För det första så ska man ha kommit över det första stadiet av My little pony innan man säger att en häst är misshandlad...
Hästar är ju individer elelr hur.Vissa saker här som somliga tycker tyder på misshandel kan faktiskt vara en del av hästens personlighet. Om jag drar paralelelr till min pållar (eftersom jag VET att de INTE är misshandlade
)
Att anfalla människor som gör "intrång" i box elelr hage kan faktiskt bero på revirmedvetenhet. Kan glatt erkänna att vissa hingstar har jag inte gått in till i hagen....never! Men de har inte varit misshandlade!
Har ett sto som är rädd för karlar eller snarare ogillar dem. Egen uppfödning, men fick som 3 åring en pencilinkur av en manlig veterinär. Slutsats: Karlar sticks med nålar
Gammelstoet gick man helst inte heller in i boxen. Särskilt inte när hon var nyfölad :smirk:
Ett annat sto har troligtvis lärt sig av mamman att vara svårfångad i hagen. Mamman kunde man "jaga" i timmar innan hon behagade komma.
Hur kan man annars förklara att av egna uppfödningar kommer samtliga glatt galopperade när man visslar utom just denna?
Gammelstoet hade även en del andra konstiga beteenden för sig när hon först kom till oss. Men mycket eller allt var nog efter eget huvud och inte pga misshandel. Ett smakprov:
La sig ner på sidan och kravlade in i stallet första gången.
Hoppade på tre ben i värmningen :smirk:
Avskydde att ha lindor på benen.Då stod hon med både fram och bakben i kors och vaggade
Sprang gärna ikapp med bilar. Trodde kanske att alla var startbilar
Hon hade en massa andra "hyss" för sig också men jag ska inte tråka ut er..
Tror dock att man måste ha sett hästen bli regelrätt misshandlad eller full med piskmärken och sår för att kunna säga med säkerhet att den blivit misshandlad.