silverblom

Trådstartare
Hur bra minne har ni?

Jag har så dåligt minne, jag kommer inte ihåg saker, varken saker som händer nu vad jag tex ska handla mm eller saker som hände förr när jag var liten, gamla jobb mm
Antar att detta är efter en utbrändet för några år sedan.

Hur bra minne har ni?

Jag har så dåligt minne, jag kommer inte ihåg saker, varken saker som händer nu vad jag tex ska handla mm eller saker som hände förr när jag var liten, gamla jobb mm
Uruselt. Minns till exempel väldigt lite från min uppväxt.

Allra sämst är jag på att minnas namn och ansikten. Det tar mig väldigt lång tid att lära mig skilja på olika arbetskollegor och jag glömmer dom väldigt snabbt. Jag skulle knappt klara av att beskriva min sambo för polisen om han försvann. "Han är rätt lång.. och så här han glasögon... och skägg, jag är rätt säker på att han hade skägg tror jag...'

Det är väldigt olika?

En del saker är glasklart i minnet medan annat sorteras bort. Jag är inte bra på namn. Det är ett problem eftersom jag undervisar. Pinsamt när jag träffar gamla elever och inte har den minsta aning om vad de heter.

Jag antar att min hjärna helt enkelt sorterar, och det som inte är så viktigt glöms. Man matas ju med oändliga mängder info hela tiden. Vi läser, upplever, ser på media. Jag tror inte att våra hjärnor är skapade för all den informationsmängd som vi överöses med? I min ålder misstänker jag att det helt enkelt börjar bli fullt på hårddisken?

I perioder när jag varit sjuk har jag haft katastrofalt närminne. Det har blivit bättre när jag blivit frisk igen.

Hur bra minne har ni?

Beror på vad det gäller.

Minns extremt lite från min uppväxt, och det gör mig alltid förvirrad när någon gammal vän börjar prata om nån specifik händelse när vi var 16, eller typ något jag sade en gång när jag var 21... Sådant har min hjärna rationaliserat bort. Jag har väldigt svaga minnen från barndom och tonår överlag. Studenttiden är också rätt hackigt.

Min hjärna minns / fokuserar på sådant som är aktuellt i den situation jag befinner mig. Byter jag situation så byts minnena också. Minns inte gamla arbetskollegor särskilt bra ex. Minns inte tidigare lägenheter särskilt bra. Men jag kan koppla igång minnesbanken om jag gör något relaterat till ex en gammal utbildning.

Vid stress glömmer jag lätt grejer, så jag skriver listor. Särskilt om jag har mycket som ska göras på samma gång. Normalt är det inte är problem i vardagen, men allt som inte är direkt relevant för nuvarande arbete/uppgifter försvinner snabbt.

Ganska dåligt minne. Men minns mycket från när jag var liten och minns då ganska detaljrikt och hyfsat exakt. Saker som jag enligt vissa inte alls kan minnas men som jag har fått bekräftat av andra att jag minns rätt.
Siffror är hopplösa att komma i håg (har dyskalkyli dessutom ). Har till haft 3 olika mobilnummer. Dom två första kom Jag ihåg men det som jag har nu har jag fortfarande inte lärt mej efter 7år. Jag känner igen det när jag ser det men jag kan det inte om nån frågar mej.

Senast ändrad:
Jag har jättedåligt minne! Kommer ihåg saker när folk berättar, men annars minns jag inget. Känner ofta att detaljer kring ett minne "smyger tillbaka", så det finns nog någonstans där inne, men behöver värmas upp lite först :p

Närminnet har blivit mycket sämre det senaste halvåret, förmodligen pga en stressig och påfrestande vardag.

Haha, jätte-bra men väldigt väldigt kort!
Problem med att jag tydligen berättar samma sak gång efter gång för jag kommer inte ihåg om jag bara tänkt det eller sagt det högt. Problem med att jag missar att berätta saker som jag trott att jag sagt men som jag bara tänkt på att säga. Min man muttrar fortfarande om att jag missade att berätta när min bror flyttade in till oss för typ 10 år sen ett tag.. Jag var helt säker på att jag sagt det :o så det blev ju en liten överraskning!
Min dotter brukade påminna mig en vecka innan om föräldra/utvecklingssamtal m.m. sen dagen innan och sen på morgonen och sen med sms två timmar innan så det är väl ett tecken på att hon hade lite svårt att lita på att jag faktiskt skulle komma ihåg det.
Ju fler nätter jag jobbat i sträck desto sämre koll, det bättrar på sig sen när jag är ledig nån natt men det är väl även i bästa fall ganska kasst.

Hur bra minne har ni?

Jag har rätt bra minne (än så länge). Sifferminnet är bra. Vissa saker skriver jag ner för att inte glömma, t ex när jag ska storhandla. Ska jag inte handla så mycket blir det mest spontant, säg att mjölken är slut och tar mjölken sen tittar jag i affären vad jag vill äta, kollar priser osv. Har hänt att jag missat köpa saker ibland, men å andra sidan har de inte varit hela världen. Glömde köpa salt en gång, men hade lite kvar hemma så det gjorde inget.

Jag skulle nog tipsa om att skriva ner det viktigaste innan du glömmer det. :)

Jag har fastställt dåligt arbetsminne (ADD) men helt ok långtidsminne. Visserligen lätt ansiktsblind och dålig på namn men i övrigt helt ok.

Är helt beroende av min fysiska kalender, som egentligen bara är en bok med listor. Använder mobilens timer en hel del också för att inte glömma bort tvätt etc

Har ett ganska blandat minne - vissa saker kommer jag ihåg mycket bra och framförallt detaljrikt (tex samtal och händelser/händelseförlopp från ganska lång tid tillbaka), andra saker - not so much :angel:

Hur bra minne har ni?

Jag har ganska bra bildminne. Jag känner igen ansikten på personer jag träffat som flyktigast för flera år sen, eller kan se framför mig en viss skådespelare i en film.. men jag kan inte koppla ihop det med namn. Glömmer namn efter 2 minuter. Jag kan förklara handlingen i en hel film, men inte vad den heter.

Närminnet är inte helt bra heller. Glömmer saker när jag ska handla, glömmer vad jag ska ha när jag går in i ett annat rum. Jag har påsar att använda när jag ska handla i bilen, men glömmer dom när jag ska in i affären. Även när påsen ligger väldigt synligt på passagerarsätet.

Jag är bipolär och medicinerar och tycker mitt minne blivit sämre sen medicinerna kom. Koncentrationsförmågan är sämre och då fastnar inte saker i minnet på samma sätt.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
900
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar