Mirakelmedel för ston ;)

jerseyko

Trådstartare
Ja nu är våren, solen och värmen här och vissa ston blir ju mindre trevliga :crazy:

De gånger min häst brunstade efter jag köpt henne var hon verkligen odräglig! T.om så att de andra hästarna i hagen inte orkade med henne :eek: valacken i flocken rent ut sagt flydde när hon kom i närheten! Stackarn.

Nu börjar det bli dags igen och jag vill ha lite tips på vad ni ger, hur mycket, hur länge och gärna pris och vart ni köper det.

Sv: Mirakelmedel för ston ;)

Kanske munkpeppar kan hjälpa? Antar att ditt sto har hormonproblem eller något.
Munkpeppar finns (vad jag vet) att köpa hos Dodson&Horrell.
Du kan gå in på deras hemsida o kolla in det där med munkpeppar.
Eller så finns det något annat som heter....ja just det, Stroppy Mare måste det vara.

Har gett equimins Tempremental, en blandning med bla munkpeppar.

http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100319#

Har funkat väldigt bra på mitt sto, men den är dyr.

Kan så vara, men här är en som försökt med allt inklusive D&H som bara var blaha blaha i det fallet. De bästa resultatet jag har fått är dels av den du nämner, men sen även Hilton Regulate. Tyvärr är den i form av hackade örter vilket inte föll damen på läppen varför hon vägrde att äta.

Idag går även en valack i vårat stall på detta medel, och tänka sig. Från att ha varit helgalen och utmanat hingstens skithögar när han inte varit på plats,:rofl: är han numera lugnet själv. För skrek han och gormade, sparkade och gnydde, vallade allt som rörde sig framåt osv. Det gick inte att fånga honom utan att vara flera i hagen samtidigt, han drog järnet så fort han såg någon komma med grimma. Nu mår han som en prins, och har det så lungt och skönt fast ingen korkek föstås.;)

Hoppar in med en fråga här, hoppas det är okej:)
Mitt sto brunstade för första gången i år idag. Hon blir varken sur eller dum, men pissar ÖVERALLT! :eek: :eek:
Köpte henne i höstas, och förra stoet gjorde inte såhär (hon blev förbannad istället:angel: ). Så är det verkligen normalt att de stänker piss på gången, upp mot andra hästar, i hagen, boxen osv.? Den enda gången hon inte gjorde det var väl när jag skrittade henne lite.
Hon blir liksom förstenad och bara står och drar in rumpan och lyfter på svansen... Ser inte speciellt kul ut alls.. :/

/Sanna

Det är normalt att stona 'kissar' i tid och otid jag, vissa är värre än andra och skvätter i tid och otid, andra märks det inte så mkt på. De pressar ut brunstslem när de skvätter med, och det är rena parfymen för hingstarna och en signal att 'jag är brunstig, komsi komsi' ;)

Upptäckte att min dam brunstar nu *suck* dock är hon mkt lugnare nu än när det var fler ston i hagen, hon pinkade när valacken kom in i hagen, men stod snällt på gången och var trevlig att rida.

Förhoppningsvis håller hon sig såhär nu när hon är ensam med sin "man" ;)

Mirakelmedlet för mitt sto var: valackar i hagen!
Ja faktiskt.. efter att de blev en blandflock så har jag knappt märkt att hon brunstar. Innan det var hon helt förjäklig när hon höll på. men så klart funkar det inte för alla!

Annars har jag också blivit tipsad om munkpeppar, dock hann jag aldrig testa ;)

*kl*
Snor lite av tråden ;)

De "medel" ni har nämnt, fungerar även det på hästar som blir loja när de är brunstiga?
Min häst har varit så slö en period nu, och jag upptäckte att hon är ju brunstig :smirk:
Hade helt glömt bort hur hon blir.

Det är lite tråkigt att ha en häst som är "slö" när man är mitt uppe i träning och tävling :D

Släpp ut henne på bete och låt henne vara i ett par veckor. Ett par veckors vila (gärna som vildhäst) brukar hjälpa på min ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka