Mineralsort!?

G

glittertuss

Jag har funderat lite över Kraffts olika mineraltyper (Blå & Röd).

Hur mycket/hårt ska en häst arbeta för att det ska vara befogat att ge mineral röd?

"Högpresterande" hästar är ju väldigt fritt att tolkas. Någon som har ett lite mer "exakt" svar på detta?!
 
SKIT i vad Krafft säger att de passar för hästar. De har räknat som så att en högpresterande häst är lite hö, mycket havre och sett vad det gör med standarvärden mineralmässigt sett.

Men en högpresterande häst kan lika gärna äta mycket BRA hö och lite kraftfoder och en lågpresterande kan äta lite hö och mycket kraftfoder.

Dessutom skiljer sig mineralvärdena i höet från olika delar av landet.

Så det du ska titta på är tre saker:

1. Höanalysen
2. Behovet av mineraler för aktuell häst
3. Hur den totala foderstaten svarar mot detta.

Då ser du om mineralbehovet är täckt och kvoterna korrekta, eller om du måste lägga på mineralfoder. Måste du lägga på mineralfoder är det bara att börja lusläsa analyser och sen välja det som passar.

Krafft har Röd, Blå, Grön och vit.

Grön är framtaget för avelsston och unghästar på bete t ex. Det få gånger jag måste ge mineraler övht blir det utan undantag grön eller vit som passar (vi har hög Ca/P-kvot i höet häruppe). Men ofta behöver jag inte ge extra mineraler alls. Just nu får ingen av mina mineraler, varken fölis eller valacken. Valacken saknar en gnutta fosfor i foderstaten och får därför fosforbalans. Fölis har mineralbehoven väl täckta och bra kvoter helt utan mineralfoder, hon får behovet från hösilaget och kraft breed.

Men som här, där det år efter år är samma sak på höanalysen - hög Ca/P-kvot och där de flesta fodermedel har hög kvot så blir det till att leta efter mineralfoder med LÅG ca/P-kvot och då passar varken Röd eller Grön (röd ligger HÖGT i Ca/P-kvot).

Men om du bor där höet är fosforrikt och kalkfattigt så kan du till din helt vanliga sporthäst få lägga på miner röd t ex, för det passar bäst.

Så det har INTE med prestation att göra ALLS, det har med behov och foderstat att göra!
 
Okej, tack så mycket!

Eftersom jag själv inte är ngn foderexpert (är ju en hel vetenskap det här! :D) så har jag ofta följt rekommendationer från produkten och/eller min tränare. Har nu faktiskt tänkt analysera min hästs foderstat ordentligt för att se om jag ska göra några ändringar inför tävlingssäsongen!
 
Jag ger kraffts röda mineraler till min häst. Hon går inte hårt arbete.
Detta var de mineraler som passade bäst ihop med den övriga foderstat som jag ger.
:banana:
 
Läs vad de innehåller och välj den hinken som passar bäst. Så du får rätt Ca/P-kvot alltså.
 
Beror på foderstaten i övrigt. Säger om Alexandra...skit i vad Krafft säger...egentligen är det högst märkligt någon överhuvudtaget kan gå ut och säga att: detta ska du ha OM du tränar si eller så med din häst...Allt måste ju än dock utgå från vad för slags värde ens grovfoder har.
 
sk-t i kraffts mineraler. ;)
jag ger mina hästar alger och extrakalk (från Alg-Börje). det är smakligare och dessutom billigare ...
det innehåller dessutom alla vitaminer o mineraler som hästen behöver.
passar särskilt bra för hästar med hudproblem.
 
Joo, kan hålla med om det! Rekommendationer är väl ganska fria att tolkas. De måste ju sättas i relation till vilket annat foder hästen får. Märkligt att i princip all krafft foder är uppdelad i "lågpresterande", "normalpresterande" och "högpresterand"...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp