Minska på grovfodret... eller?

S

Skuggabaldur

Nu blir jag väl helt dumförklarad, men jaja, inget att göra åt.

Läste iaf nånstans här inne att om hästen lätt blir bukig av mycket grovfoder kan man ge lite mer kraft och minska aningens på grovfodret.

Det är så att min islandshäst på 300 kg får enbart hösilage. Tidigare åt hon krafft Grund + hö. Övergick till hösilage pga bronkit och slutade med kraft då hon inte behövde det. Analyserade hösilaget och räknade ut att hon ska ha 6 kg/dag för att få i sig allt hon ska. Så det har hon fått. Nu på sommaren har det blivit mindre det senaste då hon inte orkat äta lika mycket. Hon mår bra och är pigg och allt sånt. Bara det att hon har väldigt lätt för att bli bukig (gräsrund) av grovfoder. Det är alltså inte proteinbrist.

Så jag började fundera på om jag skulle kunna börja ge henne nåt kraftfoder. Kanske inte just Krafft G utan något annat (som hon inte blir för pigg av - det är hon redan så det räcker:p) + mineraler och sånt som behövs. Och minska aningens på hösilaget?
Det är ju tvärtom mot vad man brukar säga, jag vet. Men nu när jag läste det så måste jag fråga iaf.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Har hästen något annat förutom dessa 6 kg hösilage, går den också på gräs???
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Eftersom du säger att hästen inte orkat äta så mycket på sommaren antar jag att hon går och betar också. Ge inte så mkt hösilage då! Klart hon blir lite bukig om hon går runt och är ständigt proppmätt då tarmarna behöver en hel del plats när de är fulla. Dessutom är nog betet ganska utspätt nu av allt regnande.

Av endast 6 kg tror jag dock inte att hon blir särskilt bukig vintertid, förutsatt att hon verkligen får tillräckligt med protein. I så fall är det nog snarare en träningsfråga. Det är inte särskilt mycket mat, så ni måste ha ett väldigt proteinrikt och kraftigt hösilage? Det blir inte särkskilt mycket ts, vad är det för halt?
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Det kan stämma att hästen blir mindre bukig av mer kraftfoder och mindre grovfoder, OM bukigheten beror på att grovfodret innehåller för lite protein.

Byter man då lite av det proteinfattiga grovfodret mot ett proteinrikare kraftfoder blir ju foderstaten mer balanserad och bukigheten försvinner.:idea:

Det är dock inget man bör experimentera med generellt utan att veta att så är fallet, och det vet man bara om man analyserar sitt grovfoder.

Det finns ju även olika slags bukighet.
Antingen ser hästen bukig ut för att överlinjen är tunn och proportionerna mellan tunn överlinje och stor, grovfoderfylld underlinje (buk) gör att buken ser större ut än vad den egentligen är.

Hästen kan även vara välmusklad med rund överlinje, med stor buk i vila pga stort grovfoderintag (som ju hästen är gjord för!). Denna häst ser förmodligen mindre bukig ut i arbete, när bukmuskulaturen arbetar korrekt och lyfter underlinjen och "håller in magen" på hästen.
Det tycker jag är en helt ok typ av bukighet.:)

Så titta på hur din häst ser ut när den rids, det ger den bästa bilden av hur bukig hästen är egentligen.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Kan inte hästen bli bukig av FÖR LITE grovfoder? Det har jag inte läst eller något så jag bara funderar?
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Jaa retn teoretiskt sett kan ju för lite käk kan ju göra att muskulaturen kring buken bryts ned och inte orkar hålla upp maginnehållet utan magen blir slapp och hänging, om hästen tex haft föl eller varit väldigt bukig förr. Men vanligare är ju att hästen ser uppdragen ut i buken när det får för lite foder.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Är du säker på att hästen bara väger 300kg? Tycker det låter lite för en Islänning. Mina shettisar drygt 1 meter höga o inormal hull o välmsklade vägde på klinik 280kg. Tycker att det låter som väldigt lite grovfoder med 6kg hösilage.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Nu ska vi se om jag kan svara alla på en gång.

BOJ: Hon går på gräs mellan 08:00-ca 18:00. Kraftigt bete.

HEIDI MARIA: Hon äter som sagt mindre hösilage nu under sommaren då 6 kg blir för mycket. I vintras var hon nästan inte lika bukig alls till slut efter mycket träning i form och klättring och galopper. Så jag vet att bukigheten även till stor del beror på brist på bukmuskler eller hur man ska uttrycka sig.
Det är bara det att så fort hon blir tjock så sätter det sig på magen:confused:. Annars är hon fin i hullet och musklad och så, revbenen syns inte utan man känner dem bara precis som man ska.

Vet inte var jag har lagt analysen till det hon får nu, men jag räknade ut med hjälp av Hippocampus vad hon ska ha så hon ska få i sig all näring. Var väldigt noga med det. Har dock fått in en ny pall på hösilage nu så jag kan skriva in värdena längst ner i det här inlägget.

PINKY: Det är det senare exemplet min stämmer in på. Hon är välmusklad och på ridbilder tänker man inte på magen. Det är bara det att det är mer än ett skönhetsfel - sadeln glider! Vilket är jobbigt. Sen var hon ju som sagt fin i hullet i vintras efter bra träning m.m.
Man ser så många hästar som hålls okej i hullet över sommaren också och det hade varit skönt för både henne och mig om hon också kunde det. Lite tjocka kan de ju bli, men inte så...

GHOST och ARABIA: Jag kan ju inte vara 100% säker. Men jag har mätt så gått det går med olika metoder - när hon var tjockare vägde hon ca 330 kg. Nu har hon ju mer muskler, men oftast lite smalare så det kanske går jämt ut. Skulle gärna vilja veta vikten exakt, men det går ju bara med våg... Nån som har någon bra mätmetod som brukar stämma något sånär? Blir lite tveksam nu när ni undrar om det verkligen stämmer...
Iaf så är hon väldigt liten och nätt i byggnaden. Inte alls grov. T ex är storlek small oftast för stor i boots. Täckesstrl 115 osv.

Saken är den att ger jag mer så badar hon i det. Äter inte upp. Var även så i vintras. Jag hade ju tänkt mig att jag kanske måste ge 8-10 kg hösilage, med tanke på att de ska ha mer av det, men det skulle jag ju inte enligt foderstatsprogrammen och det hade inte funkat heller...

Här kommer iaf värdena på nästa pall som jag snart ska börja med. Vet inte alls hur de skiljer sig från förra omgången, då jag förlagt den lappen. Poängterar att det inte rör sig om hjälp med foderstat så tråden får vara kvar!

52% TS
51 g smb rp g/kg foder
5,3 MJ /kg foder
2,2 g Ca “
1,5 g P “
0,8 g Mg “
11,6 g K “

Är Horse Hage om jag ej skrivit det innan.

Och tack för alla svar förresten:)! Hoppas jag lyckats svara på det mesta! Hjälp vad långt det blev...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Minska på grovfodret... eller?

För näringsfattigt bete, tillför mera protein. Är betet långt eller kort eftersom du skriver kraftigt?
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Det var långt, men samtidigt kraftigt fram tills för någon vecka sedan då det slogs. Så det borde kanske nästan vara kraftigare nu. Väldigt grönt iaf. Fast hästen brukar reagera med gallor på frambenen när det kommer nytt kraftigt gräs och det är inte så mycket nu, så jag vet inte. Är inte bra på det här med bete...
Om det har någon betydelse så gick det kor där för några år sedan, så det är inget "optimalt" hästbete. För mycket helt enkelt.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Hästar kan bli bukiga av för lite protein i foderstaten, då ser man också revbenen och ofta har hästen dåligt med muskler eller en tunn överlinje.
De kan också bli bukiga av mycket grovfoder vilket helt enkelt beror på att mycket grovfoder tar mycket mer plats i tarmarna än kraftfoder, hästen behöver inte vara tjock för det. Om hästar blir tjocka av att fodras med enbart fri tillgång till grovfoder har det förmodligen för hög kvot Smbrp/MJ. Hästen har inte mättnadskänsla som vi utan en sorts "instinktivt inbyggd" ättid :) De kan alltså inte föräta sig på grovfoder på samma sätt som på kraftfoder eftersom det tar längre tid att tugga och föras vidare från magen till tarmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Hon går på gräs mellan 08:00-ca 18:00. Kraftigt bete.

PLUS får ett antal kilo hösilage? Då är det nog inte så konstigt om den blivit lite rund nu! :crazy:
Eller menar du att den BARA är bukig?

Rent närinsgmässigt skulle den säkert inte behöva NÅT mer utöver betet hon sätter i sig under dagtid (hon blir säkert mer eller mindre överviktig av bara det!) men givetvis kan hon inte stå inne hela den tiden utan att ha nåt att tugga på - det förstår jag. Men hur mkt ger du då? Kan du inet bara ge lite halm att tugga på till natten?

Varför går dom på bete bara på dagtid?
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Hon får inte så mycket nu, ska minska ännu mer. Det är just det som du säger att hon kan ju inte stå inne hela natten utan nånting... De är ute endast dagtid just för att de blir smällfeta om de är ute dygnet runt. Sen är man lite rädd att ha dem ute på nätterna också - finns så mycket konstigt folk... De går inte på "semesterbete" utan rids och allt sånt. Den här hagen har de gått i hela vintern också. Var meningen att de skulle flytta till annan sommarhage, men det blev tyvärr inte så av flera anledningar.

Alltså om jag ska beskriva hur hon ser ut nu så är hon fin och musklad i hela kroppen utom just magen. Man känner revbenen, men de syns ej. Så magen hänger ner liksom och står ut åt sidorna. Hon blir helt enkelt sån när hon blir tjock - en gång var hon väldigt överviktig och då var hela hon rund, men det har hon aldrig fått bli sen dess. Alla som ser henne säger att det är gräsmage. Men jag börjar fundera på det här med protein iaf...

Det är just det att hon alltid blir sån om hon blir tjock. Måste vara att jag tränar henne fel eller nåt, jag vet inte. Eller om det har lite med grovfodret att göra.

Oj, vad långt det blev igen:crazy:. Så svårt att förklara och dessutom känner jag mig ganska förvirrad själv vid det här laget:crazy::p.

Och just det ja; halm vågar jag inte ge då hon har bronkit. Men brukar man inte säga att de blir bukiga av halm också?

Till alla:
Nu när jag gör en ny foderstat för det nya hösilaget, tycker ni jag ska börja med kraftfoder också (och dra ner lite på hösilaget - blir ju det naturligt i så fall). Vilket kraftfoder i så fall? Piggare behöver hon som sagt inte bli.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

De är ute endast dagtid just för att de blir smällfeta om de är ute dygnet runt.

Okej anade det. Förstår detta problem precis eftersom jag själv brukar hålla på med lättfödda kallblod också. Vet hur svårt det är när man ju MÅSTE ge dom nåt att tugga på även om de egentligen redan får för mycket och är runda. :crazy:

Vad gäller halm så blir dom inte mer bukiga av det om man ger dom en mindre, begränsad mängd. T ex om du bytte ut 2kg hösilage mot 2kg halm. Nu på sommaren får han ju ändå sitt proteinbehov tillgodosett med RÅGE (av betet) så att den sänks litegrann av halm gör ju inget. Men förstår dilemmat med ev. dammigt halm. Svårt att få tag på så pass fin halm.

I vilket fall som helst så tycker jag att din häst inte alls verkar, av din beskrivning, vara överviktig (eftersom man kan känna revbenen) utan det verkar som hon "bara" har magen fylld av massor med grovfoder. Och möjligen för dåliga magmuskler. Jag tror att det bara är ett SKÖNHETSFEL som inte har nånting med din hästs hälsa att göra! Så länge hästen i övrigt verkar vara i normal hull så tycker jag inte du ska oroa dig för detta.
Vet hur svårt detta är... brukar ha samma problem och man vill ju gärna att hästen ska vara så fin som möjligt och inte jämt höra från folk att de är tjocka bara för att de har en stor buk eller så. Men man måste nog låta det vara så, bara se till att hästen inte verkligen är överviktig och därmed mår dåligt.

Jag tycker verkligen INTE att du ska byta ut en del grovfodret mot kraftfoder. Tror absolut inte att 6kg grovfoder gör din häst bukig. Om du nu absolut vill få bort bukigheten så försök att TRÄNA för det. Klättring ska ju vara bra för magmusklerna... Och att de rids i korrekt form. ;)
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Ja, hon var ju fin i hullet i höstas efter mycket träning, så visst kan hon se fin ut även hon. Det är bara det med sadeln... Ingen sadel ligger bra när hon är bukig/har gräsmage, så det är jättesvårt med det. Annars skulle jag inte klaga. Funderar på om en bomlös skulle funka under sommaren när det är aktuellt? Eller de kanske också glider fram?

Vi har bra klätterbackar här, så jag ska fösöka klättra mer med henne, alltid skoj att komma ut i skogen:)

Då struntar jag nog i kraftfoderidéerna iaf:p.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Kan du inte använda svanskappa? ;) Under sommaren.

Annars är ju alternativet bara att begränsa betesgången ännu mera... Gräsreducerare?
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Gillar inte svanskappor så mycket, känns som att det inte är så skönt för hästen...

Ett tag gick hon på eftermiddagen i bantningshage (finns ej kvar nu) och det hjälpte lite faktiskt! Gräsreducerare har jag funderat på, känns lite hemskt bara, men vi kanske kan prova nästa sommar. Det är ju hemskt om de blir tjocka också liksom, så man får väl väga för- och nackdelar.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Det behöver inte alls vara hemskt med gräsreducerare! Det kan iaf vara bättre än att hästen blir överviktig.
Titta t ex på denna sida (islandshäst ägare som kommit på en egen variant):
http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

I övrigt tycker jag att Globus gräsreducerare funkar bra! (den extremt lättfödda nordisen som jag sköter om har stått still i vikt under hela betesgången tack vare den men hon står inne på nätterna också)
Men i början gäller det att smörja mulen med t ex vaselin, varje gång innan man sätter på den, för att udnvika skavsår.
Åsså tyckte vi att hålet var lite väl litet så vi gjorde den en aning större (klippte med hovtång, man kan skära med kniv annars också).
Du hittar den på denna sida, under Häst-Skötsel-Hästsjukvård:
http://www.globussport.se/
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Det behöver inte alls vara hemskt med gräsreducerare! Det kan iaf vara bättre än att hästen blir överviktig.
Titta t ex på denna sida (islandshäst ägare som kommit på en egen variant):
http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

Vi använder den här gräsreduceraren som man gör själv av köldridåplast. Den är bättre och skaver inte på samma sätt som de man köper färdiga. Eftersom det är genomskinlig plast så syns den inte lika mycket heller. Vår islandshästvalack kan gå med de andra dygnet runt på bete (fet åkervall) och hållas lagom i hull. Lugn och harmonisk och inte matstressad. Verkar också som han "lär" sig att äta lagom mycket så han blir mindre glupsk och då behövs inte begränsaren lika ofta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda...
2
Svar
32
· Visningar
3 036
Senast: emptyrings
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 526
Senast: poi123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp