Minishettis som aldrig haft fång....

taccotad

Trådstartare
Är risken stor att den ska drabbas av fång nu?
Hästen är 4 år, har aldrig haft fång förr, gått i nerbetad gräshage hela sommaren. Tänkte ev släppa in den till resten av hästarna i vår sk sommarhage, där är nerbetat men finns ändå en del kvar att plocka med. Är så rädd att den ska få fång..... Hästen är i väldigt lagom hull, inte för tjock och inte för smal.
Väldigt tacksam för lite åsikter kring detta!

Sv: Minishettis som aldrig haft fång....

Hästen kan få fång när som helst på året och första gången kan komma nu eller om 15 år...
Släpp du ponnyn där du tänkt dig.
Man kan inte hålla på att överbeskydda dem i all evighet, kommer fången så gör den det. Tänk bara på försiktighet vid foderbyten, i övrigt behandla honom som vilken häst som helst!
(jag har haft EN fånghäst i år. mitt halvblodssto... Shettisarna är det inga bekymmer med, trots bra bete. ALLA hästar kan få fång!)

jadå...visst vet jag att alla hästar kan få fång!
Tackar så mkt för ditt svar.

Vår shettis är 23 år och har fram tills i år aldrig haft fång, trots att han under de år vi haft honom gått på grymt bra bete under somrarna.
Dock åkte han på det i våras, medan han fortfarande gick i vinterhagen, där det inte ens hinner komma upp ordentligt gräs innan de betar ner det.
Nu i sommar har han ändå fått gått på bete, och det funkar ändå.

Jag tänkte berätta om mina minishetlandsponnyer...
Det är inte fodermängden i sig som kan utlösa fång, utan rubbningar och obalans i tarmfloran pga hastiga foder- eller ämnesförändringar. Långsamma övergångar, foderbyten och tillvänjningar är en nyckel.

Mina minishetlandsponnyer går ute på fri tillgång på hö dygnet runt, året runt. På sommrarna har de kraftigt bete och mycket bete på mark om en hektar! Det har aldrig haft fång eller fångkänningar. Jag fick beröm på förra utställningen att de var i så fint hull och så fint musklade. Jag trycker alltså i dem mat och de är i fint hull!

Många shettisägare jag ser har ponnyer som är helt uppsvullna pga proteinbrist, ägarna tar ifrån dem det lilla foder de har och de får ännu mer brist....den onda cirkeln är igång. Mina shettisar får mycket mat och mycket motion. Jag kör dem och de motionerar även varandra i hagen när de busar. www.gindemo.on.to hälsar Inelin

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 627
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 668
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 300
Senast: Djurvän
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka