"Misskött" häst hos fodervärd, vad göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Louvel

Har min lilla ponny utlånad till fodervärd och har haft sedan i somras.
Ska ta hem honom om någon vecka, då vi behöver honom för sällskap igen.

Fodervärden är bortrest ett tag och jag åkte därför ner igår för att kolla till hästen, då det är fodervärdens granne som bara slänger till hästarna lite hö när fodervärden är borta.

Fodervärden sa när jag ringde för någon vecka sedan att hovslagare sagt att ponnyn haft lite röta i fötterna, men det var lugnt och ingen veterinär behövde kika på det än.
När jag kommer ner igår blev jag inte så värst glad.
Hästen har på tok för långa hovar, har "hål/röta" i alla hovarna och ser verkligen hemsk ut i hovarna. Ponnyn är dessutom halt, förmodligen p.g.a hovproblemen.

Jag har ringt hovslagare idag som ska komma imorgon och verka hästen, om det går. Har ingen aning om vad det var för hovslagare jag fick tag på, tog första bästa som kunde komma snarast.

Nu undrar jag hur ni hade gjort om ni var i denna situationen?
Antingen låter jag ponnyn vara kvar där tills kontraktet löper ut, dvs 1½vecka till. Eller så tar jag hem honom omgående, alternativt på tisdag då fodervärd kommer hem igen.

Kruxet med att ta hem honom omedelbart är att fodervärden är bortrest och att hennes häst då blir ensam. Men samtidigt känner jag att jag vill ta hem min häst så snart som möjligt, så jag kan fixa hovarna lite varje dag på honom. Åh, jag känner mig så kluven. Hur hade ni gjort?

Sv: "Misskött" häst hos fodervärd, vad göra?

Kommer hennes häst att stå ensam från tisdag eller får den sällskap av nån annan häst då? Om så skulle jag låta min hsät stå kvar dessa få dagar, men jag skulle fota hela hästen och dess hovar innan hovslagaren gjort sitt jobb så att jag hade bevis för den eftersatta vården.

Om hennes häst kommer att stå ensam även när din åker så ser jag ingen anledning att vänta då skulle jag ringa och säga att jag tog hem min hsät redan nu, för eftersatt vård borde vara en kontraktsbrott om det står nåt skrivet om det i pappren.

Som det ser ut så kommer hennes häst att stå ensam i några dagar även efter att min häst åkt därifrån. Ringde henne och sa upp kontraktet dagen innan hon åkte iväg och hon lär inte ha hittat nåt sällskap till sin häst under tiden hon är borta. Innerst inne känner jag att jag vill få hem ponnyn så snabbt som möjligt, men samtidigt så är jag alldeles för snäll för att bara ringa henne och säga att jag tar hem hästen för hon inte skött den. Men det är ju tyvärr ponnyn som blir lidande.

Jag förstår inte att hon inte sett att han har hemska hovar, förvånar mig inte om det är fång han fått.. :cry: Usch, allt känns bara så mörkt.
För några dagar sen var jag glad över att äntligen få hem min häst efter några år hos olika fodervärdar, så ser han ut såhär när jag äntligen får hem honom.

Ska fota honom innan hovslagaren verkar imorgon och ska även rådfråga hovslagaren om vad han säger om hur hästen ska vårdas.

I kontraktet står att fodervärd ska stå för verkning/skoning.

Det är ju tyvärr den vanliga baksidan när man lånar ut sin häst. Å även om en tycker hsäten får vård så tycker en annan att den är undermålig så allt det där är svårt.

Men nu handlar det ju om att din häst ska hem igen och han skall återigen få en bra vård, om hennes häst kommer att gå ensam en stund även efter tisdag så skulle jag faktiskt blunda för att hennes häst blir ensam och bara fokusera på det som var mitt. Ska du va helhygglig så skall du ju låta din häst gå kvar tills hon hittat nån, men vill det sig illa så kan det ju dröja hur länge som helst med otur.

Med det lilla du har berättat så hade jag tagit hem min häst så fort som möjligt.

Ja, ju mer jag funderar ju säkrare blir jag nästan. Hoppas att hovslagaren imorgon kan hjälpa mig lite också med råd angående det. Känns som att det är lättare att ringa fodervärden och säga att jag tar hem hästen direkt om en hovslagare sagt att hästen är misskött i hovarna, än att jag bara anser det själv.

I nuläget verkar man ju inte vinna ett dugg på åtgärden att ta hem hästen omedelbums, sen bör man nog vänta tills fodervärden är åter. Att hämta hästen när fodervärden är bortrest kan bli lika med egenmäktigt förfarande och olaga intrång, trots att hästen är er.

Ja, exakt. Det är där skon klämmer lite på mig, fodervärden har antagligen inte speciellt mycket kunskap om det där och tror säkert att hästen mår bra. För den är ju matglad.. ungefär så.

Ja, helhygglig kommer jag absolut inte vara. Enligt kontraktet har vi en månads uppsägningstid och det sa jag (innan jag hade sett hästen) att jag självklart accepterade då vi har skrivit kontrakt om det. Men visst borde det finnas undantag då hästen inte tagits omhand?
I kontraktet står dessutom nåt i stil med att ägaren kan ta hem hästen omedebart vid behov eller nåt..

I nuläget verkar man ju inte vinna ett dugg på åtgärden att ta hem hästen omedelbums, sen bör man nog vänta tills fodervärden är åter. Att hämta hästen när fodervärden är bortrest kan bli lika med egenmäktigt förfarande och olaga intrång, trots att hästen är er.

Det jag vinner på att ta hem hästen omedelbart är att jag kan ge hästen den vård för hovarna den troligen behöver. Vet sen tidigare att "röta" ska rengöras varje dag och helst smörjas/behandlas. Då fodervärden ej är hemma kan hon inte göra detta och jag kan inte åka massa mil varje dag för att göra det. Kan fodervärden neka mig att ta hem hästen någon dag tidigare, då det står i kontraktet att ägaren förbehåller sig rätten att ta hem hästen omedelbart?

Det handlar mest om HUR kontraktet är formulerat, som jag uppfattat dig så har du en uppsägningstid att iaktta.

Det handlar mest om HUR kontraktet är formulerat, som jag uppfattat dig så har du en uppsägningstid att iaktta.

Okej. Kanske också ska tillägga att jag inte ringt fodervärden efter att jag upptäckte detta heller då hon är bortrest, kan ju hända att hon går med på att jag tar hem hästen tidigare. Så ni inte tror att hon "bråkar" om att ha hästen kvar tills kontraktet går ut.
Jag är verkligen ingen fena på att tolka kontrakt, vet dock att det står i kontraktet att det är 1 månads uppsägning, och efter det står något i stil med att "hästägaren förbehåller sig rätten att ta hem hästen omedelbart".

Ja, exakt. Det är där skon klämmer lite på mig, fodervärden har antagligen inte speciellt mycket kunskap om det där och tror säkert att hästen mår bra. För den är ju matglad.. ungefär så.

Du kastar sten i glashus och skyller över all skuld på fodervärden.

Va det inte du själv som valde att teckna ett kontrakt med just denna fodervärd som enligt dig inte har speciellt mkt kunskap. Hur är din egen kunskap ????

Din tråd luktar illa enligt min kunskap.

Personligen fattar jag inte hur man kan vara såpass ansvarslös att man bara lånar ut sin häst utan att veta hur hästen har det.

Finns det inte tillräckligt med slräckhistorier hur det kan gå till?

och bara för att man hyrt ut hästen,har man inget ansvar alls som hästägare då att se till att hästen har det bra?

Jag kan nog tycka att det är lika mycket hästägarens ansvar att checka så hästen har det bra under tiden han är utlånad faktiskt.

Okej. Kanske också ska tillägga att jag inte ringt fodervärden efter att jag upptäckte detta heller då hon är bortrest, kan ju hända att hon går med på att jag tar hem hästen tidigare. Så ni inte tror att hon "bråkar" om att ha hästen kvar tills kontraktet går ut.
Jag är verkligen ingen fena på att tolka kontrakt, vet dock att det står i kontraktet att det är 1 månads uppsägning, och efter det står något i stil med att "hästägaren förbehåller sig rätten att ta hem hästen omedelbart".

Detta är ju nog under förutsättning att fodervärden vet om att du hämtar hästen om hon inte är hemma. Du kan inte bara köra dit och hämta den utan att hon vet om det...för då blir det olaga intrång..Klart att du får ta hem hästen på en gång då vårdnaden om hästen inte har skötts som avtalat...Man låter inte hästen gå och bli misskött i en månad bara för att uppsägningstiden är det..Lycka till med pållen!!

*KL

Jag förstår inte riktigt heller varför man lånar ut sin häst till någon man vet inte har så mycket kunskap och sen inte följer upp och åker ut och kollar så allt är bra? Som hästägare har du ju alltid alltid det yttersta ansvaret för hästen oavsett hos vem den står. Sen att fodervärden här har missat är ju alldeles självklart men jag tycker inte man kan lägga allt ansvar på denne.

Vidare förstår jag inte heller varför man inte omedelbums ringer fodervärden när man hittar sin häst i det skicket och kräver en förklaring till varför det blivit som det blivit? Nej, lite ansvar får nog TS ta på sig själv som medvetet lånade ut en häst till en person med väldit lite kunskap, som hon själv säger.

Hoppas iaf det löser sig och att hästen inte far illa av alltihopa! :)

Du kastar sten i glashus och skyller över all skuld på fodervärden.

Va det inte du själv som valde att teckna ett kontrakt med just denna fodervärd som enligt dig inte har speciellt mkt kunskap. Hur är din egen kunskap ????

Din tråd luktar illa enligt min kunskap.

Nej, jag skyller inte på fodervärden. Min fråga i tråden var hur ni skulle gjort i detta fallet.. Förutsättningarna har ändrats sedan kontraktet tecknades och det vill jag inte gå in närmre på här då jag inte på något sätt vill sätta fodervärden i skiten.
Det har framkommit senare om okunskapen, då fodervärden sedan tidigare har häst och den såg ut att må mycket bra så antog jag att hon även skulle göra samma sak med min ponny. Det har hon förmodligen inte gjort, eller så har ponnyn fått väldiga problem med hovarna som inte gått att göra något åt(:confused:) Men om det nu skulle vara så så anser jag att hon nog iallafall borde kontaktat mig och sagt som det var. Inte att hästen mår bra...

*KL

Jag förstår inte riktigt heller varför man lånar ut sin häst till någon man vet inte har så mycket kunskap och sen inte följer upp och åker ut och kollar så allt är bra? Som hästägare har du ju alltid alltid det yttersta ansvaret för hästen oavsett hos vem den står. Sen att fodervärden här har missat är ju alldeles självklart men jag tycker inte man kan lägga allt ansvar på denne.

Vidare förstår jag inte heller varför man inte omedelbums ringer fodervärden när man hittar sin häst i det skicket och kräver en förklaring till varför det blivit som det blivit? Nej, lite ansvar får nog TS ta på sig själv som medvetet lånade ut en häst till en person med väldit lite kunskap, som hon själv säger.

Hoppas iaf det löser sig och att hästen inte far illa av alltihopa! :)

Jag trodde att fodervärden hade mer kunskap än såhär då hon tagit om hand om sina hästar väl som det verkar. Anledningen till att jag inte ringde fodervärden omedelbart när jag såg hästen är att hon är bortrest och inte är alldeles lätt att få tag på. Hade hon varit hemma hade jag självklart tagit upp detta direkt. Självklart tar jag också på mig ansvar, jag började direkt med att ringa hovslagare som kommer idag, sedan får jag se hur det går att lösa med hästen om han kan fixa det något sådär iallafall.
Vill inte på något sätt klanka ner på fodervärden här, det var inte därför jag skapade tråden utan enbart för att få veta hur andra gjort i samma sits.
Men jag förstår om det kanske kan tolkas annorlunda då jag var väldigt upprörd när jag skrev igår och är stressad nu.

Ska åka dit nu och håller alla tummar för att hovslagaren ska ge positiva nyheter..

Jag tror att du hamnar i kläm här, mellan det som anses vara vanvård och gemensamt kontrakt med FV. Att ta hem hästen enligt kontraktet måste ju bägge vara överens om, FV är nu inte hemma vilket gör att ni bägge inte är överens. Du å din sida åberopar vanvård, men jag tror faktiskt inte att du skulle få gehör för det rättsligt då det är mycket sällan att dålig hovvård tas upp som vanvård. Däremot tror jag att FV skull om denne gjorde an anmälan, få rätt i olaga intrång och egenmäktigt förfarande när denne inte är på plats eller har kännedom och givit sitt medgivande till dig att gå in i stall och vistas på tillhörande mark.

FV har dessutom en häst som lämnas ensam, det är ej ok. Här måste man ge FV en rimlig chans att ordna för sig, eller att du får FV tillåtelse att hämta din häst trots att FV egen häst blir ensam.

Försök att kontakta FV, även fast denne är bortrest. SMS, samtal, men få kontakt.

Ja, absolut kan jag inte ta hem hästen utan att fodervärden är med på det. Helt klart! Frågan var väl egentligen om jag ens skulle prata med fodervärden om att ta hem hästen omgående.
Hovslagare har idag varit ute hos hästen och enligt honom var hovarna det värsta han sett. Såg riktigt illa ut, tyvärr.
Fodervärden kan jag inte få kontakt med nu, men har pratat med hennes dotter som också är lite "ansvarig" för hästen/hästarna som dock inte bor där. Lyckligtvis nog var det okej för henne att jag tar hem honom eftersom han behöver vård. Eftersom dom fortfarande inte hittat något sällskap till deras andra häst så kommer han ändå stå själv ett par dagar sen, så om han gör det 3 dagar till spelar ju egentligen ingen roll.

Mest arg/irriterad är jag dock på deras hovslagare, tror det är han som gjort fel i detta fallet. Så jag vill vara mycket noga med här att jag inte klandrar fodervärdarna på något sätt ändå. Visst, man borde sett att hästen har problem och är halt, men när ens hovslagare säger att det inte är allvarligt än, så kanske man trots allt litar på det.

Nu verkar dock allt lösa sig med frågan, då jag tar hem hästen imorgon. Men tack för tips och råd.

Moderator kan låsa denna tråd sedan, då jag fått svar på mina funderingar och inte vill hänga ut fodervärdarna på något sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama