mineralhokus-pokus?

Hur framställer man mineraler syntetiskt? Finns det syntetiska stensorter också, typ granit?!
 
Vänta bara då man börjar transportera hem sten från planeten mars och ska sälja det som rymdmineral, galaxmineral och planetmineral. Självfallet så är det olika kvoter också, otroligt bra för hästar, speciellt för skelettet tack vare den unika mineralblandning som endast finns på planeten mars :rofl: :rofl: :rofl:
 
Om jag ska vara helt ärlig så fattar jag inte vad det är som är så roligt :confused:
det finns syntetiskt framkallade mediciner samma som natur mediciner...och vad är det som säger att ett djur inte kan ta upp t ex zink bättre fån en grönsak eller ört mot ur en zinkgruva :confused:...Typ...

Jag köpte mineraler från homeopathuset en gång i tiden(vet inte eg varför jag slutade) men så fina som hästarna blev, det var förunderligt....

Jag vet inte riktigt vad han menar med det han säger, men att man kan få samma ämne ur olika saker vet jag och upptagligheten av ämnet måste ju vara mer eller mindre lättare...
Vill jag ha ett lättupptagligt zink så BÖR ju det vara lättare att få det ur t ex ostron, än ur en gruva fullt med sten.... :confused:....eller???
 
Jamen, om zinket kommer ur en gruva är det väl knappast syntetiskt ???
 
Nej ,m en det var det jag skrev att jag inte fattade riktigt vad han menade med det, fast jag vet ju att upptagligheten av olika mineraler (samma mineraler)som kommer ur olika baser är olika....hmmm, fattar JAG vad jag skrev eller :confused:
om det är så han menar......
Jag menar att tex ångkokt musli typ är lättare att tillgosogöra sig, eller stöpt korn...men krossat berg är ju inte så himla varken enkelt eller förmodligen gott(vilket syns i de flesta krubborna)

han har nog formulerat sig lite underligt :crazy:det håller jag med om...
 
han har nog formulerat sig lite underligt :crazy:det håller jag med om...
Nej du, ha vill SÄLJA på just ordet NATURLIGT

Men om det nu gick att göra syntetiskt Ca tex, varför i hela friden förstöra våra kalkrika berg här i Sverige :confused: Borde man då inte bygga en fabrik och göra Ca istället. Vi skulle ju på så sätt bevara vår natur....För att inte tala om alla andra mineralgruvor,
 
Om man nu antar att han med "syntetiska mineraler" menar vanliga oorganiska mineralsalter så är påståendet att det skulle bildas toxiska produkter rent nys. Ang upptag kontra överdosering: ett exempel, visst vet man att organiskt bundet selen tas upp lättare men här är det så att oorganiskt selen tas upp sämre vid höga doser medans organiskt bundet selen tas upp bra även vid mycket höga doser dvs ger högre risk för förgiftning.
PL
 
Men om jag får stjäla lite tråd och uppmärksamhet en stund, måste jag undra kring det här han skriver om vikten av att ge sin häst mineraltillskott pga våra utarmade jordar.
Om man räknar på sitt hö och har såpass mycket av de mineraler som man fått analyserade (Ca, P, Mg) att man faktiskt inte behöver ge nåt tillskott för att hästen ska få sina behov tillfredsställda, hur tusan ska man veta om alla andra sjuhundratretton mineraler som hästen behöver, finns tillräckligt? För våra jordar borde ju rimligen vara fattiga på fler mineraler än kalcium, fosfor och magnesium ;) :confused:

Jag har läst att nyare forskning visar på att det ofta finns ett stort överskott på zink i svenska marker och att våra hästar ofta får kopparbrist.

Ska man kanske tillskottsfodra med mineraler (och vilka då??) även om de 3 mineralerna man fått analys på täcker behovet?

Jag funderar en massa på detta speciellt eftersom jag har en häst med ej så god hovvkvalitet och jag har läst här och var om flera mineraler som är viktiga för hovarna, tänk om min häst pga mineralfattiga marker har brist på någon mineral och därför har lite sämre hovkvalitet (eller nån brist som påverkar ngt annat hos henne) än hon skulle haft om hon levt för säg 50 år sedan?

Och ett litet sidospår, kan man överhuvudtaget påverka sitt bete/höfält för att få det mer mineralrikt *mkt okunnig på sånt*? Jag gissar att man kan så in flera olika sorters gräs och få fler örter naturligt men det påverkar ju knappast mineralerna?

himla intressant det här! :)
 
Hur framställer man vitaminer syntetiskt? Eller socker, så som sorbitol, aspartam?
syntetiskt vs naturligt
Det görs syntetiska kvinnliga hormoner, P-piller.
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna framställa syntetiska mineraler? Självklart finns det men man pratar mer om syntetiska vitaminer. Tror ni verkligen att de mineraltabletterna som säljs i ex apoteket ,är äkta mineraler från naturen????
Som ni kanske märker så är jag inne på det naturliga alternativen, jag har, enligt mig själv, inte mått dåligt av att ändra vitaminer och mineraler till naturliga alternativ .
Måste bara lägga till... Det är inte Eddy som har skrivit artikeln så det är inte han som har formulerat sig "konstigt"...
 
Syntetiska vitaminer är aminosyror som framställs på kemisk väg.
Citat ur texten du hänvisade till.

MINERALER är ju "sten", det går inte att framställa med aminosyror (proteiner).
 
men mineraler finns i annat än sten, så varför använda sten då det finns mer lättlösliga mineraler??
 
Tror ni verkligen att de mineraltabletterna som säljs i ex apoteket ,är äkta mineraler från naturen????

jag jag skulle tro att det är grundämnet Kalcium i kalciumtabletterna jag äter.. jag tror inte att de har trollat fram kalciumet från vakuum utan jag tror att de har tagit det från moder jord.. förvisso är det förädlat och modifierat i ett labb men råvarorna kommer från jorden.. eller trollar man fram den ur vakuum?
 
Du får ursäkta om jag är trög :crazy:, men det finns väl OLIKA källor att få mineralerna ur :confused:
Man behöver väl inte bryta sten för att få i sig kalcium t ex, man behöver väl inte gå in i järn el koppargruvor för att få i sig dessa, det kanske räcker med att käka persilja för att få i sig järn....det är så jag menar...vad eddy menar har jag ingen aning om, mer än att det finns ju vissa förädlingsmetoder som inte kanske är så naturliga
ALLT är ju naturligt ifrån begynnelsen, sen förädlas ju olika saker på olika sätt.......
 
[/quote] MINERALER är ju "sten", det går inte att framställa med aminosyror (proteiner).


[/quote]

Därav smeknamnet "grusmineraler"? ;)
/M
 
Sammanfattningsvis kan vi alltså konstatera att, alla mineraler är naturliga:
Oorganiska mineraler är bergarter (ej är bundna till kol)
Organiska mineraler är växter (bundna till kol)

Våra jordar innehåller oorganiska mineraler som växterna tar upp och omvandlar till organiska mineraler.

Har sett att man talar om biotillgänglighet, kroppens förmåga att tillgodogöra sig ett näringsämne, i sammanhang som dessa. Är det någon som vet om det presenteras på mineralsäckarna/burkarna för häst?
Jag har sett att biofarm skriver att deras produkter har en "mycket bra biotillgänglighet", men frågan är vad är "bra"? "Bra" jämfört med vadå? Jämfört med liknande produkter på marknaden eller "bara" bra i deras ögon...
/M
 
Jag frågade om detta för ungefär en vecka sedan och fick svaret att det sker jonbyten mellan växt och mark. Det hjälpte inte mig, med det kanske gör dig klokare. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
846
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
437
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
923
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp