Mineralfoder till känslig mage

Derring-Do

Trådstartare
Har ett föl (okej, åring nu) som blir lös i magen av mineralfodret (krafft miner grön, pellets). Iofs skönt att ha hittat en anledning, men sedan kommer ju fler frågor.

Först och främs, är det fler som har erfarenhet av detta (lät på en veterinär jag pratat med som att det inte var helt ovanligt)? Har hästarna i så fall funkat bättre på något annat mineralfoder? Eller kanske någon form av mineralberikat färdigfoder?

Och den andra stora frågan, vad riskerar hästen att få brist på? Hon verkar klara ren kalk, och E-vitamin/selen-preparat, och har tillgång till mineralberikad saltsten, men hur långt räcker det? Att det rör sig om en unghäst gör mig ännu mindre benägen att chansa.

Både hö och spannmål är analyserat, men bara för de vanliga makromineralerna (Ca, P, Mg, K), och att försöka kartlägga förekomsten av alla olika mikromineraler känns som det skulle kosta mer än det smakar. Jag vet att markerna är extremt selenfattiga, och jag vet att tidigare brukare var av den skolan att de gödslade med kväve, eller om man hade tur N-P-K, vilket får mig att misstänka att det kan vara ont även om andra mikromineraler. Därför har jag alltid gett ett komplett mineralfoder för att täcka upp eventuella brister (och på sikt även förbättra mineralbalansen i marken, eftersom vi använder stallgödseln).
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Vad jag förstått så räcker det att ha koll på kalcium/fosfor-kvoten och selen, och det bör du klara dig på selentillskott, och i vår e-vitamin, om kalcium/fosfor-kvoten är ok. Finns ju egentligen ingen anledning att ge extra mineraler som hästen inte behöver.
/U
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Jo, kalcium och fosfor har jag koll på att hon får vad hon ska, och även magnesium och kalium eftersom det också finns med i grovfoderanalysen, men finns det verkligen inte någon risk att hästen får brist på något annat? Jag vet som sagt att markerna häromkring är extremt selenfattiga (och ger därför tillskott), men har ingen aning om hur det är med övriga mikromineraler, och har dessutom anledning att tro att de kan ha utarmats pga felaktig gödsling. Därför undrar jag om det är andra spårämnen som ligger "i riskzonen" för brister? (Har t ex för mig att jag läst något om kopparbrist, men minns inte vad eller var.)
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

finns det verkligen inte någon risk att hästen får brist på något annat?

Tyvärr är det så att de största mineralunderskotten (i % räknat) och obalanserna brukar finnas bland mikromineralerna. Man bör därför alltid analysera sitt grovfoder även för de viktigaste mikromineralerna, järn, zink, koppar och mangan.

Selen och jod brukar man inte analysera men grovfodret innehåller vanligtvis så låga halter att man bör tillsätta hela hästens behov av dessa mineraler.

Generellt sett kan man säga att järn och mangan vanligtvis finns i överflöd medan det alltid är brist på zink och koppar i ett grovfoder.

Om du läser analysgarantin för MINER Grön så ser du att man har tillsatt angivna mängder av koppar och selen. De har även tillsatt små mängder av jod, järn, kobolt, mangan och zink.

Problemet är att mängden tillsatt koppar och zink är helt otillräckliga och järn och mangan behöver nästan aldrig tillsättas. Överskott av järn och mangan i foderstaten försämrar upptagningen av zink. Zink påverkar i sin tur upptagningen av koppar så mikromineralerna Fe, Mn, Zn och Cu måste vara i balans i foderstaten för att undvika att en brist av något av dessa mineraler uppkommer.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Har en unghäst (4,5 år) med känslig mage, men hon fungerar bra på Vitafor Balansmineral från Kvarnbyfoder.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

hur mycket koppar och zink behövs för att täcka hästens behov?
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Då var jag inte helt ute och cyklade om kopparbristen då :).

Jag har hittat ett företag som analycerar Fe, Mn, Zn och Cu till ett rimligt pris och ska skicka in ett prov. Du råkar inte ha siffror på vilka värden man bör ligga på (för en växande häst)? Och hur stor överufodringar som kan accepteras utan att upptaget av andra mineraler försämras? (Finns det kvoter som för Ca/P?) Jag har nämligen (i ett annat sammanhang) upptäckt att den bok jag tidigare gått efter a) inte innehåller de senaste rekomendationerna och b) inte är helt klar med hur man ska räkna ut mineralbehoven utifrån deras siffror.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Tack, jag hade precis tänkt fråga om någon hade erfarenhet av balansmineralen, eftersom den såg bra ut "på pappret". Får din häst problem av andra mineralfoder, eller har den bara känslig mage i allmänhet som stabiliseras av balansmineralen?
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Enligt utfodringrekommendationer för häst!

Koppar 20-25 mg / 100 kg häst till högdräktiga, digivande, växande och arbetande hästar, hälften till hästar på underhållsfoderstat.

Zink 80-100 mg / 100 kg häst till högdräktiga, digivande, växande och arbetande hästar, hälften till hästar på underhållsfoderstat.

KER anger till växande hästar 30 mg koppar / 100 kg och 90 mg zink / 100 kg. Detta gäller per 100 kg beräknad vuxenvikt!

Förhållandet mellan zink och koppar ska vara 3, (zink/koppar), enligt olika litteratur!
 
Senast ändrad:
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Min åring får 160 mg koppar och 480 mg zink genom sitt mineralfoder, varav en tredjedel är i kelatform! (160 gram Vitafor Power)

Har inte analyserat grovfodret angående mikromineraler!

Tittade i den norska fortabellen och de angav 8,4 mg koppar och 37 mg zink i lucern, det kan man nog använda som ungefärliga värden för lucern. Min åring äter ca 1,5 kg lucern, så det blir lite koppar och zink till där!

För några år sedan gjorde jag grovfoderanalys med mikromineralerna också, ska leta på den och titta var det låg på då!

Många mineralfodertillverkare är dåliga på att deklarera alla mikromineraler, ofta anger de bara selen och koppar, skriver sedan att de övriga är tillsatta, men inga mängder!
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Du råkar inte ha siffror på vilka värden man bör ligga på (för en växande häst)? Och hur stor överufodringar som kan accepteras utan att upptaget av andra mineraler försämras?

Gå efter NRC:s rekommendationer. Du hittar uppgifter här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Gå in under fliken ”Animal specification” och välj ”growing horses” och ange ålder och förväntad slutlig vikt för din unghäst. Sen går du in under fliken ”Other nutrients”.

Enligt NRC 2007 bör man inte ge mer koppar än 250 mg/kg foder och inte mer zink än 500 mg/kg foder.


Finns det kvoter som för Ca/P?)

Ja det finns kvoter som man bör följa eftersom ett överskott av ett av mineralerna förtrycker upptagningen av ett annat. Kvoten Mn : Zn bör vara nära 1 och kvoten Zn : Cu mellan 3 – 4 (hellre 3 än 4).
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Hon har varit lös till och från sedan jag köpte henne när hon var 15 månader. Hösilage går absolut inte, har provat en massa olika. Hö har varit bäst, men även då har hon varit lös/spruttig/fisig i perioder. Har provat alla möjliga preparat med probiotika, tagit bort allt utom hö osv men inget har riktigt fungerat. I början av november provade vi GNF. Först fick vi inte i henne mer än halva dosen, men efter ett par - tre veckor fick hon i sig full dos och efter några dagar var hon bra. Då började vi introducera Balansmineral försiktigt så vi kom upp i 400g/dag. Hon höll sig bra i magen och vi började fasa ut GNF efter ett tag och nu har hon hållt sig helt bra i magen i över en månad. Det är nog rekord för henne.

Det kan ju vara så att vi äntligen hittade ett preparat som fungerade (GNF) så att magen kom i balans och att hon skulle tåla ett annat mineralfoder nu, men det känns som om Balansmineralen ändå är bra för hennes mage som är känslig i allmänhet.

Om du vill veta så har jag ingredienserna, de står på säcken men jag har inte hittat dem på nätet.

Linfrökaka
Omelasserad betfibrer
Sojafibrer
Vetekli
Fermenterad jäst
Koksalt
Kalciumkarbonat
Betmelass
Magnesiumfosfat
Magnesiumsalt
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Tack för länken, har lagt till den bland mina favoriter :).

Tyvärr stämmer ju inte de olika siffrorna överen. Om nu pållen är 8 månader med en förväntad vuxenvikt på 500kg, nu runt 250kg så blir det:
Enligt NRC: 64mg Cu/dag och 205mg Zn/dag
Enligt KER: 150mg Cu/dag och 450mg Zn/dag
Enligt SLU: 125mg Cu/dag och 500mg Zn/dag (förutsatt att de avser beräknad vuxenvikt)
alternativt 63mg Cu/dag och 225mg Zn/dag (förutsatt att de avser aktuell vikt)

Så finns det någon anledning till skillnaderna? Tycker det verkar som NRC räknar på aktuell vikt men KER på vuxenvikt? Eller är något en miniminorm och det andra en rekommendation? Eller har man helt enkelt inte bättre koll på växande hästar så osäkerheten i siffrorna ligger på >50%?
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Så finns det någon anledning till skillnaderna?

Nej, det finns ingen rimlig anledning till sådana avvikelser.

NRC har gått igenom och utvärderat ett stort antal studier av hästars kopparbehov. Man har därvid kommit fram till rekommendationen 0,20 mg Cu/kg BW för vuxna hästars underhållsbehov och 0,25 mg Cu/kg BW för växande unghästar. 64 mg Cu för ett 8 månaders föl med vuxenvikten 500 kg verkar högst rimligt.

Jag skulle tro att du i övriga fall har räknat på vuxenvikt när du istället borde ha räknat på hästens aktuella vikt.

NRC:s rekommendationer är i princip minimivärden. Du kan utan vidare ge 50% mer mineraler om du vill (dock inte järn).
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Har fått analyssvaren nu och börjat räkna, och balansmineralen funkar bra så när som på två punkter:

- Grovfodret innehåller enligt analysen 35mg Zn/kg ts och <5,3mg Cu/kg ts (dvs kvoten Zn/Cu blir över 6) och balansmineralen har kvoten 4 (och i princip alla andra mineraler som jag hittar värden på zink och koppar ligger på eller över 4), vilket gör det omöjligt att få ner kvoten mellan 3 o 4. Så hur farligt är det med en kvot på 5-6 (när kopparbehovet är uppfyllt)?

- Balansmineralen innehåller för lite jod, om man inte räknar med något innehåll från fodret. Nu har jag förstått att det finns mer jod i marken (och då även i fodret) vid kusten, men hur nära är kustnära? Vi har ca 2 mil fågelvägen, men jag har ingen aning om huruvida det är att betrakta som nära. Finns det annars några bra jod-källor, eller kan man komplettera med några gram jodberikat bordssalt?
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Vad jag kan se är kvoten mellan Zink/Koppar i Balansmineralen 3, liksom i de övriga Vitaformineralerna!

Hörde av någon äldre "hästgubbe" när det gäller jod att man kan ställa utspädd jodopax någonstans i stallet och sedan fylla på när färgen minskar. Det ska avdunstas jod i luften som hästarna kan andas in! Har ingen aning om det fungerar!

Jodsalt fungerar nog alldeles utmärkt!
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

balansmineralen har kvoten 4 (och i princip alla andra mineraler som jag hittar värden på zink och koppar ligger på eller över 4), vilket gör det omöjligt att få ner kvoten mellan 3 o 4.

Jag köper zink- och koppartillskott via internet från England eller USA. Ett par kilo räcker flera år till en häst så det blir inte så dyrt. Köper du från England så slipper du tullavgifter.

- Balansmineralen innehåller för lite jod, om man inte räknar med något innehåll från fodret. Nu har jag förstått att det finns mer jod i marken (och då även i fodret) vid kusten, men hur nära är kustnära? Vi har ca 2 mil fågelvägen, men jag har ingen aning om huruvida det är att betrakta som nära. Finns det annars några bra jod-källor, eller kan man komplettera med några gram jodberikat bordssalt?

Jodsalt går alldeles utmärkt att ge i fodret. Det gör jag.
 
Sv: Mineralfoder till känslig mage

Jag använder också balansmineral från kvarnbyfoder och är väldigt nöjd! Min gamle herre har en allmänt känslig mage och kommer antagligen alltid att ha, men balansmineralerna stabiliserar upp hans mage riktigt bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp