Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Novelette

Trådstartare
Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto.

Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket framgångsrikt i just fälttävlan bl a SM, EM osv.

Hon är efter Stanford, ue Gibraltar och stofamilj 2(berätta gärna om den om ni vet ngt)

Hon heter Selene om ngn vill kika på blup.
Hon har haft 2 föl med hingstarna De Niro och Oldtimer xx.

Här är en bild:

img_2232_44538362.jpg


De som hade henne tidigare försökte betäcka henne några gånger men det gick inget vidare så de har sytt ihop henne. Jag har haft Selene i 1år nu och hon är superfräsch i kroppen. Jag var hos en veterinär i somras som inte trodde att hon var så gammal som hon var :)
Det enda är att hon är struppipare, dock inget jag märker av mer än vid extrem värme...o då mår inte jag heller vidare med min ansträngningsastma...suck!(Struppipningen har S fått efter 18års ålder).
Nåja, jag är väl medveten om att det kanske inte funkar men jag vill iaf göra ett försök med att betäcka henne. Min hopptränare tycker att jag måste försöka iaf för hon är ju så fin och har såna meriter.

Så jag tänkte om ni har lust att hjälpa mig. För det första måste jag ju bestämma mig för gren...helst vill jag nog ha en multitalang men det är väl kanske inte så lätt?
Vad skulle ni välja och varför?

Jag har ett sto som just nu är dräktig med Careful. Hon har fång tyvärr så det kommer bli hennes enda avkomma men till er som undrar så kan jag bara säga att hon mår bättre än någonsin! :) Hon verkar njuta av att vara dräktig.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Vill bara påpeka att jag har några hingstar jag funderar på och jag vet på ett ungefär vad jag vill ha för avkomma men är långtifrån insatt i så många hingstar som ni här har kunskap om.
Det är därför jag vill ha hjälp med att bolla lite idéer.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Hon är ju F2 och inte 2:)
Har skrivit massor av svar om den genom åren, du borde kunna hitta en hel del via sökfunktionen.

Hennes mormor är också mormor till So What och Chicago Z. Du har bl a Emir, Figaro, Imperator och Artist från just den grenen.

Jag skulle gärna kidnappa henne:D
Är svag för alla hingstar i hennes stam!

Ska fundera lite över hingstförslag, blev bara så glad när jag såg stammen. Tycker att du ska satsa på en multitalang. Det är svårt att se hur grov hon är? Har sett Stanfordavkommor av alla grovlekar. Tycker hon ser nätt ut på bilden men ryttaren kan förvirra.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Har sett Selene en hel del och kan meddela att hon är en ädel dam som hoppar bra!
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Bäst du passar dig där Görel det är jag som sitter på!!! :devil:

;)

Jaså är det skillnad på 2 och F2? Jag trodde helt enkelt att det stod för familj 2.
Ska se om jag hittar någon bättre bild...
dsc02683_38197441.jpg



Kanske syns liiite bättre.
Det finns annars filmer på min blogg(www.novelette.blogg.se) under Tävling/träning häst.

Nittionio: Hon hälsar och tackar! Och tillägger undrande om nån ens har tvivlat på det :) (ps ja hon är en dam som vet om att hon är vacker som få)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Vilken ryttare som helst hade förvirrat;)

Stofamilj F.2 stammar från stoet Spinda 1866 som importerades till Flyinge på 1920-talet. Den är idag Sveriges största stofamilj, möjligtvis i konkurrens med familj 5 (som bl a Gaspari kom från). Stofamilj 2 däremot stammar från Betty e Bajazeth II - Norfolk. F-et står för Flyinge, det finns 6 stofamiljer som anses komma från Flyinge och alltså har F före numret.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Kommer nog att anses som tråkig men jag tror att det kommer att kosta dig en hel del att försöka få henne dräktig och att chansen för att det lyckas är väldigt liten. Så jag hoppas att du har en stor plånbok inför det här äventyret.

Det är så att bäste före datum för ett sto i avel är innan 16 år. Efter det börjar åldersförändringarna komma i livmodern som gör att det blir svårare och svårare för stoet att bli dräktigt och gå hela tiden ut utan att kasta fölet om hon blir det. Att hon fått två föl innan hjälper inte i det här fallet för det enda som har positiv inverkan på äldre ston är om de kontinuerligt hålls i avel efter 16 år. Det får samma förändringar men de påverkas inte på samma sätt utan blir dräktiga och klarar dräktigheten. Tyvärr har inte forskningen kommit fram till varför det är så ännu. Med facit i handen på ditt sto och de försök som gjorts innan, när hon var 17 resp 18 utan att lyckas. Talar för att det kommer att bli väldigt svårt nu när hon dessutom är två år äldre. Ser att sista året försökte man en hel del bl a bytte man hingst tre gånger utan att lyckas. Störst chans kommer du att ha med en hingst med extremt bra sperma. Vilka hingstar som har det vet man inte förrän det är dags att betäcka nästa år. Så att sitta och välja nu och kanske fastna för någon kan bli en stor besvikelse.
Så tyvärr får du vara beredd på att det kommer att kosta mycket och ändå vara en liten chans att det blir något föl alls.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Kanske att en hingst som Last Liberty skulle kunna passa, har för mig att han hade kanonsimmare förra året, vi kan ju hoppas att det håller i sig. Kanske värt att leta efter en station med verkligt bra rykte, börja tidigt och ha några kandidater att välja mellan och be veterinären om råd om vilka simmare som är bäst.
Jag inbillar mig att det är gynnsamt för stoet om det finns hingst på stationen, ex. i form av en teaser. Nu ska jag tillägga att jag absolut inte är expert på detta, vill verkligen inte låtsas som det. Har haft tur, mest tur har jag haft med naturliga betäkningar (då det tagit sig direkt varje gång ;)).
Bortser man från ev problem med fertiliteten borde det nog inte vara svårt att hitta en matchande hingst till henne.
/U
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Instämmer med dig, men vill samtidigt säga att vårt halvblodssto betäcktes för första gången som 17 åring och det var inga som helst problem. Sedan fick hon även ett föl som 19 åring. När hon betäcktes som 20 åring kastade hon dock. Så visst har "bäst före datum" gått ut men det finns ändå chans att det blir ett föl :)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Problemet med TSs sto är att hon betäckts flera år men inte tagit sig.

Har själv ett sto som betäckts som 15, 17 och 19-åring som tagit sig på första brunsten och fött de två föl hon har väl. Hon kommer att betäckas även nästa år då hon är 20 om hon fortsätter att vara så pigg och fräsch som hon är idag.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Jag tänkte på hingsförslag o då dök Niveau upp.Hög fertilitet, rör sig bra, hoppar bra o har gott temperament.;)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Masse: All input är av godo :)
Jag är medveten om problemet.
Jag har ju inte bestämt mig helt 100% men om jag ska betäcka så vill jag vara förberedd.
Sen tänker jag så här: Om jag inte försöker så kommer jag ångra det. Om jag försöker så är det bara min plånbok som lider av det och då får jag jobba lite mer en period men då kommer jag iaf inte behöva undra.

pastejja: Jag har sån tur att vi har en fjordinghingst i samma stall...Selene var ganska sugen:o:o på honom i våras! Sen har jag 20min körning till seminstationen där min andra betäcktes. Det är Lilljes och jag har bara hört gott från dem...Novelette tog sig på första.

Görel: Så tänker jag också...S är så himla pigg o fräsch.
Sen har jag en fundering...hos elitidrottare är det ganska vanligt att mensen(ägglossningen) försvinner, vilket ju också gör att det blir svårt att få barn. Men när de fått "vila" kroppen eller tränat på lägre intensitet ett tag så kommer kroppen igång och kan reproducera sig....kan man överföra detta på hästar?
Jag menar S tävlades ju väldigt högt upp i klasserna och då är ju träningen därefter. Det sista året när hon varit hos mig så har hon ju visserligen tränats och tävlats av mig men inte alls på den nivån hon är van vid.
En annan fundering jag har...skratta inte nu!!...mitt andra sto ska ju få föl...kan det trigga igång ngt hos S?
Jag har nämligen upptäckt att de drar igång varandras brunster(eller iaf innan Novelette blev dräktig).

Många funderingar :)
Hursom så har jag pratat med några veterinärer och de säger att det iaf inte kan skada S att försöka för om hon har passerat bäst före så tar hon sig helt enkelt inte.

Laahra och pastejja: Ska kika på era tips nu så får vi se. Bra simmare är ju förstås ett plus. Jag antar att färsk är att föredra framför fryst?
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Vet du om man hittat någon förklaring till varför hon inte blivit dräktig?
Förra året prövade man ju med tre hingstar och hon tog sig ändå inte. En tillfällig infektion eller något annat?

Förstår verkligen att du vill pröva, stoet har en härlig stam, jag skulle själv betäckt med Stanford men han dog mellan mitt stos första och andra brunst:(
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Jag antar att baktprov är taget så att man kan utesluta det.

När det är som det är med att få henne dräktig så tror jag att det är störst chans om hon står på en station som även har hingsten du väljer på station. Även om det finns en hel del hingstar som går bra på skick så blir det aldrig riktigt så bra som om hon kan semineras med färskt på plats direkt efter tappningen.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Hon hade vätska i livmodern om jag förstod rätt.
Jag bad en veterinär kolla henne där bak och hon sa att S:s analöppning låg så att det lätt rann ner och in i slidöppningen. Men nu är hon hopsydd. Däremot vet jag inte om de försökt betäcka efter att de sytt ihop.

Men jag har tänkt ringa till förra ägarna efter helgerna och reda ut det ordentligt.

Men det var också en sak jag tänkte på. Om hon hade infektion i livmodern(för det är väl det som är vätska i livmodern?) och sen syddes hon ihop så att det inte kommer in mera skit och nu har hon fått "vila upp" livmodern så att den är ren. Men som sagt så är det bara egna funderingar. Men vet. har ju iaf sagt att det kan ta en viss tid innan kroppen hämtar sig efter infektion.

rebus: Tänkte ta bakterieprov i början av nästa år. Jag har själv inte försökt än utan köpte S i dec förra året.

Har kikat på de två hingsttipsen jag fått och den som jag fastnat för är isf Last Liberty.
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Finns en otroligt duktig veterinär runt Linköping/Norrköping som är känd för att få problemston dräktiga!

Ända tipsen jag har är att ta baktprov, seminera så få ggr/brunst som möjligt gärna med hingst på AI och sen skölja stoet efteråt.
Att hon är sydd är bara bra :-)
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Det enda är att hon är struppipare, dock inget jag märker av mer än vid extrem värme...o då mår inte jag heller vidare med min ansträngningsastma...suck!(Struppipningen har S fått efter 18års ålder).

Är inte struppipning kasserande för avel? :crazy:
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

jo egentligen är det det men samtidigt så kan ju hästar få stuppipning av andra anledningar.
Vad det inte nån av de äldre hbl hingstarna som blev urtagen ur avel för det med sen fick tillbaka sitt betäckningstillstånd då det konstaterades att det berodde på sjukdom/skada?
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Både Herkules och Steinbeck var ur avel pg a det men sattes in i avel igen efter utredning (kommer inte ihåg alla turer och kan inte beskriva det närmare).
 
Sv: Mitt sto och hjälp/bollplank kring hingstval

Har pratat med min vet. om det och han säger detsamma som sagts här.

Selene var regelbundet kollad på Strömsholm men det var inte förrän för 1år sedan som struppipningen sågs.

Därför tror man att även hennes är pga skada.

QS: Vad är det h*n gör med stona då?
 

Liknande trådar

Z
Avel Efter att med intresse följt diskussionerna här på avelsforum vill jag gärna ta tillfället i akt att få råd och tips (av er avelskunniga...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Danuta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp