Sputnick

Trådstartare
Vad ger ni era hästar för mineraler?

Till min häst ger jag hösilage,krafft ,morrötter +foderjäst och sen har de en mineral hink i hagen. Behöver jag ge henne något mera?

Sv: Mineraler

jag ger min;

betfor
havre
biovitim; miniral och vitamin- blandning (allt i ett, funkar prima ;))
ensilage/hösilage

sen får han morötter ibland ;)

Vilken typ av mineraler som passar bäst beror på vad grovfodret innehåller. (så att kvoterna stämmer och behovet är fyllt) Det varierar ibland en hel del från år till år och då får man anpassa mineralerna efter det.

Vad ger ni era hästar för mineraler?

Till min häst ger jag hösilage,krafft ,morrötter +foderjäst och sen har de en mineral hink i hagen. Behöver jag ge henne något mera?

Du behöver en analys på ditt hösilage innan det går att säga vad hästen behöver. I en del fall klarar sig hästen fint på enbart grovfoder, ibland behövs tilllskott av kraftfoder och eventuellt mineraler.

De veterinärer jag frågat har dessutom hävdat att hästar inte kan reglera sitt mineralintag själva genom att ha fri tillgång till mineralhink (som de kan med salt), utan att de faktiskt bör få en uträknad mängd mineraler, om det är så att de behöver extra mineraler utöver det som finns i fodret.

Du ger ju ett färdigfoder, Krafft (vilken sort?), och där är det tillsatt mineraler beräknat på ett "idealhö", vilket ju inte nödvändigtvis behöver stämma med värdena på ditt hösilage. Men i princip får alltså din häst mineraler tillsatt i sitt foder redan.

Min häst äter hösilage, havre och Krafft Miner grön, som var den mineralsort som passade bäst med tanke på mineralinnehållet i vårt hösilage. Vissa vintrar har han även fått betfor. Saltsten har han i boxen.

Det enda man normal måste komplettera med är Selen även om man har ett bra hö. Har man inplastad hö/hösilage så bör man komlettera med lite vitaminer som minskar när det plastas. Har för mig att det är A, D och E.

Jag håller med Roheryn. All forskning hittills visar just vad veterinärerna påstått, det finns artiklar på hippocampus osv om detta.

Vi ger enbart fosforbalans och tokosel i år. Det räcker enligt analyserna, kalk är det redan höga värden av. Oljan innehåller dessutom e-vit.

Snälla, vill nån svara på detta: är kalk samma som kalcium? Alltså om det står att ett foder innehåller kalk, fosfor, magnesium osv. Betyder det kalcium, fosfor... då?

Snälla, vill nån svara på detta: är kalk samma som kalcium? Alltså om det står att ett foder innehåller kalk, fosfor, magnesium osv. Betyder det kalcium, fosfor... då?

"Kalk" kan faktiskt betyda lite olika saker. Det är en beteckning på den kemiska föreningen kalciumkarbonat, eller på bergarten kalksten (som till största delen består av kalciumkarbonat). Även de kemiska föreningarna kalciumoxid och kalciumhydroxid kallas för kalk, nämligen "bränd kalk" respektive "släckt kalk".

Köper du en säck med trädgårdskalk så består den huvudsakligen av kalciumkarbonat, och det är också den sortens "kalk" som finns i foder, och visst kan man säga att det är "samma sak" som kalcium. Dock får du vid en foderanalys veta mängden kalcium, och det är den mängden som är viktig och skall jämföras med hästens dagliga behov, och även den man använder om man vill räkna ut Ca/P-kvoten.

Tack för svaret! Det är så att jag ska köpa ett mineralfoder och på hinken (Eclipse biofarmabs biomineral) så står det hur mycket kalk, fosfor osv det innehåller. Betyder det att det inte finns kalcium i utan man måste köpa nåt extra kalciumtillskott?

Nej, det finns i allra högsta grad kalcium i kalk, det heter ju kalciumkarbonat, och är alltså en kemisk förening där kalcium ingår. Det jag försökte säga är att det bör framgå av analysen hur mycket kalcium som ingår, eftersom du ju när det står "kalk" blir osäker på om det är innehållet av kalcium det avser, eller om det är innehållet av kalciumkarbonat.... Men jag skulle tro att "kalk" i detta fallet faktiskt avser kalcium, och att du alltså kan använda det värdet för beräkningar.

Åh, tack, det var det jag ville höra! Då vet jag iaf vilka mineraler jag troligtvis ska använda.

Min pålle får betfor, krafft och morötter. Min mammas häst får också samma, men med havre också.

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18