Mineralfoder till känslig mage

Sv: Mineralfoder till känslig mage

har du provat flytande mineraler?
Jag har använt Selenavite E nu då jag blev rekommenderad av min vet. att ta bort all form av pellets och "grusmineraler" etc. på min maghäst.
Kostar runt 650kr för 5liter flytande. Räcker ju länge har jag märkt.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Jag köper zink- och koppartillskott via internet från England eller USA. Ett par kilo räcker flera år till en häst så det blir inte så dyrt. Köper du från England så slipper du tullavgifter.

Det är klart en möjlighet, tack för tipset, men jag tänkte börja med saker jag kan få tag i på hemmaplan medans jag försöker få en bild av vad lilla fröken kan och inte kan äta (och jag vill helst inte köpa nåt som ska räcka i flera år förrän jag vet att hon tål det). Sen finns det väl nån sort koppartillskott man kan köpa i sverige också, jag vill bara inte introducera mer än en nyhet åt gången, så jag iallafall vet vad det är hon reagerar på sen när de bruna istapparna i svansen är tillbaka :crazy:. Därför hoppas jag kunna hitta någon sorts hyfsat heltäckande mineralfoder som hon faktiskt tål, så jag sedan kan ha det som grund när jag fortsätter med nya tillskott för att hitta nåt optimalt.

(Tänk så mycket enklare livet var utan analys på mikromineralerna, bara att hålla koll på Ca/P kvoten och selenen och så slänga till dem en skopa miner "för säkerhets skull" :angel:)
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Jag har inte provat nåt än, mer än att ta bort mineralerna, så jag har ingen aning om vad det är med dem hon inte tål. Flytande mineraler konkurrerar doch med balansmineralen om förstaplatsen på "att prova"-listan. Det enda jag känner mig tveksam till är att de jag sett verkar vara baserade på sirap el dyl, och damen verkar inte klara betfor särskillt bra, men det kanske bara är jag som är överdrivet pjoskig. Tack för tipset.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Alltså om hästen inte är rejält fångaktig så skulle jag inte oroa mig, det är väldigt lite man behvöer ge, för fullstor häst så är det bara 50-60ml per dag har jag för mig, mindre än en dl iallafall.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Nej fång är jag inte orolig för, utan bara om sirap/melass skulle verka lösgörande, eftersom hon haft tendens att bli lös av betfor, även i ganska små mängder (fast det kan ju iofs ha blivit bättre nu när hon inte får miner längre).
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Melass är laxerande och är de känsliga så räcker så lite som några gram/dag. Har en som får diarré även av mineralfoder i daglig tillförsel. Har hittat grusmineraler från Wiromin som inte har massa tillsatt vete, socker, melass, ris osv. Deras proffsmineraler har bara lucern som bärare.

Men trots att de är helt "rena" så får han lös magen om jag tillför dagligen så han får nu fri tillgång och han sköter intaget helt själv och slipper få lös mage pga mineraltillförseln. Han har haft så nu i i några månader och äter av dem när han själv känner att han behöver.

Han reagerar lika dant på färdigfoder med tillsatt mineral/vitaminer med eller utan melass.
 
Senast ändrad:
Sv: Mineralfoder till känslig mage

KL

Om någon skulle undra hur det gått så funkar faktiskt min lilla fröken på balansmineralen, så nu har hon äntligen en balanserad foderstat som inte resulterar i bruna istappar i svansen. Däremot funkade inte flytande mineraler (som jag testade i väntan på att de skulle få hem balansmineral) öht, räckte med ca 1/2 tesked per dygn för att det skulle märkas på magen (och hon hade behövt ca 1/2 dl).

Dock, så när jag nu börjat gå och grubbla över mikromineraler så kom jag in på funderingar om vad dricksvatnet egentligen innehåller. Jag vet att jag fått höra att man inte ska dricka varmvatten ur kranen, för det kan innehålla så mycket kopparutfällningar från rören så det blir skadligt. Hur mycket kopparutfällningar blir det då i kallvattnet? Har även hört en gammal gubbe berätta att kopparbrist hos får kan du bota genom att slänga en femöring i brunnen, så räcker det i sådär 50 år framöver, så en viss skillnad borde väl även kopparledningar kunna göra?
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

KL
Har även hört en gammal gubbe berätta att kopparbrist hos får kan du bota genom att slänga en femöring i brunnen, så räcker det i sådär 50 år framöver, så en viss skillnad borde väl även kopparledningar kunna göra?
Förr la de ett kopparmynt i vattenhinken till djuren för att motverka brist. Kopparledningar kan ju göra att det blir för mycket koppar i vattnet som du skriver. Brist hos häst verkar vara ovanligt, men de som har brist blir bleka i pälsen (melaninet försvinner) eller gulaktiga, beroende på ursprungsfärg. Har haft get med kopparbrist (de får lättare brist) så jag har skickat in analys på höet på just koppar förra året och mycket riktigt fanns endast lite koppar i mitt hö (2,6 mg). Därför köpte jag koppar/järn på Granngården (enda jag fick tag på) och gav både get och hästar.

Jag tror inte att det är så vanligt med varken kopparbrist eller kopparförgiftning faktiskt.

Föjer din tråd då jag själv har en 8 månaders fölunge med "orolig mage" bubblig, pruttig, lite lös i magen ibland men pigg och glad och bra i hull. Men har inte lyckats komma på varför magen aldrig är riktigt 100.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp