Minsta och största hundarna

Glimfeather

Trådstartare
Satt just och läste mormors Hemmets veckotidning och där stod det att världens minsta hund, en dvärg-yorkshireterrier (vad är det, en ras eller en vanlig yorkie med en dvärggen?), var 6,3 cm hög och vägde 113 g :eek: Som en liten mus eller nåt. Tänk att gå ut med den i koppel!

Dessutom stod det om världens största hund en GD på 154 cm :eek: Det är ju som min häst!!

Läste även att den äldsta hunden blev 29,5 år. Det är inte dåligt. Hoppas min Sirius blir minst lika gammal och får vara frisk ;)

Jag tycker det är intressant att läsa om så här extrema saker. Någon som har hört några andra saker?
 
Sv: Minsta och största hundarna

OJ!! herregud vilken grandis.. större än min häst.. var det bild på dem?
 
Sv: Minsta och största hundarna

Det var ett repotage om den hunden i en tidning förra året,det var en Harlekin färgad hane,och han var så stor när han just stog på bakbenen...Så det är så jag tror dom "mätt" hans längd..;)
(men jag kan ha fel)
 
Sv: Minsta och största hundarna

Men om de mätt längden så är det väl inte så stort för en granis!? Tror det stod mankhöjden. Har iofs svårt satt tro på det ...
 
Sv: Minsta och största hundarna

Ja jag vet,urdumt att mäta den när den står på bakbena,det är ju som sagt mankhöjden som räknas,annars så kan jag lika väl säga att min häst är 2 m stor (när han står på bakbenen):angel: :D
 
Sv: Minsta och största hundarna

Nej, det är knappast mankhöjden de har mätt när det gäller Grandisen. Allvarligt, föreställ dig en hund lika stor som en häst? Nej, det går helt enkelt inte. Det skulle vara en mutant i så fall. :p
 
Sv: Minsta och största hundarna

*kl*

Enligt historiska museet är "Rasen är en av de större bland sällskapshundarna och den största grand danois man någonsin mätt var 105 cm hög."


Men enligt den ytterst seriösa passagensidan så....:

http://hem.passagen.se/voffsingen/rekord.htm

...är det korrekt med en hund med mankhöjden 154 cm.
Och den minsta 6,3 cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Minsta och största hundarna

Oh ja. Ytterst seriös. Eller inte. :angel:
Tror de missuppfattat det där lite kanske.
 
Sv: Minsta och största hundarna

En hund som är 6,3 cm hög och väger 113g hade man ju kunnat ha i kaninbur. Livsfarligt att ha en sån lite springande runt i hemmet, trampar man på den så lär den ju bli platt som en pannkaka.....
 
Sv: Minsta och största hundarna

Det var ett repotage om den hunden i en tidning förra året,det var en Harlekin färgad hane,och han var så stor när han just stog på bakbenen...Så det är så jag tror dom "mätt" hans längd..;)
(men jag kan ha fel)

Haha, då kan ju mina bli längre om man mäter dem så...

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp