mitt föl är jättehalt!

Annanaz

Trådstartare
I måndags morse när de skulle släppas ut, så var mitt lilla snart 4 veckor gamla föl jättehalt på ett framben! Usch vad otäckt att se sin lilla älskling så! Hon stödde på benet i skritt men när hon skulle ta några travsteg höll hon det i luften!

Ringa alla veterinärer man kännde (och inte kände)!!!!

Vi kom fram till att det var bäst med atg direkt. Ringde och fick tid på tisdag fm. Åkte dit öch de böjde, tog blodprov, klämde på hoven, bedöva hov, led etc men hon sluta inte halta. Reagera inte på böjprov heller. Nu skritta hon på hela foten men släpa benet i trav.

De kom fram till att hon måste ha typ sprungit in i väggen eller ngt med bogen för de kunde urskilja att hon hade lite ont när de klämde runt bogspetsen. De sa att de kunde vara säkra på att inget var brutet! puh! Så de ordinerade vila och lite begränsad utevistelse.

Hon var så otroligt duktig i allt min älskling! Lastning, sprutstick, böjjning mm. Stog helt stilla och hälsa glatt på alla nya människor.

Men nu undrar jag lite om det här. Har ni några erfarenheter? (Inte för hemska bara) Hon är jättestel och släpar benet om hon stått inne länge. När hon har gått ett tag så kommer hon igång och skrittar normalt. Mer rörelse?
Mvh Anna

Sv: mitt föl är jättehalt!

Ursäkta? 4 veckor gammal, böjprov?

ja vet inte, det var inget böjprov i den bemärkelsen som på stora hästar. mer böjning av lederna för att kolla om hon reagerade. Hade ni några tips eller råd angående själva skadan?

Inte en vrickning/stukning? Bodde på ett ställe en gång där en fölis var halt nästan hela sommaren mer eller mindre. Det var en riktig porslinsfölis men jag vet inte riktigt vad det var. Han blev bättre med vila i alla fall, och inte för mycket spring när han väl var ute. Dvs att barn INTE ska springa runt och jaga hästarna som det var en unge som gjorde där :o Ägaren var ju inte nådigt förbannad när hon såg att det var ungar och jagade hästarna och fölisen var halt igen.

Jag tror nog att vila kan hjälpa. Hjälper det inte får du ju åka in igen och se om där finns någon inflammation eller nåt kanske.

Jag tror att stillsam rörelse är bäst när ni uteslutit att något är brutet. Alltså inte stå inne i nbox länge, men kanske i mindre hage med bara mamma om hon håller sig lugn. Inget bus (så gott det går) och så slätt underlag som möjligt.
Så skulle jag göra iaf.
Lycka till!

Tack för båda svaren! jag frågade om boxvila men de svarade - nja.. lite rörelse är bra. Nu är frågan vad lite är...

När jag kommer ut varje morgon är hon så stel så jag får skjuta ut henne. lät dom gå på ridbanan där mamma går lugnt och "städar" under staketet. Men under dagen blir hon bättre och bättre och skrittar normalt (lite kortare) när jag tar in henne.

Då borde det väl vara bäst att låta dem gå där eller vad tror ni? För ren boxvila blir hon kanske för stel av? Eller? Dom är inne på natten.

Mvh Anna

Klart man böjer lederna även på en fölis som har ont. Man måste lokalisera hältan. Jag tror knappast att vetten provocerade lederna i en minut och lät fölungen trava, däremot böjde ihop led efter led för att se om den reagerade.

Men kanske böjprov är fel uttryck för den undersökningen.

Åkte dit öch de böjde, tog blodprov, klämde på hoven, bedöva hov, led etc men hon sluta inte halta.

Reagera inte på böjprov heller.

Sista meningen blev fel.. menade som du säger.

Tror du böjningen av leder eller vad man ska säga, har något med skadesituationen nu att göra? Alltså skulle den ha gjort något illa mer?

Nej, att böja ihop en led är ytterst fysiologiskt och orsakar ingen skada.

Vad bra. För de knyckla verkligen ihop henne! Trodde inte att det gick att trycka ihop en häst så mycket. Hennes lilla hov var liksom i höjd med manken. men de är väl mjuka sådana små föl. Tack för svar!

En liten undran. Röntgades fölet eller hur vet veterinären att det inte finns någon fraktur?
Jag har själv haft ett föl med brott på armbågsspetsen. Hennes symptom låter väldigt lika de ditt föl har. Det gick inte att konstatera denna skadan utan röntgen.
Vill inte göra dig orolig så jag kan berätta att det läkte ihop av sig själv efter sex veckors boxvila och det fölet är idag en mycket fin ung dressyrhäst på väg upp i klasserna.

Nej hon röngades inte, jag frågade men de tyckte inte det. Skulle däremot ringa om en vecka om hon inte var bra. Armbågsspetsen låter ju troligt med.. Skönt att höra att det gått bra med din fölis!

Vet du hur din fölis hade gjort för att skada sig?

De sa bara:
- Det krasar inte när vi drar, böjer och klämmer så någon fraktur är det inte för då skulle hon reagerat.

Däremot skutta hon till när de klämde runt bogspetsen. Men jag tror jag väntar en vecka så ber jag om röngen annars, eller vad tror du?

Det är väl viktig att hon fortsätter hålla sig lugn om det är en fraktur?

Hon var bättre idag när jag ledde ut henne än i går.
Mvh Anna

Mitt föl som var lite äldre när det hände kom ikläm vid en grindstolpe på betet, när flera hästar passerade genom grindhålet.

Kan tillägga att det fölet som idag är åtta år har debuterart i FEI dressyr med placering nu i vår.

Vad kul att det gått så bra med ditt föl. Nu kan jag inget om dressyr men är det inte väldigt bra gjort av en 8 åring att tävla FEI, t o m med placering!

Nu har jag varit inne till ATG igen med lilla älsklingen! De röntgade och ultraljudade bogen. Hittade inga brott så det var skönt! på ultraljud hitta de "bubblor" i musklerna så de sa att det bara var att fortsätta vila! rörelse under kontroll. Så jag har bestämt att det blir box och promenader.

Nu idag hade jag examination i sista kursen för terminen så nu har jag sommarlov (innan mina läger börjar) så nu kan jag ägna all tid till min lilla tjej!

Skönt att veta att det borde läka utan men!
mvh en lättad anna

Vad kul att det gått så bra med ditt föl. Nu kan jag inget om dressyr men är det inte väldigt bra gjort av en 8 åring att tävla FEI, t o m med placering!

Jo det är det och med tanke på hennes start i livtet så blir det ju inte sämre heller;)

Jag hade en häst som fick en spark på bogen. Hon kunde inte gå frammåt, bara baklänges:o
Extrapersonal släppte ut henne i fel hage och så sa det pang!

Dom hade visst shå att få in henne. var ytterst ovillig att flytta benet frammåt.
Det var ett muskelfäste som fått sej en smäll och efter vila en dag gick hon lite bättre. Hon fick boxvila och skrittpromenader när hon började röra sej frammåt igen.
Gick över relativt fort.

Är det mjukdelar som fått en smäll på fölis så är kontrollerad skritt bra. Kan du ställa sto och föl i liten hage?
Dom brukar bli så gräsligt pigga på ren boxvila...:grin:

Liknande trådar

L
Hästvård Sitter varje dag och läser runt i alla trådar här på buke men skriver aldrig något själv, men nu känner jag att det är dax för mig att...
Svar
10
· Visningar
1 483
Senast: Laijza
·
M
Hästvård Min häst var ute i hagen som vanligt med sina tre andra kompisar och dom busade och han fick antagligen en smäll på frambenet. det enda...
Svar
8
· Visningar
1 513
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 962
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka