Mineralsten eller saltsten?

Sv: Mineralsten eller saltsten?

Saltsten! Vissa hästar gillar inte smaken av minerlastenarna, och om man då inte lägger till salt i fodret får den inte i sig allt den behöver. Mineralerna räknar jag ut vad som behövs och tillsätter i maten.

Tycker det är lite läskigt att hästen får i sig mineraler av bara farten när den egentligen bara vill åt saltet.

I övrigt som ovanstående.

Saltsten, så att hästen kan få i sig det salt den vill ha/behöver utan att få ett ojämnt eller t o m för högt intag av mineraler. Föredrar att kontrollera mängden mineraler hästen får i sig :)

Har saltsten i boxen, mängden mineraler räknar jag ut och ger henne i fodret.

Salt kan hästarna (iaf de flesta...) själva reglera intaget av så att de får så mycket de behöver. Det kan de inte med andra mineraler, så de doserar jag alltid i krubban.

Saltsten i boxen. Mineraler får han i maten (Miner grön).
Men han är dålig på att slicka på stenen. Det går inte ens åt 1 saltsten (den lilla) per år...
Äter inte salt i maten, då matvägrar han.:(

vanlig saltsten, hade mineralsten ett kort tag, men hästen ville inte ens smaka på den.

jag har vanlig saltsten i boxen, har testat mineralsten, men föredrar att ge mineralerna i fodret istället.

Jag har en av varje till mina hästar så kan dom välja själva, funkar jättebra och dom använder båda!

Jag har en av varje till mina hästar så kan dom välja själva, funkar jättebra och dom använder båda!

JAg har funderat starkt på det där själv, för min dam tar gärna bägge sorterna, så man kan alltså ha bägge? Isåfall ska min tösa få det så fort hon kommer in efter betet :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 272
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka