Minishettis

_moa_

Trådstartare
Hur mycket tror ni att en minishettis orkar dra? 100 kg + lätt rockard i inte allt för jobbig träng?

Min pappa har sina idéer och vill köpa sig en minishettis:smirk:

Sv: Minishettis

Det sägs ju att dom med rätt utrustning ska kunna dra sin egna vikt gånger 2 iaf, men jag vettesjuttan om jag skulle sätta en vuxen karl+rockard bakom en minis... Sen är det ju väldigt svårt att hitta bra utrustning till en minishetland oxå. Kan han inte köpa en normalstor shettis?

Min kompis kör minishettis, men hon är oftast själv i vagnen. Det funkar utmärkt. Hon har en Ideal sele. Men som Nussikan säger, varför inte satsa på en vanlig shettis?

JNGNQMDQDQIMO0.jpg

Slänger in en bild på dom oxå :)

Normal stora shettisar har vi redan två stycken så det är inga problem så sett.
Det var bara det att han sett en så gulligt litet sto som han blev förälskad i och ägaren hittar ingen som vill köpa hästen så den hotas av slakt. Min kära pappa tyckte det vore jätte hemskt om den gick till slakt.

Grejen är den att jag kan köra hästen så att hitta någon som kan köra den är inga problem, bara det att jag tyckte att om pappa köper sig en häst får han också ha lite ansvar för den. Han får helt enkelt jogga med den istället:D

Tack för svar i alla fall!

Ella-82- Hur söt som helst ju:love:

Haha va söta dom va! Hästen och tjejen ser lika glada ut båda två :love:

Men där ser du (inte bara du, även TS) vad jag menar med att det är svårt med utrustning, den bröstan (om jag får välja) får ju inte riktigt plats på den lilla hästen, det finns inte nog med plats mellan bogspets och strupe...

Jag har med inte optimal sele (ombyggd enkel bröstsele) suttit i en vagn (mycket lätt) med två vuxna a 75 kilo styck. Inga problem! Med baksele o draglinor korrekt så drog hon uppförsbackar i sandskog, på ridbanan och allt. Hon är nog runt 86 hög.
Hon är visserligen mycket igång, 5 dagar i veckan med körning o ridning. Bra musklad, men såklart med obilgatorisk bullmage. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 188
Senast: hollypolly
·
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka