missbruk av allemansrätten

M

Malinka

Måste bara få skriva av mig lite. Vi (hästfolket i trakten) hade fått tillåtelse av en bonde att rida i kanten av en sådd åker eftersom vi inte kan ta oss till ett område med superfina ridvägar på något annat sätt. Han hade överhuvudtaget inte behövt ge oss tillstånd alls om han inte velat, och villkoret var just att vi höll oss i kanten. Trots det är det ridspår flera meter ut i åkern, och därför har han nu förbjudit oss att rida där. Det finns alltså en kant på åkern där det är icke insått som är över 1 meter bred, och ÄNDÅ väljer folk att rida mitt ute i den jävla åkern. Jag blir så fruktansvärt trött. Hur svårt kan det vara att respektera sådana här saker? Jag tycker att jag möter hästfolk överallt som tycker att det helt och hållet är deras rättighet att plöja fram i full galopp oavsett om det är sådda åkrar eller känslig skog, varför? Jag skulle jättegärna vilja ha ett svar på hur ni tänker, och jag är väldigt nyfiken på vad ni skulle ta er till om bönderna slutade producera era hästars grov- och kraftfoder.
Ursäkta mitt humör, men detta har gått och irriterat mig länge och i och med det här svämmade det över.

Sv: missbruk av allemansrätten

Jag håller med dig. Det är jättetrevligt av bonden att låta folk rida i kanten. Fruktansvärt nonchalant att inte respektera detta och förstöra hans åker. Och tyvärr går det ju i slutänden ut över folk som sköter sig.

vi är markägare, och ibland undrar man vad vissa har innanför pannbenet. planteringar/åkrar/privata vägar osv. (när de rids sönder vid tjällossning ex.) det är så irriterande, och otroligt tråkigt att ni som sköter er blir lidande. sådant är dessutom dålig "reklam" för ryttare & hästar i allmänhet. :mad:

Jag håller fullständigt med dig! Är både mjölkproducent och hästägare och upphör aldrig att förvåna mig över vad en del människor gör utan att tänka en enda tanke före! :( Många tror att allemansrätten är enbart en rättighet som man har, men det är ju lika mycket en skyldighet. Man är skyldig att visa respekt för andras ägande och växande grödor på åker och i skog.

Och precis som i det här fallet så blir dom som sköter sig mest drabbade. Vi har inte så mycket problem med folk som rider på olämpliga ställen utan här är det skoteråkarna som man stör sig på! :mad:
Dom har tydligen bara huvudet för att skoterhjälmen inte ska behöva ligga kvar på hatthyllan. Bara för att det är snö så innebär det ju inte att åkrarna inte blir förstörda. Skoterspår kors och tvär över allt. Snön packas och man får isbränna, tjälen tar lång tid på sig att gå ur och tillväxten blir sämre. :mad:

Hoppas att det kan lösa sig för er på något sätt, Kicki :)

delvis KL
Jag har också snälla bönder runt omkring 'mitt' stall, och vi får rida i kanterna på alla åkrar däromkring. Om någon missköter det så vi inte får det längre så skulle ja bli jättearg och ledsen! När man har fått ett sånt förtroende!

TS: Förstår verkligen att du är upprörd!

Det är så otroligt egoistiskt! :mad:
Konstigt är att i mina trakter ser jag oxå hovspår på de mest idiotiska ställen men man hör aldrig någonsin nån ryttare erkänna/berätta att de rider på "fel" ställen.

Ja man slutar aldrig förvånas, i går hittade vi hinder upplagda i en av våra sommarhagar, snacka om att ta sig friheter. Vems e´dom och är det ok om vi vill släppa på bete i VÅRAN hage:confused:

Blir så upprörd av att folk inte kan hålla sig till de enklaste regler i världen! Allemansrätten är någonting unikt som vi ska vara otroligt rädda om och inte missbruka. Om man nu får ett godkännande att rida i kanten så ska väl inte det vara så svårt att hålla. Nu blir det istället ingen ridning alls på det stället.
Tänker tillbaks några år...har inget med häst att göra utan bara korkade människor...
Helt plötsligt svänger det upp en bil på uppfarten till vårt hus och en dam med spade i handeh hoppar ut och börjar gräva upp hallonplantor på vår tomt!!!!!! Jag öppnar ytterdörren och frågar vad hon håller på med...inget svar men en "kärring" som får eld i baken och far därifrån med en rivstart. Spaden blev kvar på backen, likaså de nyuppgrävda plantorna.

Oh NO! :devil:
Hur dum får man va?
Om man en gång har tillstånd så är det ju inte så svårt att följa det. Om man saboterat typ om hästen stuckit tex. ut på åkern och man har förstört får man väl gå och be om ursäkt och ersätta. Skulle skämmas....:cry:

Jag tror egentligen inte det finns många som är "dumma nog" att med flit rida mitt på en åker som man ser används. Däremot kan det vara någon var häst stuckit/rymt/trilskats och att man av misstag hamnat i åkern. Då är ju frågan; hur ska man be om ursäkt och förklara det om man inte känner dom som äger åkern eller ens vet vem det är? Sån situation har jag hamnat i någon gång och jag tänker inte ha dåligt samvete för att hästen är traktorrädd.

Inte kul, men hos mig har vi något ännu värre. En djup ränna mitt på alla skogvägar och stigar, som är uppkörd av motorcrosscyklar. Nog för att vricka fötterna på både häst och joggare. Os av avgaser i skogen.

Roligast tycker crossåkarna det är vid geggigt väglag, då sprätter det så kul. Ingen aning om terrängkörningslagen eller så resonerar de som så att polisen ändå aldrig skulle ha en chans att köra i fatt dem.

Hälsning Maja

Jag tycker med att detta r väldigt irriterande. Nu har jag lov av min pappa att få rida i kanten på åkrar och alla andra med om de håller sig till kanten, eftersom vi mste försörja oss på det där.
Blir så ledsen när dels Min hästs mat förstörs och inte kul när en pappa och farbror blir arg på en för att ANDRA har ridit mitt i ens åkrar.. där det inte kör traktorer i onödan!! så inga traktorrädda hästar gär inte!

de har hänt hos oss oxå. Såg några ryttare på ett fält, vi trodde förståss att de va några barn som inte visste bättre, så ja o pappa åkte ut för att säga till dom. Men när vi kom dit va de ett gäng med tanter:eek: trodde dom visste bättre

Jag tror egentligen inte det finns många som är "dumma nog" att med flit rida mitt på en åker som man ser används. Däremot kan det vara någon var häst stuckit/rymt/trilskats och att man av misstag hamnat i åkern. Då är ju frågan; hur ska man be om ursäkt och förklara det om man inte känner dom som äger åkern eller ens vet vem det är? Sån situation har jag hamnat i någon gång och jag tänker inte ha dåligt samvete för att hästen är traktorrädd.

fast här handlar det om ett tiotal spår som verkligen går fem meter ut i åkern hela biten där vi får rida. knappast en "åkerkantsrädd" häst, utan enbart ignorans ifrån ryttaren.

Ja, då verkar ni har råkat ut för ignoranta ryttare. Min erfarenhet är fortfarande att de flesta faktiskt har respekt för andras mark, kanske finns det fler rötägg just där ni bor?

Känner igen det där och det är synd att det ska blir så. Där jag bor har samfälligheten satt upp ett förbud mot hästar men eftersom det är allmänhetens väg får jag lov att rida där. Många tycker faktiskt att det är väldigt roligt att få klappa hästen och hon är inte hispig eller nervös för att ungarna cyklar bakom henne.

Skulle själv tycka det är jätte tråkigt om vissa ridvägar blir avstängda pga ansvarslösa ryttare. Har bla hört att ett par ryttare vars hästar sprätte så pass mycket att en åker blir förstörd vilket är väldigt tråkigt. När jag själv rider vid en åker rider jag i kanten och försöker hålla mej där. Fördelen är att min ponny inte är skodd och att det är oftast åkrar där dom odlar hö så det går att trava i kanten. Men hade jag haft en skodd häst hade jag skrittat istället.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är det någon som vet om det finns regler om hur nära en å en åker får gå? Alltså om det måste vara en remsa som bonden inte får plöja...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 919
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar