Mirakel för munhälsa?

Sv: Mirakel för munhälsa?

Jag ger i princip allt. Håller lite extra koll när de äter bärande ben från får bara.

Uno har aldrig fått så mkt tandsten som när han fick färskfoder och ben.
Tror det inte har samma positiva effekt på hundar som inte har så mycket kraft i käkarna, lite för stora torrfoderskulor har rätt optimal hårdhet.
Jag känner många med småhundar som barfas/äter färskfoder och dom har superfina tänder tack vare det. Det är ju ingen anledning till att gå över till onaturligt foder. Vissa hundar kanske av olika anledningar lättare bildar tandsten.

Kapar tråden och slänger in en benfråga. Jag känner mig lite osäker på vilka ben som är lagom och bra till min eurasier. Har tittat lite på tunna revbensspjäll av gris. Funderat på kycklingklubbor. Han har fått en del icke bärande från älg men nu är det slut till nästa jakt.
Vad säger ni som har mer erfarenhet?
Allt utom bärande ben från tunga djur kan man ge, så det finns många alternativ.
Det brukar gå att köpa nackar osv, tex på zoo (internetbutik). Och i vissa djuraffärer. Har man city gross nära kan man fynda, dom har massor!

Hade din kompis hund mycket tandsten när hon började använda gelen?

Han hade en del ja och det minskade så pass mycket att hon kunde pilla loss själv efter en tid med gelen det som fanns kvar. Nu är ju hundar olika, men han har otroligt mycket bättre andedräkt idag.

Jag förespråkar ju köttben till hundar för att slipa tänderna naturligt, men det är inte alltid det räcker :)

Låter ju lovande! Problemet med min är att han är opererad för urinsten, så han får inte äta köttben/kött öht. Jag köper färska märgben som jag gröper ur och fyller med ett blötfoder han får äta men det blir inte så mycket gnagande på det som jag skulle önska!

Varför får han inte äta kött pga det? Vad var det för urinsten?

Dalmatiner tex har ju lätt för att få urinsten pga att dom inte kan bryta ner puriner, så dom måste äta purinfattig kost. Dvs inget vilt, inälvor, begränsat med nöt.
Det går ju utmärkt att anpassa kosten.

Hans stenar var av kalciumoxalat vilket de får av för lågt pH-värde så han ska inte äta något som sänker pH-värdet och ska inte äta kalcium för det är det han har ett överskott på som bildar stenarna!

Det är lättare med en hund som får struvitstenar för de går att lösa upp, det gör inte kalciumoxalat.

kl
För inspiration om BARF/Prey till små hundar, PK i detta fall, kolla in Rathunters. Naturligtvis är det intressant även för alla oss andra.

Hej

Jag har testat!
Mirakelprodukter produkter finns inte men den är helt klart bra!

Sedan jag började med produkten har ingen ny tandsten uppkommit, däremot har det hon hade innan inte försvunnit (väldigt lite).
Har heller inte märkt av någon dålig andedräkt på denna tiden.

Så visst fungerar det! Åtminstone lika bra som borstning så för oss latmaskar :o som inte orkar borsta så är detta ett bra alternativ.

Mina hundar verkar inte ha något emot gelen och kan tom komma fram själva och få - men dom kan nysa och göra lite grimaser efteråt:) Det luktar dock lite mer än det smakar, så det kan vara doften som gör att dom nyser.

Okej, jag ska testa så får vi se hur det går med prinsessan ;)

Hela skrov från höns! Köp rå, fryst kyckling. Ät filéerna själv och servera de råa benen till hunden. Perfekt storlek till småhundar.

Tack för bra tips!! Men hundar drabbas inte av salmonella eller behöver man inte vara rädd för bakterier i fryst kyckling till hunden?

När salmonella hittas i Svensk o/e importerad dito så dras partierna direkt, ofta innan de når butikerna. De gårdar fågeln kommer ifrån sätts i karantän.

Det låter tryggt, men fortfarande rekommenderas all kyckling att genomstekas för att undvika magsjukor.

Jag ger rå kyckling både från egna utegående djur och i mitt hundfoder, är inte så orolig faktiskt.

Du kan väl uppdatera oss sedan hur det går? Kanske skall pröva på Skroffan, hon får heller inte äta ben och får dessutom sämre tänder på grund av sin sjukdom.

Hundar drabbas mycket sällan av salmonella pga sin korta mag/tarmkanal, de som drabbats har varit sjuka redan innan eller av annan anledning har nedsatt immunsystem.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst