Mitt och ditt

Lycanthrope

Trådstartare
Våran nya Leonberger tik har antagligen levt i en drömvärld tidigare.
I hennes begrepp existerar inte mitt och ditt. Bara mitt, mitt, mitt.
Hon plockar till sig som om hon äger allt, då syftar jag på mat.

Gör man smörgås kommer hon och nosar, säger man bestämt NEJ så tar hon likförbannat tänderna runt kanten. :mad:

Vi är bestämda men detta är ett invant beteénde hos henne.
Hon har fått göra precis som hon vill.

Hur hård ska man vara för att få henne att förstå?

Sv: Mitt och ditt

Ja de är envisa till max. Träna på att få henne att förstå ordet nej. Lägg något jättegott i handflatan och så håller du handen framför henne, en liten bit från nosen och när hon är på väg att ta det så knyter du näven snabbt som attan samtidigt som du säger nej men flytta inte undan handen utan håll kvar den och så väntar du en liten stund och öppnar handen igen, gör hon likadant igen så knyter du näven och säger nej. När hon väl lyssnar på ordet nej så kan du säga varsågod när hon har ögonkontakt med dig och då får hon ta godisbiten. Det håller jag på och tränar med mitt lejon och det är hur svårt som helst. Men går man på kurs så måste man ju göra det som de säger åt en att göra :D

Inte nödvändigtvis hård, men konsekvent träning i vad "nej" betyder är nog vad som gäller framöver ;)

Tack!

Ska provas.

Är det normalt att de framstår som.. smått korkade? :o
Hon är lite efter ibland, lite korkad. Gulligt såklart. :p

Eller så spelar hon bara :devil:

Ja faktiskt men dessvärre är de ju inte korkade :D däremot otroligt självständiga, de gör gärna lite som de vill. ;) De lär sig väldigt fort men det gäller att vara konsekvent, Atlas t.ex. lärde sig ett trick på en dag och dagen efter lärde han sig ett nytt, inte så svåra trick men ändå :)

Är det normalt att de framstår som.. smått korkade? :o
Hon är lite efter ibland, lite korkad. Gulligt såklart. :p

Eller så spelar hon bara :devil:

Det där undrar jag ofta över ang mitt lejon också.. ibland tror jag hon är stenkorkad.. :D Känns verkligen som hon spelar dum :smirk:

En leonberger är inte korkad den bara skiter i dig.....:)
Leonberger är en mycket självständig och trygg ras som tycker att han/hon klarar av livet galant på egen hand oftast.

Min hane tränade jag mycket på de här med nej och varsågod.
La godis på hans tassar när han låg ner eller på nosen o han fick inte ta den förrens jag sa varsågod. Ta de något de inte få så försök att ta de innan den sväljer de, svårt då det oftast går fort.

Och kom ihåg, en leonberger är på ständig jakt efter föda:rofl:

En leonberger är inte korkad den bara skiter i dig.....:) :

Haha.. njae inte min, men har hennes hela uppmärksamhet så till den grad att hon varit svårdresserad.. om hon inte förstått på en gång vad man vill (när hon var valp) så kissade hon på sig i frustration.. fattar hon inte nuförtiden (när hon varit på icke-uppfostringsanstalt hos min mor där hon bor nowadays) försöker hon hoppa upp i famnen på en :eek: eller göra alla grejjer hon KAN, typ rulla runt & sånt bara för att få belöning.

Jag har ett mkt mesigt exemplar kan tilläggas, 0,0% vakt, mammagris osv. Inte särskilt självsytändig, tyvärr, för det är en egenskap mina tidigare hundar haft & som jag är van vid. Så hon är nog inte standardmodell.. ;)

Tillägg: nej, varsågod etc har aldrig varit ett problem. Enda gången hon försökt sno mat var när hon kom direkt från uppfödaren & var van vid slåss med syskonen, andra var när hon plockade ner en macka från frukostbordet när ingen såg (och åt upp skinkan som låg på men inte resten.. vad är DET för hund?? haha). Det kan stå rester på köksbordet & hon kan ligga & sova där själv hela natten utan att hon rör.

Senast ändrad:

Hanen jag har nu är en mycket signal känslig hund, men sådan va inte tiken.
Min hane skulle aldrig tagit någon mat utan tilllåtelse. Men de senaste månaderna har han börjat ta sig vissa friheter. Men en gamal herre har vissa rättigheter.

fattar hon inte nuförtiden (när hon varit på icke-uppfostringsanstalt hos min mor där hon bor nowadays) försöker hon hoppa upp i famnen på en :eek: eller göra alla grejjer hon KAN, typ rulla runt & sånt bara för att få belöning.

Just det där pratade mina kursledare om vid förra kurstillfället och då sa de att när en hund inte riktigt förstår vad man vill så gör de något som de redan kan ex. rulla runt, sitta etc. eller så går de iväg och nosar eller kissar. Det kallades för överslagshandling eller något liknande, och vad dom menade med det var att då har man tydligen inte varit tillräckligt tydlig på vad man ville att hunden skulle göra eller så förstod den inte riktigt vad den skulle göra =)

KL

Så kommer man hem från jobbet och hela lägenheten är traschad! :mad:
Jävla hundar!

De har ätit upp min favoritbok!
Bitit sönder mina nya solbrillor.
De har vart inne i alla möjliga hörn och rotat.

vad sjutton är det här för vilddjur! De ska väl kunna vara ensamna :eek:

KL

Jävla hundar!

mintik var lika dan helaförsta året....vet inte hur mycket hon tuggade sönder.. men när hon väl kom på att det faktiskt inte var farligt eller så förbannat tråkigt att vara ensam så slutade hon tvärt. (ja vi tränade en massa ensamhets träning, men den gav inge resultat, måhända att vi gjorde fel, men hon slutade ju trots allt tillslut....)

KL

Jävla hundar!

Sån var mitt lejon ett bra tag. Ensamhetsträningen gick galant när hon var valp, t.o.m. 5 månaders ålder hade bara en bläckpenna rykt. SEN tog det hus i helsike runt 6-månaders & hon blev en förstörelsemaskin,vad sägs om en HEL telefonkatalog i minibitar?? Bland mkt mer. Nu är hon över året & har inte gjort ett dyft på ett bra tag, men det höll i sig i kanske 4-5 månader & det va INTE kul. Frågade om det här på buke & fick bl.a. tipset att sätta henne i bur.. men skippade det & nu funkar hon prickfritt.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 554
Senast: Sel
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 265
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 764
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka