Minst klimatpåverkan & hästtäcken

phie

Trådstartare
Att impregnera hästtäcken ser jag generellt som en bra grej, men efter en diskussion med bekanta som är mer insatta inom ämnet miljöpåverkan är jag inte lika säker. Jag har alltid varit av den skolan att ett nyproducerat täcke måste rimligtvis medföra mer negativa miljökonsekvenser än en impregnering, medan bekanta anser att de medel som används till hästtäcken generellt sett är så miljövådliga att ett nyköp skulle vara befogat ur en miljöaspekt.

Någon som vet hur det ligger till, gärna med nån studie som källa?

Intressant fråga! Det nya täcket är ju också impregnerat, plus då allt nytt material som ska till när man köper ett nytt täcke. Så det känns inte så rimligt att det skulle vara mindre miljöovänligt att köpa ett nytt täcke i stället för att tvätta och impregnera sitt gamla.

Själv försöker jag spara så mycket som möjligt på utetäckena genom att bara köpa täcken med nyloninsida (då kan det räcka långt att torka av insidan i stället för att tvätta). De tjockaste vintertäckena använder jag bara när det är fruset i marken, så blir de inte leriga. Jag använder aldrig utetäckena inne heller, lera kan man spola bort med slang och ljummet vatten om det kniper men urin och avföring biter sig fast.

Jag tror om man impregnerar själv är det en större klimatpåverkan än om dom gör det i fabrik, då jag tror att dom har reningsutrustning i fabriken, för ångorna.
Jag köper själv nästan bara Horseware Rhino då dom har typ Goretex membram i dom täckena, för att slippa impregnera.

Men det är ju inte bara impregneringen som spelar in om man väljer mellan att impregnera om ett täcke och att slänga det och köpa ett nytt.

Om du ska tillverka ett nytt täcke måste du dessutom producera metallspännena och all textil. Det är ju inte precis några rena processer... Dessutom ska det gamla täcket tas om hand, det försvinner ju inte i tomma intet.

Att tvätta och impregnera täcket på en professionell tvättanläggning borde vara det bästa alternativet. Eller membran, då.

Gore-tex är ju inte särskilt miljövänligt.

Jag tvättar bara utetäcken i maskin om de ska lagas, annars är det enklast att lägga täckena i en balja med varmt vatten och såpa. Skölj av med vattenslang och torka utomhus under sommaren. Jag använder mest Shires med 1680 D yttertyg och de är inne på år 5 nu med användning dygnet runt, de håller för heldagsregn än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka