J
Jagga
Vid ett par, tre tillfällen har min häst reagerat mycket starkt inne i stallet. Inget speciellt har hänt där enligt andras utsago, han har bara blivit väldigt orolig, tittat utåt genom fönstren (har inget fönster i sin egen box), rusat runt och jagat upp sej mer och mer tills han drypt av svett. När man kallat på mej och jag har tagit ut honom utanför stallet har han lugnat ner sej ganska omgående och om jag sedan gått in men fortsatt att handskas med honom - dvs gjort iordning honom för ridtur/tömkörning så har allt varit bra och det hela lagt sej när han fått arbeta ur sej spänningen och energin han byggt upp. Har jag däremot gått in med honom igen och ställt honom i boxen utan "urladdning" så har det hela börjat om igen.
Kan det vara något minne han har av något som ger denna reaktion, något hörselminne som triggar igång honom och som inte löses förrän han arbetat sej igenom den? Jag kan inte finna någon orsak till hans beteende och inget mönster heller. Annat än att det sker nu och då alltså.
Är det någon som har någon teori - och framför allt - är det någon som kan se någon lösning på detta?
Att vara utomhus hjälper ju honom och hittills har jag ju varit anträffbar och kunnat komma till undsättning men vad händer den dagen jag inte är det...
Kan det vara något minne han har av något som ger denna reaktion, något hörselminne som triggar igång honom och som inte löses förrän han arbetat sej igenom den? Jag kan inte finna någon orsak till hans beteende och inget mönster heller. Annat än att det sker nu och då alltså.
Är det någon som har någon teori - och framför allt - är det någon som kan se någon lösning på detta?
Att vara utomhus hjälper ju honom och hittills har jag ju varit anträffbar och kunnat komma till undsättning men vad händer den dagen jag inte är det...