Mittendelen på tredelade bett.

BRAGO

Trådstartare
Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar gillar olika bett? Det känns som att det borde ge olika tryck på tungan, men jag kan inte riktigt tänka ut hur de hamnar i munnen.

Sprengers bett som mina hästar ofta gillar har tex en annan vinkel på sin mittendel, kan det vara det som gör skillnaden? Är lite sugen på att prova ett baucherbett som komplement för de verkar ligga stilla i munnen, men funderade då just på det där med vinkeln av mittendelen. De lite billigare betten har en annan vinkel.

41081_88_lrg.jpg

baucher-bit-2235_1-e1347434075184.jpg

baucherbett.jpg

Undrar mest bara över den funktionen hos alla tredelade bett, inget specifikt om baucherbetten.

Tack!

Bettet längst ner är det min häst är lugnast på. De 2 andra betten med annan vinkel har jag testat men min häst får panik.

Man får nog prova sig fram. Beror lite på hur hästens mun är skapt.

Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar gillar olika bett? Det känns som att det borde ge olika tryck på tungan, men jag kan inte riktigt tänka ut hur de hamnar i munnen.

Sprengers bett som mina hästar ofta gillar har tex en annan vinkel på sin mittendel, kan det vara det som gör skillnaden? Är lite sugen på att prova ett baucherbett som komplement för de verkar ligga stilla i munnen, men funderade då just på det där med vinkeln av mittendelen. De lite billigare betten har en annan vinkel.

41081_88_lrg.jpg

baucher-bit-2235_1-e1347434075184.jpg

baucherbett.jpg

Undrar mest bara över den funktionen hos alla tredelade bett, inget specifikt om baucherbetten.

Tack!

Det bettet med stående mittdel sägs vara skarpare eftersom att ytan mot tungan är mindre. De andra ligger jäms med

Jag har provat bettet i mitten till mitt sto. Hon undra vad f*n jag stoppat i munnen på henne, bettet hamnar ju helt annorlunda i munnen än ett tex vanligt tredelat med lösa ringar. Själva munndelarna hamnar liksom "liggande" vilket jag finner rätt udda...

Det bettet med stående mittdel sägs vara skarpare eftersom att ytan mot tungan är mindre. De andra ligger jäms med

Men jag försökte titta igår hur betten hamnar i munnen, och då tyckte jag nog att delen som är nedåt på bilderna är den delen som lägger sig mot tungan. Så då borde ju bettet med stående mittdel ligga an mest mot tungan? Eller hur hamnar de egentligen? Det är knepigt att tänka ut tycker jag. Men som Sockerbit skriver också så lär de hamna olika om det är lösa ringar eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 038
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Pancakes
·
Utrustning Har ett tag funderat på om jag borde prova ett baucherbett på min häst. Hon rids ofta på ett anatomiskt tredelat med fasta ringar vilket...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama