Sv: Minigris!!
Minnie...
Nu ska inte du ta åt dig, men jag blir så förbannad på folk som ger bort djur som "roliga presenter"
till folk som inte har ett hum om vad det är för djur man får.
Speciellt då minigrisar som det inte finns någon svensk litteratur att hitta.Andra djur är ju lite lättare att läsa sig till, men är ändå ingen ursäkt att ge bort.
Och jag blir lika arg på uppfödare som säljer minigrisar som presenter utan att ha pratat med den blivande ägaren först.
Det tycker jag är oseriöst.
Det finns otaliga exempel på hur minigrisar blir fel skötta, missuppfattade, omplacerde och t.o.m. avlivade p.g.a detta.
FY PÅ ER ALLA SOM GER BORT LEVANDE VARELSER SOM PRESENTER TILL FOLK SOM INTE VET OM DET.
Nu är det ju inte ditt fel att du råkade få en minigris av dina omdömmeslösa sk. vänner.:smirk:
Självklart så hjälper vi här på buke dig att sköta om och lära dig "grisiska".
Fick du med några papper på grisen, eller vet du vem som är uppfödaren? H*n kanske också kan hjälpa dig på traven.
Det första du ska göra är att begränsa området inne, så att den lär sig att "hitta i hemmet". Låt den inte springa runt i alla rum på en gång.
Ta en kattlåda och häll i t.ex. Toa-Lätt (papperströ till katt och smådjur). Lägg i ev. upptorkade olyckor i lådan så lär den sig att gå dit. Får grisen vara i flera rum så kan det behövas flera lådor.:smirk:
Vad får den för mat och hur mycket? Fick du någon rekommendation?
En fel sammansatt kost är inte bra för något djur.
En hage med en koja behöver du också ha, så att Olsson kan få vara ute och böka mellan varven, annars ryker garanterat korkmattor och tapeter eftersom de har ett stort bökbehov som inte går att stoppa.
Och precis som du säger så behöver han en griskompis om han ska bo ute sen. Minigrisar är otroligt sällskapskrävande och behöver mycket stimulans.
Jag skulle kunna sitta här i timmar och skriva om dessa härliga
, men ofta missuppfattade djur, men det har jag inte tid till.
Det finns en hel del tips och information som man bör veta som nybliven minigrisägare på min hemsida.
www.minigrisar.se
Allt står inte där, men det är i alla fall en liten vägledning.
Sedan ser jag att du bor i Örebro.
Svenska Minigris Sällskapet (SMGS) kommer ev. att vara med på husdjursmässan som är nu i slutet på Oktober.
Det är ett supertillfälle för dig att ställa frågor. Jag kommer också att vara där
.
Du får gärna ringa till mig om du har frågor. Jag hjälper ALLA som har minigrisar så att både gris och människa ska få ett trevligt och harmoniskt liv tillsammans.
Telefonnumret finns på min hemsida.