Misstänkt för hästattackerna

Sv: Misstänkt för hästattackerna

Det är ju inte klokt !
6 månader är ju ingenting för att ha skadat en häst så svårt att den får avlivas !! :eek:
Sånna sjuka människor borde utsättas för samma saker själva !!

spelar ju ingen roll, maxstraffet ligger ju på 2 år liksom :mad:

man borde ändra det till X antal till tycker jag. 2 år är liksom ingenting...

Precis, borde vara längre straff för sånt!
Sjukt när man jämför med t.ex. USA där en man som kastar en sko riskerar 15 års fängelse och i Sverige där någon skadar djur så mkt att man får avliva får ett halvår.

Det är skrämmande...

Rättelse: Det är i Irak man riskerar 15 år i finkan för att kasta skor på USA:s president. Inte i USA.

Men ja, man får hoppas att det är samma man som är skyldig till dessa brott, då kommer de ju naturligt att upphöra medan han sitter i finkan. Men sedan är han väl fri att joina hästarna på grönbetet lagom till säsongen... :grin::mad:

Med en bakgrund som anställd inom rättspsykiatrin kan man undra varför i jösse namn en sådan man inte får genomgå en sinnesundersökning. Fast den lilla kanske man har gjort? Skicka till RPK!!! Har mycket svårt att tänka mig att man inte kan kallas för allvarligt psykiskt störd när man gör sånt här. Men det kanske inte är sjukt nog.

Jag liksom de flesta normala människor i detta landet anser att straffsystemet är helt galet. Vanligt moraliskt tänkande som vi blivit uppfostrade med tycks inte finnas i detta system. De människor som jag har runt mig anser i alla fall att med vett och vilja skada något levande är det värsta brott man kan begå, oavsett om man är "sjuk i huvudet" eller inte. Vi har som människor ett val hur vi ska agera. Jag köper inte det snacket om att; jag hade det så taskigt när jag var liten så jag måste nog plåga ett oskyldigt djur/barn till döds". Det kan vara en förklaring men inte en ursäkt till sådana handlingar och man får ta ansvar för det man gjort oavsett varför man gör något.
Men i Sveriges straffsystem uppfattas det som det värsta du kan göra är att lura staten på pengar. Då åker straffskalan upp. Jag har i min närhet en som begått ekonomisk brottslighet (mot staten kan man säga, alltså ingen direkt privatperson) som fick 4,5 års fängelse. Jag försvarar abslolut INTE denna handling. Det är ett brott och det ska straffas men i perspektivet mot att plåga ihjäl en ponny och få 6 månader känns det mycket märkligt.

Jag liksom de flesta normala människor i detta landet anser att straffsystemet är helt galet. Vanligt moraliskt tänkande som vi blivit uppfostrade med tycks inte finnas i detta system.

Men i Sveriges straffsystem uppfattas det som det värsta du kan göra är att lura staten på pengar.Då åker straffskalan upp. Jag har i min närhet en som begått ekonomisk brottslighet (mot staten kan man säga, alltså ingen direkt privatperson) som fick 4,5 års fängelse. Jag försvarar abslolut INTE denna handling. Det är ett brott och det ska straffas men i perspektivet mot att plåga ihjäl en ponny och få 6 månader känns det mycket märkligt.

Instämmer till fullo med föregående talare... Svenskt rättsystem är ett skämt :mad::confused::o
Självklart ska man tala om för folket att dt inte är lagligt eller ok att lutra staten på pengar men hur i h*lvete är dom funtade när dom talar om för samma personer att det däremot är helt ok att misshandla eller ha ihjäl ett djur :eek: Då får man en smäll på fingrarna o ett ajjabajja.. :mad:
Inte ens om du har ihjäl en medmänniska så straffas du lika hårt som om du lurar staten på pengar.. :crazy::cool:

Med en bakgrund som anställd inom rättspsykiatrin kan man undra varför i jösse namn en sådan man inte får genomgå en sinnesundersökning. Fast den lilla kanske man har gjort? Skicka till RPK!!! Har mycket svårt att tänka mig att man inte kan kallas för allvarligt psykiskt störd när man gör sånt här. Men det kanske inte är sjukt nog.

De talades om att ev göra en P7 på honom.

Vi har som människor ett val hur vi ska agera. Jag köper inte det snacket om att; jag hade det så taskigt när jag var liten så jag måste nog plåga ett oskyldigt djur/barn till döds". Det kan vara en förklaring men inte en ursäkt till sådana handlingar och man får ta ansvar för det man gjort oavsett varför man gör något.

Jag håller med dig om att det är en förklaring men inte en ursäkt, och att förövare ska straffas.

Men jag håller inte med dig att vi människor alltid har ett val i hur vi ska agera. Senare forskningsresultat har visat att genernas betydelse vid brottslighet och våld har långt mycket större betydelse än tidigare trotts, och "fel" gener i kombination med "fel" miljö och "fel" händelser i livet, kan utlösa det beteende som generna kan styra, men som vid gynnsamt liv aldrig poppar upp.

Jo, det är naturligtvis att göra det lätt för sig att säga att man alltid har ett val och jag är ingen expert på mänskligt beteende. Men vid ett tillfälle lyssnade jag på just en expert som diskuterade med en kvinna som påstod att hon inte kunde låta blir att skälla och skrika på sin mans 8-åriga dotter från ett annat äktenskap. Experten frågade då om hon var omringad av Hells Angels som sa till henne att vara tyst, hade hon varit tyst då? Ja, sa hon då hade jag nog inte sagt något. "Alltså, sa experten du kan vara tyst i den situationen. Det innbär att du kan välja att vara tyst i andra sammanhang också". Jag har tänkt en del på detta och kommit fram till att man faktiskt kan välja beteende mycket mer än vad man tror. När förövaren står där med vapnet i sin hand så kan denna välja att låta bli. Sedan finns det personer som av olika anledningar som anser att de har rätt att bete sig hur som helst men det är ändå ett val de gör.

Det kan faktiskt vara så, om vi pratar förövare, att en del faktiskt låter bli, det får man antagligen inte reda på.

En förövare som låter bli är väl ingen förövare? Att vara en förövare är väl faktiskt att ha tappat förmågan att låta bli? Självklart finns det folk som sansar sig men det är ju inte dessa man menar då man faktiskt snackar om de som begått brott, tex dödat.
Man kan ju diskutera laglydiga svenssons hur mkt man vill, men vad är syftet med det i en diskussion där man snackar om våldsmän? Det finns våldsmän, ja. Det finns laglydiga människor, ja. Vilket syfte är det med att ta upp det i sammanhnaget? Att trådläsarna ska förstå att alla människor inte begår brott? Jag är övertygad om att trådläsarna här redan vet om det.

Det är väl mer eller mindre bevisat att alla inte är medvetna om vad de gör, och man därför kan anta att de inte kan välja sin handling. Man kan tycka vad man vill om det resonemanget men frågan tycker jag ändå är att om det nu är så att vissa inte kan behärska sig, oavsett anledning, hur många andra ska då behöva bli deras offer? Är det viktigare att en person som inte kan behärska sig ska få "leva fritt" än att resten av omgivningen ska kunna röra sig utan att vara rädd för denne?

Klart att om man "blir av" med ett skräckmoment så är det inte en garanti för att det inte kan komma nya. Men välkända faror tycker jag bara är orimligt att inte ta tag i.

Men vid ett tillfälle lyssnade jag på just en expert som diskuterade med en kvinna som påstod att hon inte kunde låta blir att skälla och skrika på sin mans 8-åriga dotter från ett annat äktenskap. Experten frågade då om hon var omringad av Hells Angels som sa till henne att vara tyst, hade hon varit tyst då? Ja, sa hon då hade jag nog inte sagt något.

Efter att hon fått den frågan av experten har hon antagligen större möjligheter att välja rätt. När hon börjar skälla kan hon tänka på Hells-Angels-liknelsen. Men det krävdes en expert för att hon skulle börja tänka i sådana banor. Glöm inte det! Innan dess krävdes det oxå att hon började se sitt eget beteende som något negativt. Det var ju därför hon rådfrågade en expert.

Man kan ju diskutera laglydiga svenssons hur mkt man vill, men vad är syftet med det i en diskussion där man snackar om våldsmän?

Ja, det undrar jag oxå! Det finns en massa trådar som tar upp vidrigheter som begåtts mot barn eller djur, och genast kommen en massa inlägg i stil med: "Nä fyyy! Så gör man bara inte!"

Jag har funderat över den där formuleringen. Vaddå "man"? Uppenbarligen gör en och annan man (eller kvinna) så.

Jag har kommit fram till att de som skriver så antagligen menar: "Så gör inte jag!" Och då kommer nästa fundering: Varför har de behov av att berätta att de inte misshandlar djur eller barn? Det är väl ganska självklart...?

När jag tänker så tycker jag nästan att det blir lite misstänkt när någon promt måste berätta att han/hon minsann inte ägnar sig åt sånt...

tyvärr är vi lika dåliga på etik och moral i Finland.

ex. 2 st killar som sålt snus i österbotten: den ena får 2.5års ovillkorligt fängelse och miljonbelopp(euro) i skadestånd att betala (för att staten gått miste om skattepengar WTF?????)
ärendet gällde ca 300 000 dosor.
detta hände iår,

ifjol körde en kille ihjäl en polisman. det hade varit biljakt och killen var ordentligt berusad. polisen stod vid en vägspärr då killen körde in i honom i 140km/h. killen fick 2.5års villkorligt fängelse

så om nån häst blir knivskuren här, får man väl pengar av staten för visat hästintresse..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrländska Socialdemokraten) En 55-årig man från Norrbotten struntade i att ge en av sina hästar nödvändig vård för en sårskada...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Folkbladet) Den åttonde oktober hittades ett sto död i en hage norr om Regna. Stoet hade svåra inre skador efter att ha utsatts för...
Svar
5
· Visningar
1 208
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR) Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för det sexuella övergreppet på en ponny i Horndal i november 2007 har på...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama