat med vatten i en liten sprayflaska. Spraya lite under hoven. Inget annat... Kopparsulfatet torkar ur hoven...

/cj

Min ena häst har röta på två hovar, värst på ena där hon är rejält halt.
Har spolat rent ordentligt med väteperoxid varje dag i två veckor, samt haft på/i kopparsulfat.
Bara pytteförbättring på rötan (djup skåra, som vandrat upp mellan ballarna), i övrigt har det torkat ut hovarna och strålarna fint.
Tycker mig se att rötan också är torrare, men ingen ny hud eller minskad smärta ännu, och som sagt, tydligt halt i det benet.
Ska köpa sprutor, för att verkligen kunna spruta ner i hålrummet, och kunna få rent längst ner, samt ha i en kompress i den under natten, indränkt med t.ex väteperoxid, och ev. även köpa Thrust Buster, som många verkar vara nöjda med.
Vill bli av med skiten nu.... :mad:
Hästen i fråga är barfota, står på ren halmbädd, och går ute hela dagarna (inne mer nu när hagarna är så blöta).

MVH/

Jossan

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka