Sv: Minihund=dåligt temperament?
Knapplån.
Jag ser mycket inom dvärgrasernas (Har en del uppfödare ur grupp 9 runt mig, men även några hundar av andra små raser än just sällskap också förvisso) uppfödning som får mig att rysa!
Att hunden är livrädd för det mesta verkar inte vara något hinder för att den ska få gå i avel, den är ju bara lite fjantig ibland...
Att hunden inte kan avreagera på lååång tid, är heller inga bekymmer. Jag har sett flera stycken som har tagit upp till 10-15 min för att avreagera, och då var reaktionen rädsla/osäkerhet i kombination med nafs/bett/utfall
Ja, inte ens för något speciellt, utan för att en främmande människa kom nära bara helt enkelt.
Många dvärghundar jag känner har en hel del rädslor inblandade kring människor, och speciellt barn.
Visst, om en 5-10 kgs hund drar i kopplet och gör utfall mot alla människor vi möter, så kan jag hålla den utan problem. Men vem fan vill leva med en hund som man måste ha sådan koll på för att den inte ska bitas/nafsas?
Jag avlivade min GD för att hon var alldeles för trasig mentalt, och det var inte för storleken ens en gång - det gick utmärkt att hålla henne etc. Men det är hemskt jobbigt att leva med en hund som inte är stabil mentalt.