Misshandlad häst? *spin off*

Humelibumlan

Trådstartare
:confused:
Hur märker man att en häst blivit Misshandlad?

Hur märker man att en häst är pressad över sin förmåga?

Kan någon svara på det tro? :confused:

Intressanta frågor.

Du har ju själv träffat ettåringen som stod hemma hoss oss i box.
Skulle tro att över 95 procent här skulle tro att hon har fått stryk.
Osäker och nervig...

När hästen pressas över sin förmåga så kan det yttra sig på fler sätt.
Hästen lägger av med arbete...
Blir förbannad...
Stressad...
Försöker komma undan.
Blir ovillig att fångas...
Vill inte åka transport..(till träning/tävling)
Ledsen...

AM

Ja du.....det är ett stort kapitel...De misshandlade o vanvårdade hästarna som florerar här på buke tar jag med en nypa salt :crazy:
Pressade över sin förmåga...hmmmm...Jag tycker nog att en del hästar KAN vara mycket bättre än vad dom visat...dom kan bli bättre bara genom att ha en skötare som är vaken, intuitiv och känslig...många ggr så tycker nog inte hästarna att dom är motiverade för sin uppgift, dom kanske inte är riktigt fräsha och de ingår i ett schema av snabbjobb...

JAG vill att mina hästar skall tävla för att det är KUL, att dom skall tävla för MIG...eftersom man gör allt för sina hästar så vill åtminstone jag ha ett lika engagemang tillbaka...och faktum är att man får det....huruvida den medfödda kapaciteten yttrar sig är ju olika, alla kan ju inte vara lika kapabla, men huvudsaken är att dom kämpar på iallafall..

Hur hamnade jag här :confused:

JO...misshandel var det :rofl: :rofl:
En del härinne tycker att det är misshandel bara för att en häst kan visa sk heta tendenser...tendenser som vi själva tycker är helt normala...VISST...det finns överdrivet heta hästar, men dom tror jag inte direkt går till ridning...den hethet alla här pratar om är förmodligen bara tempojogg för oss.....

Jag har haft en häst som varit misshandlad. Detta märktes väldigt väl på henne då hon var väldigt otrygg i sig själv. Hon ryggade tillbaka som om hon trodde att man skulle slå henne o.s.v Listan kan göras lång. Vissa uppfattade henne nog som elak, men det var hon inte, bara väldigt vilsen och missförstådd. Tränade mycket från marken och byggde upp ett förtroende, red senare även in henne
Fick senare veta att förra ägaren inte var snäll mot sina hästar, han bodde inte så långt från oss. Detta var ett ardennersto, han hade haft henne till att dra timmer i skogen.

Alla hästar har sitt sätt att skydda sig mot dålig behandling. Den enda gemensamma nämnaren jag hittat hittills är en oförmåga/ovilja att tvåvägskommunicera med mig.

Det kan vara så att bombarderar hästen MIG med information, men vägrar ta emot nåt från mig - detta har jag dock bara träffat på hos en-två hästar. Eller... Hästen tar emot information, gör det den ombeds men absolut inte mer och är totalt responslös mentalt och känslomässigt. Eller så har den blockat båda; varken pratar eller lyssnar.

Sen kan detta yttra sig på hundratals olika sätt. Min häst, t.ex., han blev ARG, våldsam, aggressiv och helt enkelt helvetes farlig. Andra hästar blir som små tysta möss, trippar på tå och vågar knappt titta på en.

Hästar man gått för fort fram med och pressat för hårt uppvisar liknande "symtom", de stänger kommunikationskanaler (eftersom det ändå aldrig funnits nån där som lyssnat och gett respons) och skyddar dessa kanaler genom att bli överdrivet stressade, de kan bli helt avtrubbade och slöa (likt Ior) och alla andra metoder hästar har för att skydda sig när det uppstår en obehaglig situation.

Så egentligen är det omöjligt att svara rent konkret på dina frågor, eftersom alla hästar är individer. Alla reagerar och agerar på olika sätt. Jag skulle säkerligen gå bet på de flesta hästar, är inte så himla kunnig än, men det jag skrivit hittills är mina erfarenheter och slutsatser (so far) av misshandlade och alltför hårt pressade hästar.

Det handlar om erfarenhet, om en känsla för hästar, helt "enkelt"...

Jag har en sån märr hos mig nu...precis som din, men jag är övertygad om att hon inte är misshandlad, har teorier om att hon ser dåligt och att hon slagit höfterna i boxdörren för det och därmed blir hon väldigt osäker.....

Ja, då är det ju svårt att veta vilka som verkligen blivit misshandlade eller ej. Men min hade blivit det, såg gubben hantera henner en gång (och aldrig mer) när han var hos oss, och så hörde jag ju sen hur han var.
Tyvärr så sålde jag henne sen eftersom hon krävde mycket tid. Det var flera år sedan, men oroar mig än idag för hur hon har det. Sådana hästar kan ju lätt bli missförstådda och hamnar de hos fel människor är det ju lätt att de tar till våld.

en ridskoleägare tog in en häst för flera år sedan som hade blivit misshandlad...
Hästen var så förstörd alltså... helt OTROLIGT att hon tog in pållen på en RIDSKOLA där det finns massa barn o allt! :mad:

Problemet var att hästen hade, istället för att dra sig undan i ett hörn, så anföll hon människan! :eek:
Hon bet nästan av ett finger på en ridskoleelev, hon bet tag i min krage på jackan o slängde mig i golvet, tänk om hon bitit tag i skinnet på mig(!) :eek:
Tar man in en sån stackare på ridskola??!! jag vet ej vad som hände sen... de flyttade henne....till slut.... :crazy:
Det var någon som sa innan att hon hade blivit vanvårdad, så alla visste ju det innan. Men det var heller ingen tvekan när man såg henne. Jag har aldrig i hela mitt liv sett ngt liknande... kommer nog inte få se nåt sånt igen... helt otroligt vad hon hade tappat förtroendet för människan...
undrar om det någonsin gick att få henne stabil igen... jag tror att det bästa hade varit om hon fick sluta sina grymma dagar, det var knappt snällt att låta henne leva så!

(allt är människans fel som ska vara den smarta av alla varelser! SKÄMS!) :mad:

För det första så ska man ha kommit över det första stadiet av My little pony innan man säger att en häst är misshandlad...
Hästar är ju individer elelr hur.Vissa saker här som somliga tycker tyder på misshandel kan faktiskt vara en del av hästens personlighet. Om jag drar paralelelr till min pållar (eftersom jag VET att de INTE är misshandlade :))

Att anfalla människor som gör "intrång" i box elelr hage kan faktiskt bero på revirmedvetenhet. Kan glatt erkänna att vissa hingstar har jag inte gått in till i hagen....never! Men de har inte varit misshandlade!

Har ett sto som är rädd för karlar eller snarare ogillar dem. Egen uppfödning, men fick som 3 åring en pencilinkur av en manlig veterinär. Slutsats: Karlar sticks med nålar :p

Gammelstoet gick man helst inte heller in i boxen. Särskilt inte när hon var nyfölad :smirk:

Ett annat sto har troligtvis lärt sig av mamman att vara svårfångad i hagen. Mamman kunde man "jaga" i timmar innan hon behagade komma.
Hur kan man annars förklara att av egna uppfödningar kommer samtliga glatt galopperade när man visslar utom just denna?

Gammelstoet hade även en del andra konstiga beteenden för sig när hon först kom till oss. Men mycket eller allt var nog efter eget huvud och inte pga misshandel. Ett smakprov:
La sig ner på sidan och kravlade in i stallet första gången.
Hoppade på tre ben i värmningen :smirk:
Avskydde att ha lindor på benen.Då stod hon med både fram och bakben i kors och vaggade
Sprang gärna ikapp med bilar. Trodde kanske att alla var startbilar :rofl:

Hon hade en massa andra "hyss" för sig också men jag ska inte tråka ut er..

Tror dock att man måste ha sett hästen bli regelrätt misshandlad eller full med piskmärken och sår för att kunna säga med säkerhet att den blivit misshandlad. :bow:

Säker kan man väl aldrig vara om man inte VET att de blivit misshandlade. Däremot kan ju olika tecken göra att misstanken finns. Som vårat kallblod som HATAR mänskliga män i alla dess former. Det riktigt kryper i henne. Samt att hon är jätterädd för spön eller pinnar, blir helt blockerad trots att hon i vanliga fall är lika säker att rida som en trähäst. Att hon sen är bitchig och att vi har en ständig kamp om ledarskapet tror jag inte har med ev misshandel att göra. Något har hänt henne för hon har ett decimeters hack i pannbenet, men det har säkert varit en olycka. Det är nog lätt att tro att någon varit elak mot en häst fast det egentligen är deras personlighet som gör dem på ett visst sätt. Många har frågat om våran har blivit illa behandlad tidigare eftersom man tex inte kan stå och titta på henne när hon står i boxen utan att hon blir förbannad, men jag vet inte..jag tror att hon är så väldigt osäker att hon svarar med att bli arg "för säkerhets skull".
Svår fråga det där.

Jag tror att väldigt många beteenden som hästar har tolkas av oss människor som att hästen upplever obehag/har blivit misshandlad, när det kanske i själva verket är ett inlärt beteende.

T ex om en häst står uppbunden och kastar sig bakåt - hur många tolkar inte det som att hästen inte klarar av att stå bunden utan att få panik? När det i själva verket mycket väl kan vara så att hästen helt enkelt lärt sig att "om jag kastar mig bakåt ger trycket efter" istället för att "om jag går fram alt. sänker huvudet ger trycket efter".

I ovanstående exempel så visst, hästen upplever förmodligen trycket i nacken som något obehgaligt men den har lärt sig att undkomma det genom att slänga sig bakåt. Och därmed tolkar vi det hela som att hästen inte klarar av att stå just bunden. Vi accepterar det som ett faktum istället för att försöka lära om hästen och ge den en annan utväg att undkomma trycket i nacken.

Förstår ni hur jag menar? Jag kan ta fler exempel men jag känner att det nog bara blir rörigt och långdraget att läsa.

Hursomhelst, jag anser att det finns många olika sätt att misshandla en häst på utan att behöva slå den. Ofta sker "misshandel" i all välmening, man utgår ifrån sig själv som människa istället för att lära sig hur hästen verkligen fungerar både fysiologiskt och psykologist.

Jag har märkt bland dom hästar jag har träffat som blivit misshandlade/vanvårdade har alltid varit om hästarna som folk ansåg vara "elaka"... Enligt min mening så föds det inga elaka hästar, det är felhantering som gör dom rädda och försvarsinställda vilket gör att folk ser dom som elaka. Slagna hästar är ofta väldigt vaksamma, tveksamma, har svårt att lite på någon, svårt att slappna av. Men det nämnda behöver inte vara tecken på misshandel, det kan vara tecken på att hästen har en ägare/skötare som inte visat vem det är som är ledare i flocken.
En svag ledare gör en nervös häst. En svag ledare behöver inte vara en dålig människa. Det kan bero på att man helt enkelt inte har förtjänat sin plats som leddare.
Många tror att om man bestraffar sin häst när den gör fel eller uppför sig dåligt så är man en elak person, bestraffning innebär inte att man slår sin häst! Bestraffning kan helt enkelt vara att vända sig om och ignorera sin häst en stund, nypa den i halsen som hästar gör i frihet....
Känner att det blev väldigt långt det här *skratt* men för
:rofl:
att sammanfatta det hela:
En misshandlad häst kan vara svårt att upptäcka om man möter den för första gången, det kna bero på så mycke annat så man ska inte vara för snabb att dömma häst och ägare innan man vet hur det egentligen är!

Hej!
Är denna misshandlad då?

Sto, 17 år, halvblod, stått på ridskola i centrala stockholm, tills hon blev 10(vet ej när hon kom dit). Såldes då hon slängde av eleverna. Stått några år hos annan ägare, som enligt uppgift inte haft tid med henne och därför sålt henne till en i mitt stall.

Hästen visar klara stress-symptom i stallet, både i boxen, där hon huggit flertalet personer som bara gått in med mathinkar o hö, och på stallgången, där hon grinar illa, visar ögonvitorna och hugger och ibland även sparkar efter folk. Om man hotar att slå henne blir hon jätteliten och springer och gömmer sej. Hon är mycket rörlig i mulen, "leker" med den när hon blir stressad. Hon skiter ofta flera gånger när hon står uppbunden på gången och borsta i boxen är risk för både liv och lem, då hon hugger och sparkar.

När man rider på banan är hon lugn tills man tar med ett spö, då hon flyger i luften för minsta lilla och blir jättespänd, ögonvitorna visas och hon håller på med mulen. Begär man någon form av arbete, blir hon också stressad och börjar backa, springa framåt etc.etc.

Ut i skogen är hon pigg och glad, men hon brukar testa ryttaren genom att tvärvända, stå på bakbenen(ej så högt så man blir orolig) och ibland även bocka. Om man skäller lite på henne brukar hon sluta fara runt. Hon går inte att rida ut själv på för då vänder hon och skenar hemåt. Medryttaren vågar inte rida ut av rädslan att ramla av.

Med andra hästar är hon lite lynnig. Hon kan vara jättesnäll och stå och klia bara för att gå ifrån sin kompis, tvärvända och attackera med både tänder och hovar. Ju mindre hage, desto värre är hon(vilket har visat sej nu på betet i större hagar). Matdags eller ej spelar ingen roll.

Jag upplever henne som mycket osäker och rädd och inte alls dum, utan snarare att hon skyddar sej själv. Men det är ju svårt att veta..

Vad tror ni, är den misshandlad eller bara "dum". Hon har en skötare som hon verkar tycka mycket om, när skötaren håller på står hon alltid och sover.

Vore kul att veta vad ni tror/ Lavinia, vars sambo tagit sej an denna häst lite grann och gillar henne skarpt

Jag skulle inte våga påstå att man kan "märka" om en häst blivit misshandlad. Eftersom hästar som vi är individer och reagerar MYCKET olika på olika saker.

Hur märker man att en häst är pressad över sin förmåga?

Snabbast möjligast märker man väl det när hästen kolapsar? :confused:

Min hade grimman fastväxt i huvudet, svansroten var "spräckt" två "muskler" i halsen var "av". Korumpa, insjunkna bogar. Otroligt huvudskygg, bockhov pga yttre våld (enligt vet, men VETA det kunde man inte) sår i manfästet, ärr på rumpan och innanför låren. m.m. :crazy: :(

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
553
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 700
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka