Minnet av något hemskt? Hur komma vidare?

J

Jagga

Vid ett par, tre tillfällen har min häst reagerat mycket starkt inne i stallet. Inget speciellt har hänt där enligt andras utsago, han har bara blivit väldigt orolig, tittat utåt genom fönstren (har inget fönster i sin egen box), rusat runt och jagat upp sej mer och mer tills han drypt av svett. När man kallat på mej och jag har tagit ut honom utanför stallet har han lugnat ner sej ganska omgående och om jag sedan gått in men fortsatt att handskas med honom - dvs gjort iordning honom för ridtur/tömkörning så har allt varit bra och det hela lagt sej när han fått arbeta ur sej spänningen och energin han byggt upp. Har jag däremot gått in med honom igen och ställt honom i boxen utan "urladdning" så har det hela börjat om igen.

Kan det vara något minne han har av något som ger denna reaktion, något hörselminne som triggar igång honom och som inte löses förrän han arbetat sej igenom den? Jag kan inte finna någon orsak till hans beteende och inget mönster heller. Annat än att det sker nu och då alltså.

Är det någon som har någon teori - och framför allt - är det någon som kan se någon lösning på detta?

Att vara utomhus hjälper ju honom och hittills har jag ju varit anträffbar och kunnat komma till undsättning men vad händer den dagen jag inte är det...

Det låter ju som att det är nåt som han har blivit skrämd av. Och blir påmind eller han kanske hör nåt ljud som han förknippar med vad-det-nu-kan-vara..
Hästar hör ju så otroligt mycket bättre än oss människor..
Har ni loge? Inga katter som är där och springer? Min häst i förra stallet blev tossig om någon gick på logen ovanför henne för då åkte det ner damm från taket och landade på henne.
Inga andra hästar som brukar rida förbi som han blir sprallig av? Han kanske tycker sig höra dem...
Jag har tyvärr inga bättre förklaringar.. Svårt att veta vad det är. Men det är ju skönt att det går att avleda honom och få honom att ladda ur sig.

Jag tycker att du istället för att ta ut honom ska testa att ha honom i boxen och istället gå in till honom. Säga till honom att lugna ner sig. Inget daltande, utan bara gå in , säg till, och låtsas som att det regnar. Gör nåt med honom som du brukar göra i boxen. Typ börja borsta på honom. Och prata med honom precis på samma sätt som vanligt som att det inte vore nåt konsigt alls.
Låt honom stå och titta ut genom fönstret och låt honom stå med höjd hals och spetsade öron. Men han ska inte gå omkring om du bett honom att sluta. Det kan vara godtagbart en stund, men så fort du märker att han slappnar av minsta lilla så kan du ta tag i grimman eller ta på honom en grimma och meddela honom att nu är det nog. Det är lätt att vissa hästar fastnar i beteenden och hänger kvar lite för länge.
Då kan han behöva din hjälp att lugna sig. Men gå inte ur boxen med honom för då tar du bort honom från "problem-platsen" och det blir bara som att fly undan problemet..

Tack för rådet! Tror du har rätt i att han inte ska få gå ifrån sin box när han jagar upp sej så här. Det måste ju förstärka tanken i honom att han bara måste ut och få bekräftat det han trott sej höra eller ske ute inte händer. Att han måste "vaka och hålla vakt".

Hittills har han varit så uppjagad när jag blivit kallad och väl kommit att han varit sjövild och jag har tyckt att det mest humana har varit att snabbt visa honom att där ute inte finns något att oroa sej för genom att gå ut ett varv.

Snacka om att vara blind för det uppenbart felaktiga i mitt beteende :o

Men nästa gång (peppar, peppar, må det inte hända igen) ska jag prova ditt råd!

Åh det är inte så lätt alla gånger. Det är lättare att vara efterklok än att fatta beslut om vad som är rätt och fel.
Men testa det nästa ggn om han gör så igen.
För annars blir det som att du förhöjer hans "rädsla" genom att gå ut, och därmed bekräftar ju du att det verkligen ÄR nåt konstigt..
Jag hoppas verkligen att det löser sig för er och att du kommer på vad det kan vara han "ser och hör".. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka