Minska till fölsto?

R

ronjabus

Har ett fullblod med föl som jag ska dela på under nätterna. Den lille är 6månader. Ska jag dra ner på fodret redan nu för stoet så att hon inte producerar så mycket mjölk? Eller sköts det av sig själv som på människor?

Sv: Minska till fölsto?

Vi drar ner på fodret, och vi har ensilage i vanliga fall, men under tiden får de hö för att minska ner ännu mer:)

Jag har också börjat dela på mina på nätterna. Men ger samma fodermängd. Jag tycker att mitt sto börjat tunna ur lite igen och det vill jag inte. Borde jag minska på fodergivan ändå för att mjölken ska minska? Hon har massor nu, ser ut som en ko på morgonen när jag släpper ut henne.

Ni bör ta bort ALLT kraftfoder under 2-4 veckor, efter det att fölet skiljts åt helt, annars är risken för juverinflammation stor! Och det kan ju förstöra en del av juvret om man har otur... Även om hon är tunn så måste du ta bort det helt ca 1 månad, bra om inte ungen går i samma hage from att du tagit bort kraftfodret för i så fall fortsätter hon att producera mjölk och tar av sina egna reserver dvs hull och muskulatur.

När hon sinat så kan du fodra på rejält igen inför nästa fölning, börja gärna snällt med lucern, olja och betfor/vetekli, för att sedan öka kraftfoderat varje vecka upp till tänkt giva enl foderstat.

Men hur gör jag nu då när jag ska skilja dem åt bara på nätterna?

Jag väntar med att ta bort kraftfodret tills jag skiljer av totalt - då tar jag bort kraftfodret helt. Det är den tvära ändringen som gör att stoet slutar producera mjölk. Trappar man ner under tiden fölet står i egen box hinner ju kroppen vänja sig vid mindre kraftfoder... Min fölunge (unghäst!) är född 22 mars och är nu helt avvand sedan ca fyra veckor. Stoet har precis börjat få kraftfoder igen, nu när hennes juver gått tillbaka och mjölkproduktionen har upphört, och hon har inte tappat i hull.

Jag väntar med att ta bort kraftfodret tills jag skiljer av totalt - då tar jag bort kraftfodret helt. Det är den tvära ändringen som gör att stoet slutar producera mjölk. Trappar man ner under tiden fölet står i egen box hinner ju kroppen vänja sig vid mindre kraftfoder... Min fölunge (unghäst!) är född 22 mars och är nu helt avvand sedan ca fyra veckor. Stoet har precis börjat få kraftfoder igen, nu när hennes juver gått tillbaka och mjölkproduktionen har upphört, och hon har inte tappat i hull.

Precis så gör jag också, under tiden när fölungen står i egen box på nätterna men går med mamman på dagarna så gör jag följande,

v.1, Dom äter kraftfoder ihop morgon o em, på kvällen får fölet kraftfoder men inte stoet.

v.2, dom äter morgon mat ihop men ej em och kväll, då får stoet inget kraftfoder mer än på morgonen, samt betfor på em.

v.3 så får fölet äta alla mål själv, stoet får bara betfor 1g/dag.

V.4 Flyttar fölet till lösdrift, stoet får under kommande 2 veckor ca 0.5 kg havre/dag 0.5 kg lucern samt 0.4 kg betfor/dag samt hagvistelse så mkt som möjligt.

När juvret känns mjukt och fint efter ett par veckor så ökar jag foderstaten igen för att fodra upp ev dåligt hull.

Fodrar gärna med lucern, olja, havre, krafft groov 125 el krafft protein, soja, vetekli, betfor . Allt utgår från analys samt att stoet är svårt att hålla i hull samt att hon äter mkt dåligt de sista 2.5 månaderna innan fölning så då blir det att ge det hon tycker bäst om för dagen...Nej skämt och sido, men då får man minska på antalet kg per dag och vara glad för det hon äter upp.

Hon får ca 14 kg Hösilage med en Ts på 72%, 8.2 Mj samt 55 g smb rp/kg foder, äter inte mer/dygn.

Vad är det som man ger en häst för att producera mjölk? Protein? Energi? Fett? Eller allt på en gång? Jag ger mitt sto lucern+korn/havreblandning+betfor+Hippo alfa. Ska jag dra ner på allt eller kan man behålla något?

Jag har ung samma foderstat som dig och jag drar ner allt. Digivande ston har ett 100% behov av energi och potein för att producera mjölk ffa månad 1-3, därefter minskar mjölkproduktionen något, men dom har ju fortfarande ett mkt högt behov jämfört med ston utan föl i lågdräktighet. har man ett alltför energi rikt och protein rikt grovfoder kan man även vara tvungen att minska ner den givan trots att man tagit bort kraftfodret.

ursäkta jag kapar tråden lite :), men jag har samma bekymmer, ska dela på fblsto m föl nu i dagarna och vet inte riktigt hur jag ska göra med foder till stoet. just nu får hon hippo alfa o hippo breed, kli, hö och ensilage, hur mkt ska jag våga minska el ska jag minska överhuvudtaget? om fölet äter sitt kraftfoder behöver väl inte mamma äta en massa oxå? självklart ska hon få grovfoder med ev tillskott av lusern men behöver hon verkligen kraftfoder annat än för mineralerna? hjälp:confused:

Läs mitt inlägg ovan så ser du hur jag brukar göra- Jag är jätte rädd för juverinflammation så även om stoet är i lite dåligt hull i samband med avvänjning så får man ta det onda med det goda i ett par veckor.

Det är nu 17 dagar sedan jag levererade mitt föl till köparen och nu äter stoet 14kg hösilage, 1.5 kg lucern och 1kg havre samt mineraler och 0.4 kg betfor.
Jag kommer att öka upp till ca 3kg lucern och 3kg havre nu under lågdräktigheten, hon behöver lite överhull i slutet av dräktigheten för då minskar hennes matlust pga magens storlek.
senare får hon även lite ojla och krafft protein eller sojamjöl, samt vetekli.

Hon sinade ganska snabbt i år, tog ca 12 dagar så var juvret ganska mjukt och mjölken slutade att droppa efter 5-6 dagar.

Lycka till

hmm men grejen är den att mina ska gå ihop dagtid till maj... men vill dela dem nattetid för att fölet ska få en chans o äta lite mer, annars tar mamma maten för henne... mitt sto är inte ombetäckt...

Okej, då får du ge henne den maten hon behöver för att hålla sitt eget hull samt att ge di fram till att åringen flyttar...

För dia det kommer den att göra, och då kommer stoet inte att sina så länge dom går ihop.

Fölet kan ändå äta sitt eget kraftfoder i egen box, men jag tror att du måste fodra stoet också. ffa om du har tänkt att rida henne också?

ok, det jag lurar på är om jag måste ge henne en massa proteinrikt/energirikt kraftfoder el om jag kan ge större delen grovfoder(hö, ensilage, lucern) och minska ner kraften till kli o kanske lite havre el dyl så jag slipper ge henne hippos foder... ja jag rider henne men hon går i taket av det avelsfodret hon får nu... enligt foderstatsprogrammet får hon alldeles för mkt energi... men jag får väl testa mej fram lite, har ju aldrig gjort detta innan, tack för tips iaf!

Har jag förstått saken rätt att man delar på sto och föl rakt av och från den dagen tar man bort kraftfoder för stoet?
Mina går delade på nätterna men ihop på dagen. Så det är ingen skrik och panik att dela på dem helt nu. Men ska de inte träffas alls då på nån månad?

Såvida inte fölet är en hingst som redan blivit könsmogen så kan du lugnt fortsätta som du gör nu. Isär på natten men tillsammans på dagarna. Och inte behöver du ta bort allt kraftfoder heller! Det är bara om du fodrar med många kilo kraftfoder som det ibland kan vara läge att dra ner på det. T ex om stoet redan har bra hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
940
Senast: Tonto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka