Minigris!!

Minnie

Trådstartare
igår fyllde jag 30 o fick en bedårande liten galt som fick namnet Olsson. Olsson är 12 veckor gammal o snäll men väldigt blyg. Nu undrar jag hur sjutton jag ska ta hand om honom. I natt har han sovit i sonens rum. Vi lade ut tidningpapper i ena hörnet o så fick han mat o vatten. Har hört att han har varit ute o grejat (o kissat o bajsat. Dock inte på tidningspappret..) men han ligger mest o trycker i kattburen jag fick honom i. Nu har han tom lyckats gömma sig själv under sin fleecefilt.
Nu är frågan vart jag ska ha honom. Kan tyvärr inte ha honom inne så det får väl bli ute i ladugården eller något annat uthus. Måste han inte ha en kompis? O klarar han kylan? Vet att han är uppfödd ute i stall/ladugård. Alla tips o råd jag kan få är mycket välkomna!!

Sv: Minigris!!

Ska du ha honom som keldjur är det bäst att ta honom till en veterinär och kastrera honom så snart som möjligt.

Skaffar du en värmelampa till honom kan han bo ute i stallet på vintern.

I övrigt kolla in skötselråden här:

http://www.smgs.se/ - under tips och fakta på SMGS sida hittar du massor av saker om hur man tar hand om minigriisar på bästa sätt!

http://www.minigrisforeningen.com/index_se.htm

Kan vara läge att bli medlem i någon av dessa föreningar då man kan få tips och råd av mer erfarna minigrisägare.

Kan rekommendera att läsa vad "Gris- Eva" här på forumet skriver om minigrisar då hon är en av landets mer erfarna uppfödare av minigrisar. ( Hon har startat ena föreningen).

/KT

Senast ändrad:

Minnie...
Nu ska inte du ta åt dig, men jag blir så förbannad på folk som ger bort djur som "roliga presenter" :mad: till folk som inte har ett hum om vad det är för djur man får.
Speciellt då minigrisar som det inte finns någon svensk litteratur att hitta.Andra djur är ju lite lättare att läsa sig till, men är ändå ingen ursäkt att ge bort.
Och jag blir lika arg på uppfödare som säljer minigrisar som presenter utan att ha pratat med den blivande ägaren först.
Det tycker jag är oseriöst.

Det finns otaliga exempel på hur minigrisar blir fel skötta, missuppfattade, omplacerde och t.o.m. avlivade p.g.a detta.
FY PÅ ER ALLA SOM GER BORT LEVANDE VARELSER SOM PRESENTER TILL FOLK SOM INTE VET OM DET.:mad:

Nu är det ju inte ditt fel att du råkade få en minigris av dina omdömmeslösa sk. vänner.:smirk:
Självklart så hjälper vi här på buke dig att sköta om och lära dig "grisiska".
Fick du med några papper på grisen, eller vet du vem som är uppfödaren? H*n kanske också kan hjälpa dig på traven.

Det första du ska göra är att begränsa området inne, så att den lär sig att "hitta i hemmet". Låt den inte springa runt i alla rum på en gång.
Ta en kattlåda och häll i t.ex. Toa-Lätt (papperströ till katt och smådjur). Lägg i ev. upptorkade olyckor i lådan så lär den sig att gå dit. Får grisen vara i flera rum så kan det behövas flera lådor.:smirk:

Vad får den för mat och hur mycket? Fick du någon rekommendation?
En fel sammansatt kost är inte bra för något djur.

En hage med en koja behöver du också ha, så att Olsson kan få vara ute och böka mellan varven, annars ryker garanterat korkmattor och tapeter eftersom de har ett stort bökbehov som inte går att stoppa.:D

Och precis som du säger så behöver han en griskompis om han ska bo ute sen. Minigrisar är otroligt sällskapskrävande och behöver mycket stimulans.

Jag skulle kunna sitta här i timmar och skriva om dessa härliga :love:, men ofta missuppfattade djur, men det har jag inte tid till.:angel:
Det finns en hel del tips och information som man bör veta som nybliven minigrisägare på min hemsida. www.minigrisar.se
Allt står inte där, men det är i alla fall en liten vägledning.

Sedan ser jag att du bor i Örebro.
Svenska Minigris Sällskapet (SMGS) kommer ev. att vara med på husdjursmässan som är nu i slutet på Oktober.
Det är ett supertillfälle för dig att ställa frågor. Jag kommer också att vara där :angel:.

Du får gärna ringa till mig om du har frågor. Jag hjälper ALLA som har minigrisar så att både gris och människa ska få ett trevligt och harmoniskt liv tillsammans. :)
Telefonnumret finns på min hemsida.

Kan rekommendera att läsa vad "Gris- Eva" här på forumet skriver om minigrisar då hon är en av landets mer erfarna uppfödare av minigrisar. ( Hon har startat ena föreningen).

/KT

Nu blir jag nästan lite generad.:o
Tack KT! :bow:

Ta en kattlåda och häll i t.ex. Toa-Lätt (papperströ till katt och smådjur). Lägg i ev. upptorkade olyckor i lådan så lär den sig att gå dit. Får grisen vara i flera rum så kan det behövas flera lådor.:smirk:

Tips..... grisar släpper sina "behov" helst där det är mörkt. Så ställ lådorna i mörka hörn.

/KT

TACK!! Din hemsida var superbra!!! Förstår nu att han måste kastreras ganska omgående. Har du något hum om vad det kan kosta? Vet att han inte är vaccinerad eller avmaskad. Får väl ta det med veterinären också. Inte bara det här. Fick med en säck med foder men vet inte vad det heter. Ska kolla sen när jag går ut.
Tänkte bygga en hage åt Olsson. Undrar om det går bra med flyttbara plaststolpar o eltråd? Nu får han gå ut i sele sen binder jag honom i ett träd så får han böka runt. Beundransvärt vad en sån liten gris kan stöka till det....

TACK!! Din hemsida var superbra!!! Förstår nu att han måste kastreras ganska omgående. Har du något hum om vad det kan kosta? Vet att han inte är vaccinerad eller avmaskad. Får väl ta det med veterinären också. Inte bara det här. Fick med en säck med foder men vet inte vad det heter. Ska kolla sen när jag går ut.
Tänkte bygga en hage åt Olsson. Undrar om det går bra med flyttbara plaststolpar o eltråd? Nu får han gå ut i sele sen binder jag honom i ett träd så får han böka runt. Beundransvärt vad en sån liten gris kan stöka till det....

När vi skaffade minigris så hade vi den inne direkt, och fast hon bott i en utehydda med sin mamma så gjorde hon aldrig något inne. Det var bara att bära ut henne regelbundet till en miljö där hon var van att kissa o bajsa, som här halm. Vi hade henne inne rätt länge ca ett halvår, men därefter började hon krångla, tyvärr. Jag borde kastrerat henne, det kanske hade hjälpt, men när hon löpte kissade den förut renliga grisen överallt, även inne, bara för att göra doftspår. Och hon löpte nästan jämt.Det gick inte heller att ha henne ute då, inget kunde stängsla henne, hon smet och kunde vara borta upp till 1 dygn för att leta galt. Det enda som höll henne inne var när hon var i en box i stallet, men såklart, där var hon olycklig. Så nu undrar jag till dig, Gris-Eva, som är expert, var vår gris extremt löpsk? Har erfarenhet av stora samt andra mini- grisar och ingen har haft dessa långvariga brunster, vår var extrem, som en galt, och särskilt intresserad var hon av gummistövlar. Hon uppförde sig som en pilsk hanhund och folk blev rädda för henne.

Så nu undrar jag till dig, Gris-Eva, som är expert, var vår gris extremt löpsk? Har erfarenhet av stora samt andra mini- grisar och ingen har haft dessa långvariga brunster, vår var extrem, som en galt, och särskilt intresserad var hon av gummistövlar. Hon uppförde sig som en pilsk hanhund och folk blev rädda för henne.

Expert var väl att ta i :smirk:, men jag delar gärna med mig av de kunskaper och erfarenheter jag har.:)

En minigrissugga får sin första brunst när de är ca 4-7 månader. En del kan ha en väldigt jobbig brunst och andra märker man det knappt på.
Ofta så rider suggor på varandara under brunsten, och det var det hon gjorde med gummistövlarna. Ensamma suggor kan rida på det dom hittar. Hinkar, stubbar, bildäck, fötöljer och (tyvärr) även människor.
Normalt brunstar suggan var tredje vecka i ca 3-4 dagar.
Hur ofta brunstade din?

En del av våra suggor klättrar gärna på våra ryggar (bara under brunsten) när vi sitter på huk. En annan sugga bara måste få lägga käkarna över våra fötter (utan att bitas). Hon KAN bara inte låta bli.
I sådana här situationer måste man verkligen tala om för grisen att man inte får göra så. Stampa i backen och jaga i väg henne. I bland får man vara lite mer hårdhänt för att de ska förstå vad man menar.
Har suggan en så pass jobbig brunst kan de ofta bli "blockerade"

En "rymmningssäker" hage gör du av ett villastaket/gunnebonät som är förankrad i nederkant med plank så att hon inte kan lyfta på nätet. Innanför har du en eller flera eltrådar som håller henne borta från att försöka lyfta.
Du kan också ha ett plankstaket med eltråd på innsidan, men jag tycker inte att grisen kan se ut lika bra då.
Eltråden är A & O för att hon ska hålla sig inne. Men man kan aldrig lämna garantier. Grisar är väldigt påhittiga och kan även hoppa högt.:D
Lägg in några "ridbara" tillbehör som hon kan "roa" sig med. Bor hon nu ute på "heltid" så bör du skaffa henne en kompis.

Men du pratar om din gris i då-tid. Har du inte henne kvar? :confused:

Hej Eva!
Vi hade staket, svetsat galvat nät, nedgrävt och ström med breda band. Hon gjorde allt för att komma ut och kom också ut. Vi har ju stora marker och ville egentligen ha henne lös, men det gick ju inte eftersom hon, när hon löpte stack. Och då är hagen med nät ca 0,8 ha, ja, där hon kunde gått. Hon löpte och det höll i sig flera veckor för att vara lugnare i en. Vi skulle givetvis kastrerat henne och skaffat kompis. Nej, hon är inte kvar, vi klarade inte av, hon blev som du skrev, blockerad och nästan aggresiv när hon inte fick rida, så efter 4 år avlivade vi henne. Skäms nästan för att erkänna det, men bättre det än att valsa runt hos någon som skaffar gris och ångrar sig sedan. Hur vi fick henne? Det gamla vanliga, en kompis köpte en till sig och tog med en utan att fråga, till mig. Har sett dina grisar på bild och de ser ljuvliga ut!

Hej Eva!
Vi hade staket, svetsat galvat nät, nedgrävt och ström med breda band. Hon gjorde allt för att komma ut och kom också ut. Vi har ju stora marker och ville egentligen ha henne lös, men det gick ju inte eftersom hon, när hon löpte stack. Och då är hagen med nät ca 0,8 ha, ja, där hon kunde gått. Hon löpte och det höll i sig flera veckor för att vara lugnare i en. Vi skulle givetvis kastrerat henne och skaffat kompis. Nej, hon är inte kvar, vi klarade inte av, hon blev som du skrev, blockerad och nästan aggresiv när hon inte fick rida, så efter 4 år avlivade vi henne. Skäms nästan för att erkänna det, men bättre det än att valsa runt hos någon som skaffar gris och ångrar sig sedan. Hur vi fick henne? Det gamla vanliga, en kompis köpte en till sig och tog med en utan att fråga, till mig. Har sett dina grisar på bild och de ser ljuvliga ut!

Jag förstår nu vad du menar. Gud vilket tålarmod du/ni måste ha haft.:eek:
Och jag tycker att det var rätt att ni avlivade henne i stället för att omplacera henne med risk för att hon skulle bli en vandringspokal i stället. Hon led säkert också av att aldrig på känna sig "normal":cry:

Eftersom hon brunstade så pass mycket, så skulle jag nog gissa på att hon antingen hade en tumör på äggstockarna eller hade problem med att producera könshormoner i rätt balans.
Tumörer och hormonproblem brukar dock vara en biverkning av P-piller.
Någon annan som har en teori?

Jag tror du har rätt och det kan ha blivit bättre med en kastrering, men då tänkte inte vi i de banorna, det var ju pojkar man kastrerade. Att vi misstänker detta var ju för att hon , innan hon blev könsmogen, var en alldeles fantastisk fungerande innegris, som följde med oss när vi gick ut, och med oss när vi gick in. På den tiden hade vi också storgris, den gick också lös ute, men på större yta, men den var hon rädd för.

TACK!! Din hemsida var superbra!!! Förstår nu att han måste kastreras ganska omgående. Har du något hum om vad det kan kosta? Vet att han inte är vaccinerad eller avmaskad. Får väl ta det med veterinären också.

Tack så mycket.:)
Priset på kastrering kan variera väldigt mycket beroende om du anlitar en distriktveterinär eller går till en klinik.
Någonstans mellan 300-1500 kr.

En liten varning bara när det gäller vaccinering och avmaskning.
Du bör inte vaccinera OCH avmaska med Ivomec inj. på samma dag. Det kan ge kraftiga reaktioner med svåra kramper. Det måste gå minst 24 timmar emellan sprutorna. Det är inte alltid veterinärerna vet det.

Jag såg i en annons att du sökte ett sällskap till honom.
Se till att han blir kastrerad först.
Om du tar hem en sugga som är äldre än 4 månader (de kan börja brunsta då) så kan hon bli dräktig.
En okastrerad galt blir tidigt fertila. Redan vid 7-8 veckor så kan dom bli pappa.:eek:
Våran galt Esbjörn var 12 veckor när han betäckte första gången. Och ut kom lilla Elin!:angel:

Köp en gris från en seriös uppfödare. Det lönar sig i längden.;)
På SMGS hemsida ser du vilka krav vi har för att få vara registrerade.
www.smgs.se

Kan du tänka dig att ta hand om en omplaceringsgris?
Jag vet några som behöver nya hem.

Lycka till!:banana:

Minnie.

Har du fått tag på någon gris?
Jag har annars två kultingar till salu.
Se min hemsida. http://www.minigrisar.se

Jag ska med SMGS till husdjursmässan i Örebro den 27-28 Okt. (nästa helg) . Kom gärna dit!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 598
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?