Minskat grovfoderintag

B

BJÖRKIS

Mina bebisar åt tidigare Hösilage ute i hagen (fri tillgång) och hö inne under natten (fri tillgång). Men eftersom värmen är på gång vill jag inte köpa in mer hösilage utan de får äta hö dygnet runt nu eftersom tävlingshästarna ändå kommer gå hemma i sommar och fodras med det. Nu till frågan, med Hösilage i foderstaten åt de ca 14 kg var/dygn och häst, TS-halt på 55%. Nu när de bara äter hö blir det runt 8-10 kg var, kan det bero på att hö har högre torrsubstans än hösilage? Att de helt enkelt inte orkar trycka i sig mer? Förvisso knaprar de nu lite rötter och sånt som dyker upp när snön är borta, men så mycket är det ju inte ännu.
Någon som vet? Eller beror det helt enkelt på att hösilage är mycket godare än hö? :love:
 
Vi har hösilage till våra hästar de äter på fri tillgång på dagarna.. 06.30-21.00 och äter ca 2-3kg hösilage/häst inne på natten... Våra hästar konsumerar ca 20-25kg hösilage/häst /dag!! Kan det verkligen stämma att dina äter 14kg bara?? Vi har 5st fullstora hästar i hagen tillsammans. Och vår ts halt ligger på ca 80-85%. Du får räkna på att hästen skall MINST äta 1kg 100%ts hö/ 100kg häst.
Lycka till
 
Det går alltid mer hösilage än hö, helt enkelt för det är mer vatten i hösilaget.

Fri tillgång på hö äter valacken (vuxen) ca 11 kg. Hösilage äter han 15 -18 kg/dag av. Då har jag rätt torrt hösilage dessutom.

Åringen knölade i sig ungefär sju kilo hö per dag, men 10 kg hösilage =)

Sen har du den andra aspekten som du också var inne på. Värmen och att det börjar sticka upp grönt. ALLA mina hästar under åren, inkl de jag har nu, minskar grovfoderintaget när det börjat kika upp gröna strån. De brukar sansa sig och gå tillbaka till normalt intag efter några veckor, för att sen minska det igen när gräset kommer på allvar.

Men just nu äter åringen och inlånade tvååringen knappt något hösilage alls i hagen. Jag la ut 20 kilo för två dagar sen och det fanns kanske tio kilo till där. Och det är MYCKET kvar än. Istället så består deras kost av gräsrötter, MOSSA, kvistar etc. Det gröna lockar mer. (Förbruket under natten har dock ökat på åringen, hon äter 'ikapp' på natten. Tvååringen äter ganska sparsmt nattetid med)

Så det är nog kombinationen av högre TS och lockande gräsrötter och i mina ögon och min värld inget att oroa sig av om de inte börjar tappa vikt.
 
Tycker du verkligen att 14 kg grovfoder är LITE för hästar som väger 450 kg? Och dessutom åt ca 3-4 kg hö inne under natten? Det håller jag inte med om, de har alltid haft fri tillgång på stråfoder (givetvis analyserat) och de har varit väldigt fina i hull och massa.
Jag kan inte tvinga dem att äta mer, de orkar helt enkelt inte få i sig mer mat, de åt väldigt lite kraftfoder då (200 gr Betfor, 200 gr Havre + Mineraler) men ännu mindre nu (100 gr Betfor, 100 gr Vetekli samt Mineraler).
Jag räknar alltid ut korrekta foderstater för att alla kvoter skall vara ok.
Så det är inte kraftfoder de blir mätta på, de är gräsätare och kommer alltid att vara.
 
14 kg 55 %igt silage är inte lite för en 450 kgs häst. Det ger 7,7 kg ts, vilket är mer än tillräckligt.

När jag räknade på det så ger 9 kg hö nästan samma ts (7,6 kg ts) som 14 kg av ditt silage.

mvh Jessica
 
Jag vet sedan tidigare att det inte va för lite grovfoder för dem, har god koll på vad de stoppar i sig eftersom de tränar relativt hårt nu inför kommande tävlingssäsong, hoppas på att de ska kunna kvala i Maj om allt går som planerat och de inte börjar växa alltför mycket.
Letar alltid efter ett bra grovfoder inför varje säsong, just för att slippa ge en massa kraftfoder, det är helt onödigt. De är fina i hull o kondition, visst ska de få bort lite "kulmage" men det kommer med träningen så det oroar jag mig inte för, de är ju trots allt bara 3 år och har hela livet framför sig. Jag älskar mina "barn" :love:
 
Jag skrev bara fråga pga ditt inlägg.....

Nu till frågan, med Hösilage i foderstaten åt de ca 14 kg var/dygn och häst, TS-halt på 55%. Nu när de bara äter hö blir det runt 8-10 kg var, kan det bero på att hö har högre torrsubstans än hösilage?

I detta inlägg framgick det inte att dina bäbisar åt 3-4kg hö inne på natten!!!!
Jag drog en parallel mot våra hästar på vikter från 450kg-800kg!!! Skrev även RIKTLINJER för utfodring av grovfoder... minst 1kg 100% ts/ 100kg häst!

Colombia Girl
 
Känner väl till riktlinjerna, och den klarar vi av utan problem. Kanske va lite otydlig i inlägget men det är inget att hänga upp sig på. De äter runt 8 kg vardera men jag skulle vilja att de åt lite till ändå men det orkar de helt enkelt inte. Foderstaten är noga uträknad för att uppfylla deras behov. Det är en mycket intressant del av hästsporten, just för att foder är en viktig del av hästens liv och framtida prestationer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp