Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Selene var regelbundet kollad på Strömsholm men det var inte förrän för 1år sedan som struppipningen sågs.

Därför tror man att även hennes är pga skada.

Varför är hon regelbundet kollad på Strömsholm? (Eller bor ni i de trakterna och därför använt er av Strömsholm? :o )


Och hur kan struppipning uppstå genom skada? Och ännu en korkad fråga,om hästen är kollad regelbundet,är hon då även kollad i halsen regelbundet,är det det du menar? :o
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

btw..

Var det inte First Wish som plockades ur avel pga struppipning?
Och som han fått efter en infektion? :confused:
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Utan att ha en aning om just det här fallet så skulle jag säga att hästar som tävlar på högre nivå kollas regelbundet och många kollar även luftvägar, särskilt på en fälttävlanshäst. :)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Ok,ja jo så är det kanske.Vi kollade iof upp min gamle herre (också för fälttävlan) 1-2 ggr om året med vet.besiktning hemma på gårn men det var ju för att han var skev i benen och det var bra att veta både före och efter säsongen hur han reagerade på böjprov,men nån halskoll gjordes aldrig (trots att han hade kronisk bronkit sen han var 8 år).
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Jag satsade mina kort på Last Liberty inte minst därför att han hade hög dräktighetsprocent. Stoet jag använde, faktiskt med Stanford som morfar, hade vi 2 säsonger tidigare försökt få dräktig. Första gången försökte jag med Ragazzo, andra försöket gjorde min moster som då köpt stoet av mig, med De Noir, vet även då att min moster gjorde ett sista försök med någon av Hästaks hingstar utan att lyckas.

Så detta 3:e försök som jag gjorde 2008 skulle bli det sista. Det resulterade i ett stoföl som föddes 6 juli iår (bättre sent än aldrig ;)...)

Iår använde jag VDL Sheraton till ett inlånat sto, på ett skick blev stoet dräktigt, vet att även han hade väldigt bra dräktighetsprocent....

Lycka till, och hoppas Du får stoet dräktigt :)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Hm...något sent svar...haha...
Hon tävlades på väldigt hög nivå junior-sm och em bl a

Hon var kollad i halsen också ja.

Min vet säger att det finns många sätt att få struppipning förutom genetiskt...ex har det diskuterats om vaccinationens inverkan..men det är inget jag vet så mkt om.
 

Liknande trådar

Z
Avel Efter att med intresse följt diskussionerna här på avelsforum vill jag gärna ta tillfället i akt att få råd och tips (av er avelskunniga...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Danuta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp