Missa foster på 90 dagar?

Sandra78

Trådstartare
Är det vanligt att man missar ett foster på 90 dagar? Vet av två, ev tre ston som detta hänt för i år.
Kan fostret ligga så till att man missar det om man inte når att se hela livmodern vid ultraljud (stor häst, liten veterinär)?
 
Sv: Missa foster på 90 dagar?

Vad jag har förstått det är det ganska vanligt att man inte ser fostret när man UL:ar på 90 dygn, däremot så ser man dräktigheten på andra sätt.
 
Sv: Missa foster på 90 dagar?

Okej, fick intrycket på seminstationen att det var ett helt säkert resultat, trots att inte veterinären kunde se hela livmodern. Sto nr tre visar iaf tydliga tecken på att vara dräktig så det blir blodprov efter helgerna. Hon konstaterades dräktig på 45 dagar med ultraljud, men av en annan veterinär.
 
Sv: Missa foster på 90 dagar?

Som du kanske läst i andra trådar så händer det. Att det är vanligt tror jag inte. Mitt sto var ett sådant. Veterinären förklarade att stoet har en djup livmoder och fostret hade lagt sig fast långt ner och långt bak. Men eftersom hon inte kom i brunst igen eller visade på äggproduktion vågade hon heller inte göra något mer än att se tiden an. Och visst låg där en liten parvel! ;)När han väl syntes var han så stor att han bara syntes bitvis på ult.:rofl:
 
Sv: Missa foster på 90 dagar?

Hur vanligt det är vet jag inte, men det händer iallafall. Mitt sto höll vi på att missa dräktigheten på för några år sedan, då veterinären inte kunde hitta något foster vid ultraljud. Minns dock inte om det var vid 45 eller 90 dagar. Hon var iallafall kollad på 17 dygn konstaterad dräktig, och eftersom den veterinären inte var jätteerfaren just vad det gällde att kolla dräktigheter (klinikveterinär) så fick hon bli kollad av en till som tillslut kunde konstatera att hon var dräktig men att fostret låg väldigt djupt in.
Jag vet även ett sto som fick tvillingar förra året, trots att ingen märkt det på tre ultraljud, dock visste de att hon var dräktig men blev alltså två föl med tråkiga konsekvenser.
 
Sv: Missa foster på 90 dagar?

vi såg fostret på mitt sto på 45 dagar, på 80 dagar fick vi inte se något foster men vet konstaterade henne dräktig på fosterhinnor och fostervatten som hon såg tydligt (vet ville inte rota mer då stoet spände sig för mycket). Någon mer koll har vi inte haft, då det var sista samlingskollen seminstationen hade innan de stängde.

Hade gärna sett fostret, men så mycket som hästskrället äter nu (plus hennes slöhet och runda buk) kan jag inte tänka mig annat än att hon fortfarande är dräktig.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
881
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 604
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp