Mineraller- fri tillgång?

1_2_3

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som har fri tillgång på mineraler?
I box/på lösdrigt/i hagen??

:cool:
 
På sommaren har jag fri tillgång till mina.Annars doserar jag övrig tid på året,dels för väderomslagen och dels för att mitt ena sto har en tendens att leka med allt som står löst på marken.Det jag använder på sommaren är en s.k stel massa som de får slicka på precis som med saltstenen,
 
Nej jag doserar efter vad grovfodret och den övriga foderstaten innehåller i mineralväg.
 
tack för svaren..
Men kan det inte bli så att hästen tar vad den behöver i mineralväg när den har fri tillgång?
Min häst har fri tillgång på hö.. och jag läste någonstans att det är bra om hästen har tillgång till mineraler, just vid höätning? Stämmer eller stämmer inte?
 
Nej det stämmer inte ;)
Som jag skrev innan så är det höets värden och den övriga foderstaten som avgör vilka mineraler man ska tillsätta eller rättare sagt OM det behövs tillsättas mineraler. Därför måste man analysera sitt hö för att veta det.
När man sen räknat på sin foderstat så kanske det visar sig att hästen behöver ha i sig tex 10 g fosfor för att fosforbehovet ska bli täckt. Köper du då en "mineralsten" så innehåller de alla möjliga mineraler och varför tillsätta det när inte hästen har behov av mer än fosfor?
 
jag är också nyfiken på att ha fri tillgång på mineraler.
Är det någon som har ERFARENHET av det? Fungerar/fungerar inte bra?

Varför kan man inte ge blandade mineraler bara för att hästen har brist på fosfor? Är det farligt på något sätt om hästen får i sig mer mineraler än tvunget?
 
Oftast är det så att: hästar äter allt som smakar gott...brist eller inte. så fri tillgång är inte aslltid nödvändigt. egentligen kan man vända lite på det...varför ger de flesta fri tillgång ´på just mineraler och INTE på grovfoder som är deras naturliga mat ?? Hö innehåller mineraler också..samma med kraftfoder...
 
Jag har läst lite olika litteratur om utfodring av häst, och jag har bland annat förstått att man inte kan lita till 100% på sin foderstat utan man måste tänka själv också.
Till exempel kan en häst vara väldigt svårfödd och därför behöva mer mat än andra av samma typ och vikt.

Men andra saker som gör foderstater lite komplicerade är när man, som i mitt fall, bor någonstans där temperaturerna skiftar väldigt mycket.

Ska verkligen min häst behöva äta lika mycket när det är +5C som när det är -30C bara för att foderstaten, med mineraler och allt, ska stämma?

Jag har uppskattat differentialen mellan dessa två olika temperaturer till ca 3-5kg hö/dag, vilket gör en avsevärd skillnad i foderstat gällande övriga medel.

Det vore väldigt praktiskt om fri tillgång till mineraler skulle gå att genomföra just för att hästen själv känner av hur mycket mineraler den är sugen på (behöver) och jag då skulle slippa räkna om foderstaten dag för dag beroende på temperatur.
 
Jo alla som läst på lite om foder och har räknat foderstater i ett par år vet med alla säkerhet att hästar inte har samma behov även om de är av samma ras, väger lika mycket och tränas lika hårt.
Man ser, känner och lär sig rätt snabt vad sin häst har för mj behov både när det e kallt och när det e varmt.
(Fast har hästen bara tillräckligt med grovfoder alltid och kanske e hjälpt med ev. ett täcke när det e jätte kallt så ökar inte energibehovet nämnvärt.)
Vet man bara vad hästen har för mj behov så e det lätt att räkna ut vad hästen på ett ungefär har för mineralbehov också.
mvh maria
 
Jovisst kan man "jämna ut" energibehovet med hjälp av täcke, men jag föredrar att ge hästen mer hö.

Frågan gällde egentligen inte vad hästen har för behov, även om det ligger till grund.

Frågan är om hästen tillgodogör sig mineralerna den behöver vid fri tillgång. dvs. funkar det?

Ex. hästen behöver inte något annat tillskott utöver just mineraler. Det känns lite fjompigt att endast ge ett litet mått mineraler varje dag, kan man inte istället ge fri tillgång så tar den vad den behöver?
 
Jovisst kan man "jämna ut" energibehovet med hjälp av täcke, men jag föredrar att ge hästen mer hö.
Men det behöver man ju inte om man redan ger tillräckligt med hö. Man kan ju tex ha fri tillgång om man har bra smrp/mj kvot sitt grovfoder och inte allför högt mj värde, sen hålla koll på hur många kg hästen äter/ dag och räkna ut hur många mj det blir. Blir det för lite mj så e det ju bara till att lägga till lite kraftfoder. På så sätt behöver du ju inte räkna om foderstaterna var o varannan dag.

Jag tror inte hästen tar vad den behöver.(läs även Myntas svar) och sen e det ju viktigt att hålla koll på så att inte tex fosforhalten överstiger kalciumhalten. Gör den det så kan inte hästen ta upp kalciumet i foderstaten. Då e det viktigt att man tillför rätt sorts minerler för att rätta till detta.
 
inte för att det har med ämnet att göra, men tror du verkligen att hästen gör av med lika mycket energi när det är -20C ute som när det är nära nollgradigt?
Jag vågar inte påstå att jag sitter inne med den universiella sanningen här, men min häst har i vinter tills helt nyligen stått på en väldigt fast och kontrollerad foderstat och då har det gått åt 11kg hö dagligen vid -15C.
Men så fort temperaturen närmar sig noll lämnar hon hö i boxen, förmodligen även ute i hagen. Skulle tro att hon lämnat ca 1-2kg. Ska man förklara det med sinnesstörning? Vårkänslor?
kan tilläggas att jag utan problem kunnat öka högivan när det varit -15 och nedåt eftersom hon formligen slukat höet.
 
Som sagt det e nog från häst till häst och var man bor. Våra hästars energibehov ändrar sig inte särskilt mycket pga av att temperaturen sjunker eller stiger. Det märker man tydligt när man tex tränar och tävlar. Våra hästar beter sig lika dant fast de står på samma foderstat oavsett väder.
Bara för att temperaturen stiger så minskar man ju inte på grovfodret om inte hästen väljer det själv som din gör. Hästen har ju fortfarande ett visst tuggbehov som ska uppfyllas. Jag har en häst som behöver minst 9 kg hö och med vårt ensilage med en ts halt på 55 så blir det minst 13,5 kg oavsett om det är 10 + eller 20 minus.
Våra hästar ratar aldrig grovfodret oavsett om temperaturerna stiger 20 grader. Däremot ratar de grovfodret om man släpper ut dem i sommarhagarna där det e gräs så det är nog väldigt olika från häst till häst.
 
som sagt; är det någon som har fri tillgång eller har erfarenhet av andra som har det?
 
Jag har haft (till för ca 1 år sedan) fri tillgång på mineraler i boxen till min häst och på sommaren även ute på betet.
Det har funkat jätte bra!
Anledningen till att jag inte har det nu är att jag står i ett annat stall med fler hästar och ibland vet jag att min box har blivit "lånad" och jag vill inte att någon annan häst ska äta upp min hästs mineraler och den andra anledningen är att jag har ingen möjlighet att förvara mineraler på något ställe (köper eget kraftfoder och har väldigt begränsad plats) och den tredje anledningen är att jag vet inte var jag kan få tag i en lämplig mineralkrubba.

Man ska inte ha fritillgång till hästar under 5år för skelettet växer och om dom får i sig fel mängd/balans kan det bla bli onormal benbildning och även andra skelett och led problem...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
1 104
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp