Mineralfunderingar.

majola

Trådstartare
Jag har funderat på en sak (utan att bli klokare).

Det heter ju att om vallfodret är rikt på makromineraler, så kan man anta att det också innehåller tillräckliga mängder mikromineraler, och om det är fattigt på makromineraler så är det sannolikt också fattigt på mikromineraler.

Men nu ser man ju ofta att foderstater "behöver" enskilda mineraler såsom t ex fosforbalans, kalk, och biomag för att komma i balans. Hur blir det då? Om vallfodret är rikt på kalk med fattigt på fosfor, hur bör det då se ut med mikromineralerna? Finns det några generella riktlinjer om hur olika mineraler förekommer med varandra?
 
Men det är ju massor med folk på forumet som ger kalk, fosforbalans och biomag, och inte bara för att rätta till skeva kvoter. Funderar ni inte på detta?
 
Om det inte finns mikro och makromineraler i jorden så blir det väl svår med ett jonbyte mellan växt/mark :idea:
 
För att hävda att du bara vill hästarnas bästa är du synnerligen omedelsam. Tur att jag inte har det här problemet med mitt hö just nu.

Jag går och funderar lite på de germaniska språkens utveckling så länge, så kan du fundera på om du bara vill retas eller kan tänka dig att förklara så att en lekman begriper.

Hej så länge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 226
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Hjälp! Jag vänder och vrider på detta och hittar inte rätt. Jag har ett sto som blev drabbad av fotosensibilitet sommaren 2014. Efter...
Svar
11
· Visningar
2 471
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp