Minsta mängd grovfoder?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad tycker ni är en lagom mängd (kg) att ge hästar varje dag när det gäller:

*Ensilage (blött, tungt foder)
*Hösilage (ngt torrare och luftigare foder)
*Hö (väldigt torrt och lätt foder)

Om man då bortser från värden och allt vad det heter, och bara utgår från mängden.

Ska vi säga till en "medelstor" häst på runt 150 cm, 'lagom lättfödd'?!...

:confused: :bump:

Sv: Minsta mängd grovfoder?

Det beror ju på ts i ensilaget. Men man ger aldrig mindre hö än 1.5 kg/ 100 kg häst.

FÖr att förenkla, vi förutsätter att hästen väger 4-500 kg.

Hö, MINST 7 kg
Lättare ensilage. MINST 10 kg
Tyngre ensilage: MINST 15 kg

SÅ har du något att gå efter, om det inte är analyserat så att du vet hur stor andel vatten det är i det.

Om det är en ts på 39% då :o :crazy:

Hästen väger omkr 600-650 kg

OM det är 39% ts - vi förenklar det till 40% - så innebär det att du har 400 g ts/kg foder.

Hästen väger 650 g (jag väljer det högre alternativet), vilket innebär att den ska ha absolut MINST 6,5 kg ts/dygn, helst mer...

OM du ger 15 kg av ditt hösilage så får du ihop 15x400g=6 kg ts, vilket är för lite.
Ger du 20 kg blir det 20x400g=8kg ts, vilket jag tycker är ganska lagom till en häst med den vikten...

Om man då bortser från värden och allt vad det heter, och bara utgår från mängden.

Varför inte mäta TS-halten själv, det klarar man med en bra hushållsvåg och ugn eller mikro.

Finns fler bra beskrivningar på nätet hur man gör. Sedan kan man enkelt räkna ut hur man uppnår 1,2 kg TS/100 kg häst som jag har för mig är rekommenderat minsta mängd.

Väl torkat hö brukar ha TS runt 84%.

.
Sedan kan man enkelt räkna ut hur man uppnår 1,2 kg TS/100 kg häst som jag har för mig är rekommenderat minsta mängd.

Nej det är 1kg TS men det motsvarar ju ca 1.2kg i hö (1.16 för att vara exakt) så därifrån har du fått 1.2kg.
Dock så är detta inte REKOMMENDATIONEN utan en absolut minsta gräns!! (för att en hästmage ska kunna fungera måste den ha minsta denna mängd grovfoder i omloppet) Rekommendationen från SLU är att ge 1.5-2kg TS/100kg kroppsvikt vilket ger en mer välmående häst.

Brukar alltid hamna långt från lägsta gräns eftersom vi alltid gör tvärtom vad trådskaparen verkar vilja göra. Vi tar analysresultaten från grovfodret och beräknar så alla behov blir tillgodosedda och kompletterar eventuellt med litet mineraler och proteiner. Det innebär att vi alltid ger långt över de TS-givor som är minimigivan. Det är som jag ser det både det billigaste och bästa sättet att hålla hästmagen frisk.

Ja absolut.

Dock finns det tillfällen då man måste gå ner på minimigivan - i fall där hästen är otroligt lättfödd och grovfodret har relativt höga värden. Jag får tyvärr göra så med min för att hon lider av fetma (hennes normalvikt är ca 650kg och hon får 6.8kg TS/dag - och då med en del halm och ÄNDÅ får hon en aning för mycket energi :( ).

Alltså jag undrar bara vad ni tycker om mängden.
Blött - småblött - torrt foder.

Jag skrev om man bortser från värden, ts osv.

Det är inte till ngn specifik häst jag undrar, utan jag är bara nyfiken på vilken sorts mängd ni skulle rekomendera på en dag.

:bump:

TS betyder ju torrrsubstans. Alltså hur torrt fodret är.Detta går inte att bortse ifrån.Det som du beskriver som "blött"småblött"torrfoder" Är ju alltså foder med olika torrhet alltså olika TS halt.

Om du bortser från ts (vilket är ungefär som att säga "bortse från om det är grovfoder eller kraftfoder") får du ju istället fråga efter volym, inte vikt...

Om du bortser från ts (vilket är ungefär som att säga "bortse från om det är grovfoder eller kraftfoder") får du ju istället fråga efter volym, inte vikt...

De flesta beräknar grovfoder efter vikt som självklart varierar kraftigt beroende på mängden vatten (TS-halten). Om man istället mäter fodergivan utgående från volym så ser man att TS-halten inte påverkar mängden speciellt mycket. Men det kan vara svårt att mäta volym eftersom hö/ensilage är så poröst.

Som sagt, att mäta TS kostar inget och det kan vem som helst göra med det som finns hemma i köket...

Ja, men man vet ju ändå på ett ungefär hur mkt TS det är i respektive foder. :smirk:¨
Det var det jag menade med blött/tugnt (=relativt lågt TS men ändå inte så blött att det rinner),
Lagom blött är ett hösilage som är mittemellan ett torrt hö och ensilage. För alla vet väl hur hösilage är? :confused:
Hö är ju också en sak där man inte precis behöver räkna TS.

Det GÅR mycket väl att bortse från ts och värden.
Jag är inte på något sätt (som jag redan skrivit) ute efter att veta mängden till någoin specifik häst.
Jag är som sagt bara nyfiken på vad ni tycker är lagom mängd att ge hästarna.
Utan att man bryr sig om hur mycket hästen rids, hur lättfödd den är osv.
Bara ren mängd.

Ingen som kan svara på detta?

DU ställer en fråga som är omöjlig att besvara på det sätt du vill ha ett svar.

Säj att jag tycker att 10 kg är en lagom mängd (du skrev själv "i kg").
Om ensilaget innehåller 40% ts så innebär det att jag ger hästen 6 liter vatten och 4 kg torrsubstans hö
Om det innehåller 60% ts så är det 4 liter vatten och 6 kg ts hö.
Om det är 10 kg hö (som schablonmässigt anses ha 84% ts) så ger man 1,6 liter vatten och 8,4 kg ts hö.

Det går inte att säja att 10 kg är lagom!

(jag mäter för övrigt upp mitt grovfoder i volym i stället för vikt, fast jag ger ändå så mkt att det kan anses vara fri tillgång. Dvs de äter aldrig upp allt jag lägger in...)

Äsch, det är lika bra att lägga ner den här tråden eftersom ni uppenbarligen inte förstår vad jag menar.

Våra kusar får 12-15 kg hö om dagen lite beroende på hur mycket de orkar äta.

Varmblodiga travare mellan 150 cm och 163 cm.

Var det ungefär såna svar du ville ha?

Så mycket hästen vill äta och kan få utan att bli lite väl rund om magen.
Min ponny fick 11kg torrt hös(vintertid), 13kg när det var väldigt blött(sen sommaren)
Hbl får 11kg hö

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka