Misslyckad Löshoppning i paddock

maria_b

Trådstartare
Jag brukar alltid löshoppa mina hästar i ridhuset pga säkerhetssjäl och att jag alltid haft tillgång till ridhhus. Men så ville en som var intresserad av att köpa min ena häst se löshoppningsbilder, o det blev inget bra ljus alls i ridhus. Så jag tänkte, att för den här gången så kan jag väl försöka o pröva några skutt i paddocken för att få några bilder. Jag ser ju hela tiden (bla. här på bukefalos) bilder på andra hästar som löshoppas i paddock o det verkar ju fungera, o långt i från alla har ju tillgång till ridhus. Dessutom var det ponnyn som skulle löshoppas o han hade knapppt gjort det innan så jag tänkte att han borde hålla sig innanför staketet. Men det trodde jag, och blev straffad med det samma. Ponnyrackarn tog ett språng över hindrena och sprang sen rakt igenom staketet till hagen:eek: O då är det inget gammalt ruttet staket inte. Han var iallafall nöjd, men jag stod där med trasigt staket, inte en enda bild och sen dåligt samvete för att jag ens kom på tanken att löshoppa ute..

Hur gör egentligen ni som löshoppar ute? Håller de sig alltid innanför staketet? Jag har ju ridhus o kommer i fortsättningen löshoppa inne, men det är värdelöst att inte ha några bilder som är okej.
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

Har alltid löshoppat hemma i hagen med elband, har fungerat finfint. Fast hingsten skulle jag kanske inte löshoppa i hagen...
Har du problem med att pållen hoppar ut eller springer genom staketet så prova ha en medhjälpare som fångar in hästen efter varje språng, locka med en hink "godis". Hjälper inte det så är det bara ridhus som gäller.
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

ja löshoppar alltid på utebana, har inte tillgång till ridhus..men alla hästar här i stallet håller sig innanför staketet...din häst kanske kände sig ensam och samtidigt som den blev "fri" så passade den på..du kan ju testa att ha någon/några fler hästar med (som någon håller i) i mitten på banan eller precis vid ingången så den får lite sällskap...kanske hjäpler..
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

jag mitt pucko löshoppade min nya häst i hagen som jag alltid har löshoppat mina hästar i . men jag la av rätt kvick när han tog ett skutt över avspärrningen som jag delar av hagen med(då den är lite stor). avspärrningen var högre än staketet och i elband så jag blev lite kallsvettig kan jag säga.:crazy: kör till ridhuset i fortsättningen.:D
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

jag löshoppar på ridbanan med elband, ingen av hästarna har ens kommit på tanken att dra igenom eller hoppa över, de har bra respekt för staketet, min egen ser inte ens åt staketet, han är bara fokuserad på hindren :p
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

Ja du, man slutar aldrig att förvånas:)

Vi var ett gäng som brukade träffas och hjälpa varandra med löshoppningen.

Vi bygger upp som vanligt, tredje hästen kommer in, löshoppad mååånga gånger. Hoppar exemplarisk, höjer huvudet, taxerar och..... blev hängande över läktarsargen:rofl: :rofl:

Vände sig mot matte och tycktes säga "konstig mur hörru:cool: "

Inga skador eller men, men matte tyckte att dressyrhästen nog inte behövde löshoppas igen.
 
Sv: Misslyckad Löshoppning i paddock

Usch, det påminner mig om en häst som hoppade rakt in i speglarna i ridhuset då de varit för slöa och inte satt upp band över, och speglarna hade inte heller galler... Otäckt!!!!

Jaghar bara hoppat inomhus hitills då hästen blir så het, men jag önskar det funkade utomhus och att jag vågar prova för det skulle underlätta en massa. jag har svårt att tänka mig att hästen skulle hoppa staketet, men man vet ju trots allt inte. han är stor så vad är väl ett staket.....:(
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 295
Senast: flashlight
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp