Mitt sto slickar på metall

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Mitt sto är dräktigt i åttonde månaden och hon har börjat slicka på boxgallren och boxlåsen. Verkar inte det som om hon har brist på något? Någon som känner igen detta? Hon går i en stor skogshage med mycket smått och gott att gnaga på så hon borde hitta det hon behöver ute. Får ett jättefint hö, lusern, betfor, havre och krafft groov samt Chevinal plus. Får även Tokosel en gång i veckan. Kan det vara järn, zink eller magnesiumbrist (metall)?
Tacksam för svar! :bow:

Ingen aning!!! Kanske hon har upptäckt att det är gott att slicka på?

Mitt dräktiga sto slickar på spannen när jag ger henne kraftfoder, hon ser verkligen ut som hon njuter ordentligt med halvslutna ögon! Och hennes spann blir ordentligt nerkladdad. Jag tror inte hon lider brist på något, bara att hon får ut nån slags nöje av att slicka på spannen. Ser jättefånigt ut! :D

:rofl:
Ha, ha, du kanske har rätt. Själv äter jag gärna choklad eller revbensspjäll trots att jag inte har någon brist ;)
Jag har precis skickat ett långt mail till dej!

Mitt sto står och gnager lös målarfärgen och slickar på järnbron till huset, men det ser ut som det är i väntan på att få något godare, typ morot eller äpple -som hon alltid klarar att charma sig till... :D

Kalvar som föds upp för att slaktas tidigt utvecklar man ju anemi på för att få köttet ljust. De slickar på järnspikar och annat i sina kättar. Det kan ju vara så att din häst fått järnbrist.

Hmmm...jag fick aldrig nåt mejl från dig! Har du skickat det till rätt adress??? :confused:

Ja, ja, Rikkan som inte har hagar utan vars gård är en enda stor hästoas :D. Men jag har svårt att tänka mig en bro som leder till ett hus... väljer att tänka mig att ditt hus står mitt i en stor flod på pålar och att en rostig gammal järnbro med flagande färg leder till huset på pålarna. Vid brons fot står en svällande Rikkan och vaktar bron samtidigt som hon slickar på den, är det så det ser ut? :rofl:

Nej, skämt åsido jag har också tänkt på järnbrist men de vägrade svara på frågan i ridsportaffären, de ville såklart att jag skulle ta ut veterinären och ta ett blodprov. Känns som om det inte är någon fara att ge lite extra järn ändå... men hon ser väldigt frisk och fin ut så det borde inte vara någon brist. Järnbrist blir ju iallafall människor väldigt slöa av.

Francess: visst fick du mitt mail sen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har börjat ge mitt dräktiga sto (92 dagar) krafft groov 90. Ska så småningom gå över till 125. Än så länge har hon även en del gräs...
2
Svar
27
· Visningar
2 844
Senast: Elshaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar