Limelight

Trådstartare
Jag tror att jag äntligen lyckats få min sambo att förstå att vi bara "måste" skaffa 2st minigrisar ;).
Jag har alltid velat haft minigris, ända sedan 15år tillbaka, har alltid gillat grisar oavsett storlek, jobbade förrut på en grisgård där det var avelsdjur och slaktsvin.

Jag går i tankarna att skaffa mig 2st minigrisar till nästa år möjligen, men funderar på vilka kön man ska ha. Kan man ha 1 sugga och 1 kastrat ihop?. Vill nog ha iaf 1sugga ifall man blir sugen på att ta en kull någon gång.

Bor på landet på egen liten gård så tanken är att när jag är hemma ska de få gå lösa överallt på tomten, även inne. När jag åker och jobbar så får de gå in i en box i stallet då sambon inte vill ha dem inne när vi inte är hemma säger han nu ( kan ju ändra på sig :angel: ).
Ska även ta av en del av hästhagen och göra en egen hage till dem med hus som de kan vara ute i när det är bra väder när man inte är hemma.

Klarar de av att vara ute vintertid? alltså i hagen någon timme sådär eller är de känsliga för kyla?.

Jag bara längtar till och om jag får hem de där underbara varelserna.

Men har förstått att det inte är lätt att hitta seriösa uppfödare :(, vill ha en minigris och ingen full stor nämligen..

Sv: Minigris

Min gamla skola har sina grisar ute året om, med värmelampa i huset bara.
Om man har de inomhus vet jag dock inte hur det blir om man plötsligt tar ut de i kylan. Tror dock att en gris trivs bättre ute där den kan böka än inne i ett hem.

var det minigrisar skolan hade?.

Tror också att grisar trivs bäst i att vara ute och böka, hade tänkt ha mina ute så mycket som möjligt, när de inte är ute kommer de vara inne i en box i stallet med massor av halm. De kommer nog inte komma in i huset mer än på somrarna när de strövar fritt i trädgården och dörren är öppen :)

Jag har en gammal sugga och två kastrater ihop och det går jättebra. De går ute året runt, har delat av hästarnas lösdrift där jag byggt en koja och lite utrymme för fodring och så har de en utgång till en egen hage. Det är väldigt sällan de är ute i hagen på vintern, de ligger mest och sover då. Men de har inga problem att hålla värmen om de har mycket halm att bädda ner sig i. Värmelampa hade jag bara när det var kultingar på G.
Tyvärr så är det bara en av våra grisar som är riktigt social, de andra håller sig gärna på sin kant. Men det är riktigt trevliga djur!!

Okej, tack för svaret :).
Jag ska ha mina ( om och när jag skaffar), både ute och inomhus så tror och nästan vet att de kommer bli översociala ;).
De kommer bli mina bäbisar :D.

*suck*

Nu vill jag ju ha grisar ännu mer..

Det där måste vara den sötaste hemsidan jag nånsin sett!!!

/Lavinia

*knapp*

Jag har rensat i tråden eftersom länkar till egna hemsidor, reklam och annonsering inte är tillåtna inne på forumen.

//lizan, grisälskande moderator

Tjoho:-)

Måste bara berätta. Idag träffade min lilla pålla sina första grisar (vad jag vet iaf). 3 stora jättenyfikna grymtisar (rosa med lite fläckar på) som min likka hästfröken mest verkade fundera på hur hon skulle ta sej in till eller om hon kunde ta med dom hem (eller var det jag som ville ta hem dom??). Iaf bådar det ju gott inför framtiden som häst och grisägare när hästen inte är det minsta rädd för dom, bara nyfiken:-).

/Lavinia, glad:-)

Gud vad kul att din häst gillade de där små grisarna :D.
Hästar kan ju annars vara lite sisådär med själva lukten, hade min häst i ett stall som låg nära en svingård en gång i tiden och det var lite småproblem att gå förbi där ibland, fjantiga hästar ;).

Jag hoppas verkligen att mina hästar kommer gilla grisarna, annars får de helt enkelt lära sig.
Fast jag tror mina hästar vill ha en ko, varje gång jag rider/kör förbi en kohage med massa kor i så försöker de typ klättra över staketet, de blir jätteglada över att se en ko :D.

Japp, det är skönt att veta att hon inte blir rädd. Min förra gillade inte grisar- höll på att dö när hon träffade grannens minigris (fast den såg ut som en sten och kom farande som en kanon när vi kom och grymtade dessutom jätteläskigt- så jag förstår henne).

Hon gillar får och kor också, men grisarna var nog det mest spännande hon träffat hittills:-)

/Lavinia, som träffat en häst som var så rädd för grisar att den inte ens hanterade bilder på grisar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 278
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 538
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar