Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

minime

Trådstartare
Vi har flyttat och snart är det hästarnas tur. Men hur stor bör vinterhagen vara? Hur liten FÅR den vara? 2 hästar. :)

Och när det gäller stall har vi tänkt bygga två boxar i en befintlig byggnad, det jag funderar över där är gallrets vara eller icke vara. Vad tycker ni?

Tar gärna emot andra tips och råd :)
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Vinterhagen tycker jag måste vara minst så stor att de kan galoppera omkring lite, mindre än så skulle jag inte ha mina hästar. Men tycker att om de rids mkt kan de ha en lite mindre hage, men med lite intressanta grejer att titta på. Tränas de inte behöver de ju mer yta för att kunna springa av sig. eEn liten hage måste man ju dränera och grusa, annars får de ju vada i lera på vårkanten.

Håller på att göra hage/bygga stall nu, och vår vinterhage kommer vara ca 0,75 ha, men väligt avlång och hästskoformad runt ett skogsbryn så den är ca 300 m lång och 25 m bred. I mitten av "hästskon" blir det är grusad hagdel, ca 20x35 m som sträcker sig upp mot stallet. Eftersom den löper runt en skog finns det altid nånsans att gå om det är blåsigt/ruskväder, och de har lite att undersöka som inte syns direkt från grinden. Känns bra. :) Där kommer det gå 3 stora hästar och en shettis.
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Hej!

Jag skulle säga att vinterhage ska vara så stor att den inte förvandlas till lervälling när det regnar precis hela hösten, vintern och våren!

Hur stort det är varierar från år till år, så jag hade byggt vinterhagen så stor det bara går. Hästarna går ju ändå oftast i den i minst 6 månader (ofta mer) och då kan dom ju förtjäna att få ha en riktigt stor och härlig hage där de inte måste klaffsa runt i lera upp över kotorna.

Jag hade dessutom sett till att kunna växla mellan olika delar av hagen om en blir för söndertrampad, samt såklart grusat ingången :-)

Men så är hagarna i mitt område lervälling majoriteten av årets dagar så jag har väl blivit lite "färgad" av det..

Angående galler så beror det på hästarna. Jag hade nog låtit bli att sätta upp galler och om det behövts satt upp det i efterhand, kanske förberett för galler men inte satt dit det om det inte behövdes.
/Lavinia
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Hej!

Jag skulle säga att vinterhage ska vara så stor att den inte förvandlas till lervälling när det regnar precis hela hösten, vintern och våren!

Hur stort det är varierar från år till år, så jag hade byggt vinterhagen så stor det bara går. Hästarna går ju ändå oftast i den i minst 6 månader (ofta mer) och då kan dom ju förtjäna att få ha en riktigt stor och härlig hage där de inte måste klaffsa runt i lera upp över kotorna.

Jag hade dessutom sett till att kunna växla mellan olika delar av hagen om en blir för söndertrampad, samt såklart grusat ingången :-)

Men så är hagarna i mitt område lervälling majoriteten av årets dagar så jag har väl blivit lite "färgad" av det..

Angående galler så beror det på hästarna. Jag hade nog låtit bli att sätta upp galler och om det behövts satt upp det i efterhand, kanske förberett för galler men inte satt dit det om det inte behövdes.
/Lavinia
Kan inte göra annat än att hålla med :) Hagstorleken ska anpassas så att hästarna ska kunna röra sig (och vilja röra sig) i alla gångarter. Om det blir lite lera vid ingången är inte hela världen (även om det är trevligt om man kan slippa) men hästarna ska kunna gå "torrskodda" i större delen av hagen i alla fall. Så ytan man ska ha är beroende av markens beskaffenhet (lerjord = mycket stor hage, sandjord = behövs inte riktigt lika stor hage)
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Till alla.
Svårt att veta hur marken kommer att se ut när dom gått ett tag, och framför allt hur mycket mark jag kan få ta, men det är mest åkermark närmast stallet, tyvärr. Kanske kan ta använda en gammal vall som ska plöjas, då har dom ju yta iaf. Så får jag lösa vind/väder skydd på annat sätt.

Angående galler så behövs det egentligen inte, men då skötselplatsen blir på stallgången utanför boxarna kanske man skulle sätta galler ut mot gången för att kunna arbeta ostört. Eller finns det andra bra lösningar?:)
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Till alla.
Svårt att veta hur marken kommer att se ut när dom gått ett tag, och framför allt hur mycket mark jag kan få ta, men det är mest åkermark närmast stallet, tyvärr. Kanske kan ta använda en gammal vall som ska plöjas, då har dom ju yta iaf. Så får jag lösa vind/väder skydd på annat sätt.

Angående galler så behövs det egentligen inte, men då skötselplatsen blir på stallgången utanför boxarna kanske man skulle sätta galler ut mot gången för att kunna arbeta ostört. Eller finns det andra bra lösningar?:)
Egentligen är det ganska enkelt att kolla markens dräneringsförmåga. Gräv en grop och häll i vatten. Försvinner det fort = hygglig dränering, försvinner det långsamt = dålig dränering och troligtvis lerjord.
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Tack för tipset..

Varför har jag inte tänkt på det??

Det ska omgående skrivas upp för framtida sökningar efter vår perfekta bostad! :laugh:

/Lavinia

Egentligen är det ganska enkelt att kolla markens dräneringsförmåga. Gräv en grop och häll i vatten. Försvinner det fort = hygglig dränering, försvinner det långsamt = dålig dränering och troligtvis lerjord.
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Så sant du inte tänker grusa din vinterhage så måste den vara ganska stor. Mindre än 1 ha skulle jag inte ha om det är två hästar. Då kan du ha gräs och en trevlig hage, blir det för litet blir det bara lervälling!
 
Sv: Minsta storlek för vinterhage? Och stallbygge.

Så pass stor att hästen ska kunna utöva alla sina gångarter tycker då jag en hage ska vara.

Gärna lite kuperad och med växlande områden på skugga och sol. Väldrenerad för att inte blir söndertrampad och gärna så pass många ha att man kan göra lite växelbete.

Ja, det är inte "lite" krav jag tycker man ska ha på en hage :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 168
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 930
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp