Minipizzor och pizzasten och höga ambitioner

Blueberry

Trådstartare
I morgon tänkte vi ha pizzabonanza här hemma, med massor av minipizzor i olika smaker.

Jag behöver alltså era bästa pizzatips.
Allt från knep när det gäller deg till godast fyllning, vilken ost som är bäst att ha på och om degen ska jäsa länge och kallt eller lagom i rumstemperatur. Och hur hanterar vi stenen på bästa sätt egentligen? Det här med pizzabakning är ju en hel vetenskap, har jag insett efter att ha googlat runt.

Och inte minst: vad är ultimat storlek när det gäller minipizzor? :D

Jag kan iaf bjuda på min allra godaste fyllning! Jag gör en vit pizza där jag börjar med att täcka degen med en blandning av riven ost och creme fraiche. Ovanpå det täcker jag helt med ett lager tunt skivade päron. Sen klickar jag på grönmögelost av valfri sort och toppar med krossade valnötter.
Vi har inte pizzasten, men vi brukar värma ugnen till 275 grader, undervärme + varmluft, med en plåt i. Sen bakar vi ut pizzan på plåtpapper, och drar på den på den varma plåten - in i ugnen ca 5 min.

Ska ni jäsa med jäst så är långt och kallt alltid att föredra! Själv har jag precis satt en surdeg som ska bli pizza ikväll, vilket jag tycker är enormt gott jämfört med vanlig jäst-pizza. (recept här, men har du ingen surdegsgrund funkar det ju inte oavsett)

Sen är tomatsåsen verkligen det viktigaste av vad som åker på en pizza, gör en ordentlig, god och smakrik sås så spelar det nästan ingen roll vad ni slänger ovanpå den!

Och deg, sås, ost sen övrig fyllning! Lägg inte osten överst, det blir bara soggigt alltihop när saker inte kan ånga av sig för att de har ett kletigt osttäcke ovanpå sig. Tipset i receptet jag länkade, att ha bara väldigt tunt med sås direkt på botten och sen klicka ut mer sås ovanpå som en del av fyllningen, tycker jag funkar väldigt bra också. :)

Jag kan iaf bjuda på min allra godaste fyllning! Jag gör en vit pizza där jag börjar med att täcka degen med en blandning av riven ost och creme fraiche. Ovanpå det täcker jag helt med ett lager tunt skivade päron. Sen klickar jag på grönmögelost av valfri sort och toppar med krossade valnötter.
Vi har inte pizzasten, men vi brukar värma ugnen till 275 grader, undervärme + varmluft, med en plåt i. Sen bakar vi ut pizzan på plåtpapper, och drar på den på den varma plåten - in i ugnen ca 5 min.

När vi bakar hemmapizza gör vi en liknande som warg här. Vit pizza är absolut godast!

Vi gör degen på jäst, dinkelmjöl, ljummet vatten, salt och olivolja. Lite osäker på måtten, vi kör bara i med ingredienser tills degen får rätt konstistens. När degen är utkavlad kletar vi på en blandning av riven ost (gärna någon stark ost), creme fraiche och torkad rosmarin över hela pizzan. Toppar med champinjoner. Sen in i ugnen (ca 275 grader) på pizzasten i ca 10-15 min. Sen fort ut med pizzan, på med handriven (eller ja, strimlad) mozzarella, ruccola, skivade körsbärstomater, någon typ av god lufttorkad skinka (prosciutto) och oliver. Avslutar med att strimla lite olivolja över hela alltet och lite lite flingsalt på toppen. Så otroligt god!!

Jag tycker att det blir väldigt gott med paramasanost på pizzan, den kan strös överst eftersom det inte behövs så mycket och den då blir frasig.
Oregano i degen är också gott, eller varför inte rosmarin.
får man deg över så blir det ett gott tilltugg att göra en pizza med bara ett tunnt lager parmasan på, det kan man småäta på hela kvällen.

I morgon tänkte vi ha pizzabonanza här hemma, med massor av minipizzor i olika smaker.

Allt från knep när det gäller deg till godast fyllning, vilken ost som är bäst att ha på och om degen ska jäsa länge och kallt eller lagom i rumstemperatur. Och hur hanterar vi stenen på bästa sätt egentligen? Det här med pizzabakning är ju en hel vetenskap, har jag insett efter att ha googlat runt.

Mitt bästa pizzatips är att inte överfylla pizzorna. Om du lastar på för mycket fyllning blir det lätt svampigt. Lite luft runt påläggen och inte övermycket tomatsås eller vad du nu har underst. Och så penslar du lite olja på kanten innan du skjutsar in dem i ugnen.

Jag vet inte riktigt hur ni planerar runt själva eventet.
Vi gjorde en väldigt uppskattad variant när vi bjöd på pissabonanza (tack för uttrycket). Vi gjorde iordning pytsar mer varje fyllningsgrej och sen fick var och en lägga på det som den ville ha på sina pizzor. Vi var två som fick dela pizza och det funkade utmärkt ville ena ha musslor så las det på halva pizzan. Vi gjord två pizzor per par (det roliga var att paren var helt random, jag och grannens tonårsson delade pizzor)

Kalljäst pizzadeg is da shit. Så sätt en deg pronto.

Jag tycker att den bästa fyllningen är rödlök och zucchini, som steks tillsammans i lite olja innan den läggs på pizzan. Man kan ha lite ost mellan tomatsåsen och fyllningen, men det brukar jag hoppa över. Krydda med rosmarin och/eller timjan och toppa med pinjenötter när du tagit ut den ur ugnen.

Godaste pizzan jag ätit är en med bbq sås isället för tomatsås, och med pulled pork, rödlök och mozzarella.

Ni är ju bara så himla bra! :love:

Nu har vi gjort en deg!
Kalljäst, vi utgick från receptet från Systembolaget (vissa ränder är svåra att få ur ;)) och skakade ner både oregano och basilika, plus att vi bytte ut en tredjedel av vetemjölet mot skrädmjöl, har vi tur ger det extra krisp. :)

Vi köpte flera olika sorters riven ost, parmesan och feta finns hemma.
Utöver det blir det en hel del av spännande toppingmöjligheter, från majskorn och marinerad vitlök till pepperoni. :D

Min favoritpizza som jag har någon typ av korståg med på Buke är potatispizzan.

Tunt (!) skivad skalad potatis
Ost, parmesan eller Västerbotten
Färsk rosmarin
Salt

Baka ut pizzadegen mycket tunt. Bred ett tunt (!) lager ost på. För mycket gör pizzan soggig. Lägg på potatisen. Täck hela pizzan, men lägg skivorna sida vid sida så att de inte överlappar varandra. Lägg på rikligt med färsk rosmarin och salta. Gräddas i ugn till det är klart, d v s degen är färdig och potatisen med.

Denna pizza, som är ganska vanlig här i Rom med omnejd, men tycks vara ganska lokal firar triumfer varthän den kommer.

Vit pizza låter spännande!
Några såna får det minsann bli :)

Det är en riktig höjdare! Känns "fräschare" än vanlig pizza på något sätt (kan iof vara då vi endast har "färska" ingredienser på pizzan, det är ju bara bottnen+ostblandningen som grillas i ugnen). Vi bjöd på det förra nyårsfesten och samtliga gäster blev förtjusta i dem, så kan verkligen rekommendera dem!

Du får återkomma sen efter nyår om vad du bjöd på tillslut, jag gör alltid samma pizza gång på gång, vore ju kul att prova något nytt någon gång :D

Herregud vad vi har gjort minipizzor!

Vi provade några vita, men gjorde flest med tomatsås. Mina favoriter är nog med skivad örtmarinerad vitlök, feta, rödlök, bacon och ruccola. Mums! :d

Maken har kört på med klassiker som Hawaii och pepperoni med mozzarella. Vi har gjort med tacoköttfärs och majs, skinka, bacon, pepperoni, olika sorters ost, ananas, bbq-sås...

Stenen var i alla fall en riktig hit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka