Minnie goes western!

Sv: Minnie goes western!

jag tycker galoppen såg trevlig ut.

du ville kanske inte ha några kommentarer alls men en liten vink bara att om man i traven focuserar mer på hästens bakdel än på huvudet så tror jag att hästen lättare och mer avslappnat hittar en trevlig form.

jag tycker galoppen såg trevlig ut.
Hehe, det är ju fullblod!:D

Vi försöker fokusera på att få med bakdelen och att hon ska höja ryggen, både när G rider och när jag rider och tränar min hobbydressyr.

Främsta problemet har dock varit eftergiften för oss (delvis dit ridet av mig :crazy:, vi har båda hamnat i dragläge tills jag inte orkat längre och gett efter(= eftergift, dvs helt fel:o)

Senast ändrad:

Jag tycker att ryttaren tänker på tok för mkt bakåt/dra/bromsa i sina händer, istället för uppåt eller åt sidan när hon vill att hästen ska sänka sig.. F.ö gör hästen bra ifrån sig.

Ryttaren är duktig och jag tror säkert att hon vet vad hon gör, men det ska vi inte diskutera här eller nu...

Har ni några tips till mig för att få med båda bakbenen (speciellt höger), höja ryggen och komma tillrätta med eftergiften?:idea:

Tyvärr är det väldigt svårt att ge dig tips eftersom att varje ryttare formar hästen den sitter på. Skulle din häst ha en annan ryttare på sig skulle hästen också gå anorlunda.

Men det är precis som sidekick skriver... för att få hästen i jobb (få upp ryggen och under sig med baken) gäller det att släppa fokus på hals/huvud. Få hästen att jobba ordentligt bakifrån med en eftergift! När hästen blir balanserad och stak nog kommer också huvudet att placera sig i ett naturligt och avslappnad läge.

:bow:

KL

Bra övningar för att få med bakdelen/aktivera bakdelen är öppnor och slutor, utan att hålla så mkt i handen. Andra är att flytta bakdelen, in och ut på volter etc.

Bra sätt att samla ihop och få med sig hela hästen är att jobba på en volt med fyra hörn, alltså -Bort från allt vad volter och väggar heter, och sen föreställer du dig en fyrkant innanför den 'riktiga' fyrkanten, och att du rider enda ut i 'hörnet' på den lilla fantasifyrkanten. Då måste du rida fram till 'hörnet', flytta hästen, och fortsätta till nästa hörn. Jag gör det i alla gångarter, men började i skritt, jog och trav.

bredda händerna, så att de kommer mer ut åt sidorna/höften, det tar stopp i magen annars å man blir bara spänd... outbildad (även "spänd" för mig) breda händer! då kan man guida bättre.

låt hästen gå på i ett friskare tempo tills hon kan bära sigsjälv och sedan minska ner tempot, annars blir hästen bara "tvär" och motvillig.

Men det är precis som sidekick skriver... för att få hästen i jobb (få upp ryggen och under sig med baken) gäller det att släppa fokus på hals/huvud. Få hästen att jobba ordentligt bakifrån med en eftergift! När hästen blir balanserad och stak nog kommer också huvudet att placera sig i ett naturligt och avslappnad läge.

:bow:

+ att börja i skritt, ställ inga krav i traven förrän de funkar i skritten

Tender, Sidekick & real_cowgirl:
:bow: Tack för tips, roligt att det är i princip precis samma övningar som jag får göra för min dressyrtränare:idea: Bra ridning är bra ridning, oavsett gren!

Hur tycker ni att hästen ser ut i övrigt? Hull, muskler osv Passar hon som westernhäst?

Inte för att jag ska konvertera till western men jag gillar att ha en allroundhäst :)

personligen tycker jag du verkar ha en trevlig häst som absolut kan passa mycket bra i gångartsklasserna!

och det är klart du ska konvertera till western! (men kanske fortfarande kika över på dressyren) ;) :p

Ha ha det är ju syrran som rider.

Jag tror hon gör sig stark och håller emot då hästen gör motstånd så den ska mjukna. En häst som lärt sig gå emot tryck slänger lätt upp huvudet och går emot trycket så snart man tar i tygeln.
Det ser inte ut riktigt på samma sätt då hon rider på våra hästar hemma. :)
Någon har kanske sett henne tävla på Tender san Jack eller mr Yatzi för några år sedan.

Måste ju försvara syrran lite. ;)

Måste ju försvara syrran lite. ;)
Klart att du ska:D

Jag tror hon gör sig stark och håller emot då hästen gör motstånd så den ska mjukna. En häst som lärt sig gå emot tryck slänger lätt upp huvudet och går emot trycket så snart man tar i tygeln.
Det ser inte ut riktigt på samma sätt då hon rider på våra hästar hemma. :)
Någon har kanske sett henne tävla på Tender san Jack eller mr Yatzi för några år sedan.

Mycket bra analys, precis så är det:bow: Kan tänka mig att det ser annorlunda ut på en häst som lärt sig rätt från början än på en spänd (lat) häst som måste korrigeringsridas...

Det har blivit stoor skillnad, till det bättre, sedan din syster började rida henne lite åt mig. Jag tycker att hon gör det superbra!!:idea::bow:

Man ska strävar åt fel håll om man håller emot när hästen gör sig stark. För det enda du gör då är att avslöja sin egen svaghet, tillslut kommer hästen på att den är starkare och blir tung i handen och jobbig att rida. Och det bör inte förknippas med westernridning öht.

min första tanke va de där är väl inte minnie...:D

för hon är inte sådära lugn... i tmitt minnne fionns fortfarande hoppgalningen som itne kan galoppera trots att hon är galoppör... *fniss*

vikket hjtte jobb du lagt ner.. å greta oxå såklart..

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 558
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp