Minska fett i matlagning

Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
Skaffa en wok (om du inte redan har en), och en ånginsats av bambu. Ångade grönsaker blir jättegoda, perfekt krispiga.
 
Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?

Har du testat att rosta grönsaker i ugnen? Du kan t.ex. ta halverade färska tomater med skal på och ugnsbaka dem ihop med hela vitlöksklyftor i ugnen en timme på 175 grader. Sen kan du mixa det så har du en härlig god tomatbas till t.ex. andra grösaker och grytor. Andra grönsaker som går att rosta är champinjoner, zucchini och skivad lök.

Glöm inte heller bort att syra kan behövas för att få smak på dina grönsaker, t.ex. citron- eller limesaft, ättika eller vinäger. Tillsätter du citron så gör det i slutet den blir besk av för hård kokning. Det går också bra att tillsätta en skvätt vitt vin om man råkar ha det hemma för syrans skull.

Sen kan också socker eller honung vara en bra smakbärare. Du behöver inte ha i mycket, själv brukar jag ta max någon tesked honung till en större gryta. Sen om du ändå äter nötter så kan rostade pinjenötter vara väldigt gott att ha och strössla på maten och även färska kryddor som man hackat är bra att ha i eller toppa med.
 
Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
Koka istället för att steka?
 
Jag steker också ofta grönsaker och använder då ett litet uppmätt mått med olja och häller på aningens med vatten. När vattnet är "inkokt" är grönsakerna klara och smaken hamnar mellan kokt och stekt.

Ett underskattat tips, tror få fattat detta faktiskt. Jag har gjort så i 20 år minst... Enda gången jag inte får till det är när jag ska tillaga hemgjorda vegbiffar tex på linser, de är så lösa så de blir bara sörja om det är vatten i pannan istället för fett. Funkar däremot bra på i princip allting som håller ihop av sig självt :)
 
Har du testat att rosta grönsaker i ugnen? Du kan t.ex. ta halverade färska tomater med skal på och ugnsbaka dem ihop med hela vitlöksklyftor i ugnen en timme på 175 grader. Sen kan du mixa det så har du en härlig god tomatbas till t.ex. andra grösaker och grytor. Andra grönsaker som går att rosta är champinjoner, zucchini och skivad lök.

Glöm inte heller bort att syra kan behövas för att få smak på dina grönsaker, t.ex. citron- eller limesaft, ättika eller vinäger. Tillsätter du citron så gör det i slutet den blir besk av för hård kokning. Det går också bra att tillsätta en skvätt vitt vin om man råkar ha det hemma för syrans skull.

Sen kan också socker eller honung vara en bra smakbärare. Du behöver inte ha i mycket, själv brukar jag ta max någon tesked honung till en större gryta. Sen om du ändå äter nötter så kan rostade pinjenötter vara väldigt gott att ha och strössla på maten och även färska kryddor som man hackat är bra att ha i eller toppa med.
Åh, så många bra tips för smaksättning, tack!! Det är ju så himla lätt tänka "äh, en slatt olivolja så blir detta gott", det går liksom på vana. Nu kan jag skapa nya vanor!
Koka istället för att steka?
Japp! Idag kokte jag upp vitkålen med pastan istället för att steka den bredvid och det gjorde ju ingen skillnad. Sparade både el och disk också:D
Ett underskattat tips, tror få fattat detta faktiskt. Jag har gjort så i 20 år minst... Enda gången jag inte får till det är när jag ska tillaga hemgjorda vegbiffar tex på linser, de är så lösa så de blir bara sörja om det är vatten i pannan istället för fett. Funkar däremot bra på i princip allting som håller ihop av sig självt :)
Så bra! Är sugen på att testa detta typ nu men får vänta tills jag är hungrig igen:p
 
Glöm inte bort örtkryddor och lagerblad. De gör underverk för mustigheten. Man väljer själv vilka man gillar bäst. Dottern gillar oregano och basilika blandat och sambon har en grej på rosmarin. Jag gillar dragon.
Sedan så är kryddorna som ingår i kurry bra även var för sig, t.ex. malen nejlika.
Om man vill ha god mat så är kryddor väldigt viktiga. Jag brukar stjäla kryddning från hela maträtter, typ krydda som moussaka när jag lagar aubergin.
Vegetarisk moussaka, byt ut kött mot gröna linser, jättegott. Det är bara att böka ner allt utom fettet då i en ungsform. Jag har på ost på slutet, men det behövs nog inte. Veganost verkar bara vara fett och kolhydrater så det är nog inte så bra.
 
Glöm inte bort örtkryddor och lagerblad. De gör underverk för mustigheten. Man väljer själv vilka man gillar bäst. Dottern gillar oregano och basilika blandat och sambon har en grej på rosmarin. Jag gillar dragon.
Sedan så är kryddorna som ingår i kurry bra även var för sig, t.ex. malen nejlika.
Om man vill ha god mat så är kryddor väldigt viktiga. Jag brukar stjäla kryddning från hela maträtter, typ krydda som moussaka när jag lagar aubergin.
Vegetarisk moussaka, byt ut kött mot gröna linser, jättegott. Det är bara att böka ner allt utom fettet då i en ungsform. Jag har på ost på slutet, men det behövs nog inte. Veganost verkar bara vara fett och kolhydrater så det är nog inte så bra.
Jag älskar örter och använder dem massor! Men tycker ofta att smaken blir för skarp, särskilt om jag använder tomat. Lök har jag aldrig för att det blir skarpt/beskt, är nog väldigt känslig på det sättet av någon anledning. Använder oljan för att runda av liksom, ta bort udden. Tillsammans med socker, kanel, honung, och en massa vegetarisk creme fraiche (som inte heller har så lite fett i sig...). Men kanel och socker är bättre i alla fall.

Moussaka med linser låter supergott! Ska testas :D
 
Jag älskar örter och använder dem massor! Men tycker ofta att smaken blir för skarp, särskilt om jag använder tomat. Lök har jag aldrig för att det blir skarpt/beskt, är nog väldigt känslig på det sättet av någon anledning. Använder oljan för att runda av liksom, ta bort udden. Tillsammans med socker, kanel, honung, och en massa vegetarisk creme fraiche (som inte heller har så lite fett i sig...). Men kanel och socker är bättre i alla fall.

Moussaka med linser låter supergott! Ska testas :D
Lök blir mild om man kokar den länge, som fransk löksoppa. Passar toppen med vitkål.
Litet av varje krydda för att få bredd i smaken.
Muskot inte att förglömma. Den är en smakhöjare.
 
Jag älskar örter och använder dem massor! Men tycker ofta att smaken blir för skarp, särskilt om jag använder tomat. Lök har jag aldrig för att det blir skarpt/beskt, är nog väldigt känslig på det sättet av någon anledning. Använder oljan för att runda av liksom, ta bort udden. Tillsammans med socker, kanel, honung, och en massa vegetarisk creme fraiche (som inte heller har så lite fett i sig...). Men kanel och socker är bättre i alla fall.

Moussaka med linser låter supergott! Ska testas :D
Hur tillagar du lök?

Om man låter den puttra i stekpannan en längre stund i vatten tills det kokar bort så blir den söt. Precis som man kan karamellisera den och slippa beskan.
 
Hur tillagar du lök?

Om man låter den puttra i stekpannan en längre stund i vatten tills det kokar bort så blir den söt. Precis som man kan karamellisera den och slippa beskan.
Inte alls, eftersom jag inte tyckt att det smakar något alternativt smakar beskt:wtf: Men om att tillaga den på rätt sätt kan göra att dess smak ersätter oljan är det ju jättebra, så jag får väl experimentera lite med tipsen jag fått här :)
 
Inte alls, eftersom jag inte tyckt att det smakar något alternativt smakar beskt:wtf: Men om att tillaga den på rätt sätt kan göra att dess smak ersätter oljan är det ju jättebra, så jag får väl experimentera lite med tipsen jag fått här :)

Låg värme länge är tricket med lök. Lärde mig det av nån tv-kock nån gång. Jag "steker" lök på 2an, av 6 alltså, på plattan. Den ska inte få stekyta, den ska bli genomskinlig.
 
Smart! Ska testas, tack!
Så gör jag också, med kål, broccoli och paprika, t ex - stek i lite olja först, på mycket hög värme, och häll sen på kanske en 1/2 dl vatten, med lite salt och en skvätt vinäger (höjer smaken på grönsakerna, utan att addera fett) och ångstek tills vattnet kokat bort och de är klara. Då får man den stekta smaken med väldigt lite fett.
 
Jag har också gjutjärn, men ska det verkligen behövas så mycket mer fett i dem? Min är ju väldigt väl infettad i sig, så steker jag inte på hög värme tror jag inte det behövs så mycket fett egentligen. Bara så gott med lite extra olja:angel:
Nej instekt gjutgärn kräver inte speciellt mycket fett. Haken är ju att jag inte riktigt förstått hur mycket du ev använder. Tex är det nog svårt att komma undan med mindre än en halv msk olja om man steker något. (utom för pannkakor såklart, en väl instekt gjutjärnspanna och man kan ju bara pensla lite hastigt med smör mellan pannkakorna.)

Att slänga in saker i ugnen kan man ju göra utan fett och detsamma med att koka saker, tex slänga ned det man vill äta i en gryta tillsammans med en burk krossade tomater, det ska väl inte krävas något fett alls då. Lök ger rund smak.
 
Kål är underskattat, problemet är väl att jag är mest glad i att steka den :angel: Tycker tyvärr inte den blir så smakrik kokt, men jag kanske helt enkelt inte gör rätt? Friterat eller smörgås äter jag aldrig. Eller jo, enstaka havrebullar, men inte med smör på eller så. Bara philadelphia och sylt (jo, en del fett i philadelphia, men det är kanske en gång i veckan jämfört med oljan som är en gång om dagen).

Ja, det var ju faktiskt stor skillnad! Tror jag är van vid de veganska alternativen som är bara fett i princip (tyvärr). Ångkoka var ett bra tips! Det är något jag gjort innan men glömt bort att det finns:o
Kål blir super ugnsbakad. (tex skär en hel spetskål i tu, lägg in i ugnen med snittytan upp med lite ringlad olja och honung) Dock har jag ringlat lite olja och honung på... men om du slänger på ett lock så blir det säkert bra med bara peppar och salt.

(Jag tror vissa delar av det gamla veganska köket hade väldigt mycket fett, fick ont i magen av det ibland på en ganska älskad vegansk krog på 90-talet. Men nyare recept är säkert inte så.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 525
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 253
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 546
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa råttgiftet?
  • Sundsvall?
  • Sociala medier

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp