Minska havren

E

ELine

Försöker få en liten inblick i det stora mysteriet med korrekt utfodring och har nu fått hjälp att sätta ihop en foderstat. Kruxet är att jag sa fel vikt på havren, min häst äter 1 kg per dag i vanliga fall och inte 2 som jag såkade säga (har litermått så jag tänkte fel). Kan jag dra ner ett kg utan att rubba balansen? Övrig mat är fri tillgång på hö (hösilage på vintern), betfor, lusern och mineraler.

Hästen kan mycket väl fungera på två kg/dag, men blir han skruvad så måste jag minska och är då rädd att det blir obalans. Hur kan jag göra? Han har lite svårt att hålla hull så jag vill gärna att han ska få i sig så mycket som möjligt.

Sv: Minska havren

om du vill att hästen ska hålla hullet så sänk havren ock öka lusernen.. behöver hästen havren överhuvudtaget? hur mycket rider du? 1½ timme per dag 6 dagar i veckan varav minst hälften ordentligt jobb och inte bara vilorida? isf kanske havren behövs, annars inte..

Havren tycker jag behövs, han blir fort trött annars när det blir lite tyngre arbete. Jag rider eller kör ca 4 pass i veckan varav minst två ordentliga jobb.

Han är på invänjning på lusernet just nu, men ska äta 1,5-2 kg/dag är det tänkt.

Kan man öka eller minska havren efter behov eller måste man då kompensera någon annanstans för att få rätt balans?

ja du kan öka eller minska havren efter behov. om hästen fort blir trött kanske du behöver öka havren istället för att sänka den?

Han käkar bara 1 kg idag så jag ska prova att gå upp till 2 och se vad som händer. Men blir han han helt kollrig så måste jag väl dra ner lite. Får väl känna mig fram helt enkelt. Han är lite tunn också trots fri tillgång på stråfoder (därav lusernet) så man får väl stoppa i honom lite extra och hoppas att hullet kommer. Ska börja med olja också i samma syfte.

Tack för dina svar!

mm kom ihåg att inte öka för mycket på en gång, 40-50 g havre per 100 kg kroppsvikt och dag kan du öka.. så väger hästen 500 kan du öka med 250 g per dag..

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 684
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka