Lovisaleonora

Trådstartare
Genom Arabavelstråden och den allmänna stämningen härhemma av att blicka tillbaka på ungdomsåren, växte sig nyfikenheten övermäktig.

När jag började rida för ungefär en halv miljon år sedan, hade ridskolan en hel drös med ridskoleponnys efter Mirex ox. Jättefina småhästar allihop, men vem var Mirex?

Får fram att han skulle vara en postumt godkänd hingst från Blommeröd, polsk stam. Men är det någon som träffat honom och vet var han fanns? Född 1968 om jag har fått fram rätt uppgifter.
 
Sv: Mirex ox

Mirex född 1968, död 1990 e *Exelsjor u *Mimikra och helbror med hingsten Mexi exp Danmark. Han var helpolsk av gammal klassisk stam. 24 renrasiga arabavkommor finns enligt ARAB.



Enligt katalogen över arabhingstar som kom 1990 hade han gått på galoppen men jag har inte hittat några resultat. Han ska ha ett svenskt rekord och ett tangerat.

Utställningsmeriter: 2:a och 3:e plats på Riksen, klassvinnare och reserv hingstchampion på regional utställning.

Sista ägare var Landqvist's Arabians, Falkenberg.
 
Senast ändrad:
Sv: Mirex ox

Det blev väldigt bra korsningsponnys efter honom. Alla skimrar, av rätt skiftande karaktär men med framåtanda och bra temperament. Undrar om han stod härnere någonstans, med tanke på att det nog inte var tal om några längre sträckor för att betäcka ponnyston i slutet av 70-talet.
 
Sv: Mirex ox

Han stod på station hos Cimbrio Arabstuteri (Karl-Henrik Ingervall) i Staffanstorp när han dog. Tidigare ägare enligt gamla stamböcker var Bengt Augustsson i Örkelljunga (stamböckerna 1978 och 1982). Han bör ha varit ägd av Landqvists när han började få renrasiga arabavkommor 1986.
 
Sv: Mirex ox

Då borde väl Örkelljunga kunna stämma rätt bra? Min geografiska kunskap är inte fantastisk. Jag vet inget om hans humör men de hästar jag träffat och hört talas om av liknande blodslinjer har varit trevliga så det skulle inte förvåna mig om det blev bra korsningar.

Hans föräldrar var av två av de bästa linjerna som någonsin tagits in till Sverige, om ändå kanske inte tillräckligt flashiga för dagens showavel. Mödernet har gett flera performance champions i USA, dvs vinnare i ridning/körning.
 
Sv: Mirex ox

Aahhh! Nostalgi!!!

Fick mig att jaga upp ett gammalt fotoalbum, har några usla kort från Riksutställningen på Flyinge 11-12 juli, 1970.
Ett har de tre första placerade stona i klassen för äldre fölston.
1:a Mimikra (syns tyvärr bara som en vit blob i fjärran)
2.a Cisawica
3:e Grobla (nästan helt skymd av visaren)

Även ett kort fanns på Mimikras son Abu-Ali f.65 e. Gwarny som kom på 2:a plats i det galopplöp som också reds, 3:a där var Ghazal e. Kariba. (Crabbet linjer som diskuterade i arabavel-tråden fanns rikligt i den hingsten.)
 
Sv: Mirex ox

Grojor (samma pappa som Mirex, dvs Exelsjor) var ju också en hingst som användes flitigt till ridponnyer, och jag tror att han gav mycket hopp.

Han är ju pappa till Elcateros mamma, Catinka, om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Mirex ox

Dusty, en skimmelponny som stod i mitt stall på 80-talet var född 1973 u Heppy (e Blagden Emperor u Eva 2069, korsning brittisk prickig ponny-russ), Dusty föddes på Klintebys ponnystuteri på Gotland, och jag har för mig att de använde Mirex flera gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Mirex ox

Det stämmer bra det och sedan finns ju Bint Munira på mödernet där så galoppförmågan är ju inte förvånande.

Vad gäller Mirex släktingar så är en ju *Meczet, gick bra på galoppen i Polen, 4/34(5-6-11) och blev sedan National Ch i Park och Formal driving bla.

*Mohacz (Trypolis x Mimonka, även mormorsmor till Mirex) var en bra galoppör (3/16(6-4-3)2) och blev far till bla Juan de Shawn och andra galoppörer.
 
Sv: Mirex ox

Vi hade en C-ponny som hette Falcon på ridskolan som var efter Mirex. Han hade russmöderne om jag minns rätt. Tror han var född 1972 och 132 cm. Pigg och trevlig att rida och naturligtvis skimmel! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp