Mitt första Betessläpp! Hur ska jag vårda min häst i sommar?

C

CindyLou

På lördags så ska jag släppa min 2-åriga arabvallack på ett sommarbete någon mil bort. Där ska han få gå i en hage på 8 ha ihop med 10talet hästar,både äldre och i samma ålder.Dom andra hästarna är släppta igår. Nu är frågan hur ska jag vårda honom i sommar? Vad ska han ha på huvudet? Jag har köpt swift tror jag att det hette-mot mygg och festingar. Ska jag släppa honom med huva med öron eller grimma med fly-wil på eller ska han gå helt bar?
Jag tänkte åka och titta till honom en gång i veckan. Ska man spruta/eller klena in ngt på utsatta ställen eller där han har blivit angripen? Redan nu har han fått ett antal intektsbulor,små på bogen. Av vad vet jag ej dock.

Sv: Mitt första Betessläpp! Hur ska jag vårda min häst i sommar?

Om det är lite flugor på betet så brukar det gå bra att ha hästarna utan huvor eller flyweil.
Men är det mycket flugor, knott och sånt äckel så skulle jag ta på en huva, grimmor fastnar lätt så huva är väll att föredra tycker jag.:)

Jag kollar ju till mina hästar varje dag. Fast då har jag ju dom på andra sidan gårdsplanen :D
Men jag tycker nog att man ska kolla till ähsten lite mer än en gång i veckan. Det är mycket som kan hända på bete med massa skojjiga kompisar:)

Kolla upp med de andra häst ägarna om det är tex. tillåtet med grimma. Jag har haft min häst på bete i en flock och då skulle alla hästarna vara "nakna" även skolös och naturligtvis, att det är någon som tittar till hästarna varje dag.

Använder du Swich så kolla upp ifrån början så hästen inte reagerar på medlet. Att hästar får bulor av insekter i början på sommaren är inte ovanlig, det får ju även vi av första myggorna, det brukat gå över.

Min häst är svart/brun och väldigt utsatt på bringan, ganascherna, under magen och på tuttarna, En ljus häst brukar ha minder problem men ingen regel utan undantag. Är insekterna allt för besvärlig brukar jag ta in hästarna. Jag själv är lite anti mot Swich, så jag smörjer oftast med Renons, Skillingaryds hästsalva eller eget hopkok.

Hej alla;svarar er båda: Den som hyr ut betet tittar över hästarna varje dag men jag vill ändå åka och titta till min älskling ändå en gång i veckan eftersom det inte är så himla långt borta. Kanske man ska börja med honom naken och se hur det blir längre fram? Än så länge har jag bestämt mej att han ska få gå två månader och så får vi se hur det blir längre fram. Har själv aldrig andvänd swich menska göra ett allergitest ikväll. Och han är brun =) Men jag tror inte betesägaren tar in hästarna på dagarna. Jag valde bete pga av att han behöver vara ung ett tag och släppa loss med andra kusar:)

det där låter bra att börja med honom naken, när du sen kommer efter en vecka några dar så ser du på honom i huvudet om han behöver huvva. DU ska inte ha grimma med flyveil, Dom hjälper inte så värst mkt och det är större risker med grimma. Ta en huvva som kan gå sönder om han skulle fastna.
Och ta med lite olika medel när du hälsar på honom. Och preparera med. :p
Du bör ju ha gjort träckprov och avmaskat innan också.

Lycka till!

Jag har två pållar. Min haflinger behöver inget på huvudet. Hennes pannlugg är så lång att den viftar bort flugorna. Shettisen däremot har tjock, men kort, pannlugg som inte räcker över ögonen. Hon har dessutom väldigt känsliga ögon året om. Hon får ha flugmask på sig. Grimmor och saker som fästes i grimmor tycker jag inte om. Jag är alltid rädd att de ska fastna i något.

Jag kollar mina varje dag. Är inte så förtjust i Switch, och har inte hittat något annat som riktigt funkar, så det brukar bli Skillingarydsalva på utsatta ställen dagligen. Mage, juver, ansikte, bringa brukar få en omgång salva dagligen. Det håller ju insekter på avstånd samt lindrar bett de redan fått.

Jag köpte en mark todd huva-är den bra? Blev rådd av den sorten i affären. Jag får väl träna lite här hemma först om det skulle behövas tas på senare så han är lite van iaf bekant med den. Träckprov är ivägskickat. Speciellt nu när han hade 1600EPG av lilla blodmasken när jag köpte honom i vintras.

Han har lång men mkt tunn lugg tyvärr. Är lite orolig hur hans man ska se ut efter några månader då den är mkt lång,mkt tjock och mkt kännslig och tovatr sej väldigt lätt.
Jag har 1-2 mil enkel resa till betet men jag får väl åka lite oftare om han blir väldigt utsatt för bitangrepp så jag kan smörja honom. han har även en nyuppkommen ink under magen som behöver smörjas enligt veterinär.

Räcker det med skillingarydsalvan eller ska jag spruta honom med ngt.?

Jag köpte en mark todd huva-är den bra? Blev rådd av den sorten i affären. Jag får väl träna lite här hemma först om det skulle behövas tas på senare så han är lite van iaf bekant med den. Träckprov är ivägskickat. Speciellt nu när han hade 1600EPG av lilla blodmasken när jag köpte honom i vintras.

Har ingen erfarenhet av mark todd-huvan. Men den blir nog bra. Annars är det bara att köpa ny. Bra att du tränar att ta av och på den innan betet, det kan aldrig göras för mkt.
Bra med träckprovet! Hoppas bara du får svar innan så du verkligen hinner avmaska.
Är han vaccinerad? Det är han säkert, men jag tänkte bara undra så att ni inte glömmer nåt... :)

Han blev vaccinerad i fredags :)

Idag satte jag på huvan när vi var i hagen, det gick jättebra och det verkar som om den passar. Mjuk och fin var den:) !

Hur visar sej swichallergi? Jag har i två dagar smörjt in en fläck på ryggen men det har inte synts ngt.

Tips: tänk på att Switch är ett väldigt starkt medel.
När du applicerar ("häller på") medlet på din häst så akta dig för att komma för nära svansroten eller andra känsliga partier.
Jag har själv använt Switch 1 gång i månaden under sommartiden i många år, men en gång råkade det rinna ner lite medel vid sidan om svansroten och ner vid det pälslösa området under svansen, det "brände" huden lite och hon fick ont.

Annars är Switch kanon!! Håller ca en månad, det är ytterst sällan jag hittat ens EN fästing på hästen (vi har massor här) och det luktar inte så illa. Dock får man inte bada i havet/sjön med hästen när de är behandlade med Switch för medlet är farligt för fiskarna, har jag hört.

Tänk också på att sommartid växer ofta hovarna fortare, så du kanske måste verka honom oftare?
Flughuva är superbra, men se efter noga så att han inte efter ett tag får skav bakom öronen eller allra helst under ganscherna där man knäpper, det har min fått flera ggr. Min kan inte gå utan huva sommartid, får otäcka ögoninflammationer pga flugorna då, men hon är nog ovanligt känslig. Jag brukar också få byta mellan två olika huvor och tvätta dem då och då, eftersom min häst gärna rullar sig där det är lite upptrampat så huvan blir smutsig och svårt att se ut igenom. Det motverkar också skav, att byta och tvätta huvorna regelbundet.

Tänk också på att din sötnos är invand på gräs ordentligt innan betessläppet så att magen inte får en chock och han riskerar få fång, men det har du säkert redan tänkt på.

Det låter som om din häst får en härlig sommar på stort bete med en stor flock, det är så livet ska vara!!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så hemskt mkt för alla råd!! De flesta här på buke är så himla hjälpsamma!!:)

Hur mkt ska man ta på hästen.Hur har man koll på hur mkt det kommer ut? Är det längsmankammen är det mitt på då eller en sträng på vardera sida? Och sedan längs ryggen ej vid svansroten. Ska man gnugga in det?

Tack så hemskt mkt för alla råd!! De flesta här på buke är så himla hjälpsamma!!:)

Hur mkt ska man ta på hästen.Hur har man koll på hur mkt det kommer ut? Är det längsmankammen är det mitt på då eller en sträng på vardera sida? Och sedan längs ryggen ej vid svansroten. Ska man gnugga in det?

Har bara possitiva erfarenheter av switch, använt det på betesgående hästar under senaste tre åren. Jag har bara enligt doseringsanvisningarna (du trycker upp rätt mängd i behållaren som finns på flaskan) hällt på det i mankammen och längs ryggraden. Det ska "sprida" sig av sig självt så du behvöver/ska inte gnugga in det. Om jag minns rätt så är det ända man ska tänka på förutom o göra "allergitest" att det inte får regna på pållen de närmsta timmarna efter att du har hällt på medlet. Effektivt mot fästingar och hyggligt skydd mot knott/mygg tycker jag. Giftigt, ja troligtvis... har själv inte haft en fästing sedan jag började använda medlet på pållarna och förr gillade fästingarna mig av bara sjutton. Kanske kan vara ett tips och använda handskar när du aplicerar det på pållen.

Nu är han både swichad och släppt på bete i fredags. Ska åka och titta till honom på onsdag och inspektera om swich fungerar på honom och att han mår bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka