minishettishingstämne?

Mli

Trådstartare
Jag har för tillfället två minihingstar varav den ena ska kastreras eftersom han enligt mig inte är nåt speciellt att avla på. Men med den andra är jag osäker.
Jag hade tänkt att ställa ut honom denna sommar som treåring men tycker att det är långt att åka till årets utställningar... plus att jag själv är gravid med 6v till beräknad nedkomst - orkar inte så mycket just nu.

Har nån något tips på om man kan åka nån annanstans för att få en bedömning huruvida det kan vara lönt att spara som hingst till nästa års bruksprov? Kanske nåt stuteri eller nåt, eller kanske nån domare?

Jag är ny på det där med minihingstar, håller mest på med halvblod annars. Men jag tycker att denna lilla ligist har nåt allldeles extra och vill inte kastrera om det finns en chans att han blir godkänd.

Eller är det nån som kan detta som vill förbarma sig att lägga ett omdöme själv om jag lägger ut lite bilder?

Sv: minishettishingstämne?

Prova att visa på vanlig hästpremiering för att få en rådgivande bedömning! Det finns säkert på närmare håll.

Det låter för mig lite osannolikt att det skulle gå bra?! En halvblodsexteriörsdomare har väl ingen koll på hur en minishettis ska vara formad? Eller går dom efter samma sak? Hmm.... eller du kanske menar på något annat sätt?

Har en känsla av att man skulle bli utskrattad om man ringde till typ Flyinge och bad att få komma dit med en mini på deras visningar..

Hästpremieringar är till för de flesta raser. Óm man t ex vill ha in sitt shetlandssto i stamboken så åker man normalt sett på en hästpremiering för att få den bedömd. Samma om man har unghästar som man vill ha bedömda. Alltså finns det domare med kompetens att döma även minishetland.

Kontakta Hushållningssällskapet i ditt län så kan de berätta mer. Men snabba dig, för man brukar behöva anmäla minst en månad i förväg.

Jag skulle prova att åka på en utställning istället för att få ett hum om ponnyns chans som avelshingst. Man ska inte stirra sig blind på poängen, domarna brukar oftast säga vad de tror/tycker om du frågar om hans chanser - de kan rekommendera men inte garantera ;)

Ser många fördelar med att visa på utställning, bra träning inför ev. hingstpremiering, billigare än sommarpremieringen och finns på fler platser - kanske närmre t ex. Då kan du också ta med din blivande valack.

Om du själv inte orkar/kan visa honom (med tanke på din graviditet) så finns det alltid kunnigt folk som gärna hjälper till - det gäller bara att våga fråga.

Läs mer om årets utställningar på www.shetlandsponny.se
Titta också in här: www.shetlandsponny.ifokus.se/ ett shettisforum där du kan ställa fler frågor (om du har några).

Och eftersom jag är så nyfiken... Vad är det för stam på honom?

Förresten, höstens avelsvärderingar för shetlandsponnyhingstar äger rum den 5 september i Värnamo och den 6 september i Köping.

Lycka till!

Du kan ju alltid vänta ett år till? Det är aldrig för sent, så varför stressa om det är jobbigt med graviditet och så. Är han ett avelsämne värt att vänta på så kan du ju alltid komma igen nästa sommar istället. Och jag är också nyfiken på stam! :D

Jag har ställt ut honom som ettåring med 36p, fick bra utlåtanden även fast han kanske inte skötte sig så bra, (läs: jag hade inte tränat honom tillräckligt med andra hästar runtom...). Han trodde bara att vi skulle leka och sprang och nafsade mig i knävecken.

Tanken var att jag skulle visa honom på vinterutställningarna och ett par utställningar till nästa år så han är "klar" till höstens -07bruksprov.

Han är efter Stjernens mini dusty - Liam of Borgie.

Anledningen till att jag vill veta snarast är att jag av bekvämlighets skull kastrerar båda samtidigt om det behövs. Plus att jag är lite sugen på att ta in ett sto till vintern i lösdriften... men är det lönt att spara som hingst så läggs ju stoplanerna helt åt sidan.

Jag hade ingen aning om att det var till för alla raser! Tack för tipset, ska se om det finns nånstans närmare, kan ju vara bra för miljöträningen också. Om inte annat för dom stora hästarna :)

Om man absolut inte har möjlighet att åka någon stans kan man prata med en premieringsförättare eller annan domare och be dom komma hem till en för att titta på hingsten. Man får givetvis inget protokoll och inga garantier, men man får ett utlåtande och en rekommendation om man ska spara eller inte.

Jag har varit med och visat en unghingst så... Domaren kom hem till uppfödaren och tittade på honom.
Dock så kostar det ju en hel del, eftersom domaren ofta tar milersättning + timkostnad....
Men tycker man att det är värt det så kan det ju vara ett alternativ...

Var bor du ungefär?

Hej!
Jag har lite samma problem.
Jag har också en fin 3-års hingst som jag vill visa men har aldrig visat shettis förut. Bara halvblod.
Jag tycker det verkar som det bara finns stora shettis utställningar, finns det inga lite mindre och hur får man reda på var dom är någonstans??
Mvh B!

Enligt din profil bor du i SKåne, där har du både Bjärsjölagård i augusti och Gråmanstorp i september som du kan åka till. VIll du ha en fingervisning tidigare ån så så skulle jag råda dig att ta kontakt med antingen en premieringsförrättare eller någon av de större uppfödarna, som kan hjälpa dig att titta på den med vana shettisögon.

Bubblis: vad menar du med stora och mindre utställningar? Du är välkommen på alla utställningar, där finns alltid både väldigt fina och mindre fina ponnyer som deltar! Och alltid vana utställare blandat med nybörjare. Rena shetlandsutställningar hittar du på shetlandssällskapets webplats www.shetlandsponny.se och sen kan det finnas lokala ponnyavlesföreningar som har utställningar för alla ponnyraser. Var i landet finns du?

Det var ungefär så jag menade att jag ville att det skulle gå till!

Kostnaden för mig att åka på utställningar med honom blir ju 400kr i anm.avg (är ej medlem i föreningen i år) och för att inte tala om bensinkostnaderna att köra 50 mil med transport.... Betalar gärna lite för bekvämligheten också att kunna ha det hemma.

Jag bor i skåne utanför Skurup.

Finns det kanske nåt större seriöst stuteri att åka till och få en bedömning annars? Dom borde ju också ha lite koll.... har en gång köpt en ponny från Almåsa, kanske man kan kontakta dom?

Anledningen till att jag inte ville ställa ut honom på Bjäresjölagård är att jag kommer att vara relativt nyförlöst själv då, som jag nämnt innan. Gråmanstorp ligger kanske bättre till då visserligen, men skulle hellre vänta ett par månader med att planera in några visningar eftersom jag inte har nån annan som kan visa honom.

OK!
Det låter ju bra.
Jag bor i Västra Götaland.
Jag tänkte om det fanns kanske några mindre visningar så man hade en chans att träna honom och mig litegrann.
Han är extremt hingstig just nu också. :crazy:
Han är tyvärr aldrig visad och jag har bara visat stora hästar förut.
Det finns ju Nossebro i Juli och det hade kanske varit bra och prova någon gång innan.
Så tips på fler visningar mottages tacksamt.
Gör man annorlunda på premieringar än på visningar?
B!

Mli skrev:
Anledningen till att jag inte ville ställa ut honom på Bjäresjölagård är att jag kommer att vara relativt nyförlöst själv då, som jag nämnt innan. Gråmanstorp ligger kanske bättre till då visserligen, men skulle hellre vänta ett par månader med att planera in några visningar eftersom jag inte har nån annan som kan visa honom.
Det finns alltid någon som kan hjälpa dig att visa honom om så är. Varför inte bli medlem i shetlandssällskapet? Kanske int elönt för att få lägre pris på en utställning, men det ger ju en del information i stärsta allmänhet.

Var i Skåne finns du? Det finns ju flera stora uppfödare där som skulle kunna ge dig en hint redan nu, om du vill...

Bubblie skrev:
OK!
Det låter ju bra.
Jag bor i Västra Götaland.
Jag tänkte om det fanns kanske några mindre visningar så man hade en chans att träna honom och mig litegrann.
Han är extremt hingstig just nu också. :crazy:
Han är tyvärr aldrig visad och jag har bara visat stora hästar förut.
Det finns ju Nossebro i Juli och det hade kanske varit bra och prova någon gång innan.
Så tips på fler visningar mottages tacksamt.
Gör man annorlunda på premieringar än på visningar?
B!
Det finns inga andra visningar! Däremot kan du ju kolla om det finns några kurser i hur man visar, där kan dui ta med dig hästen! :D Elelr be någon uppfödare nära dig om hjälp att träna!
Att de är väldigt hingstiga hemma behöver inte alltid betyda att de blir svårhanterade när de kommer bort bland andra hästar. Anmäl du till Nossebro, det är snart dax att anmäla! :D

Där är ju uppsamlingen i Åstorp den 4/p. För övriga premieringar där din kunde varit med i skåne har anmälningstiden gått ut. Du behöver inte vara medlem i någon förening utan det kostar lika mycket ändå.

Jag visar helst själv. Jag brukar vara med i föreningen men har inte haft nytta av medlemskapet i år.

Jag bor "centralt" i Skåne, utanför Skurup/Blentarp. Nåt tips på vart jag kan vända mig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka